خانه سینما و تلویزیون اخبار «وونگ کار وای» جایزه جشنواره فیلم لومیر را دریافت کرد

«وونگ کار وای» جایزه جشنواره فیلم لومیر را دریافت کرد

0

«وونگ کار وای» جایزه جشنواره فیلم لومیر را دریافت کرد

جشنواره فیلم «لومیر» فرانسه جایزه سال خود را طی مراسمی ویژه به «وونگ کار وای» کارگردان نامدار هنگ‌کنگی اعطاء کرد.

به نقل از هالیوود ریپورتر،‌ «تیری فرمائو» دبیر باسابقه جشنواره کن و بنیانگذار جشنواره فیلم «لومیر» به همراه «الیویه آسایاس»، «برتنارد تاورنیه» و «ایزابل آجانی» بازیگر فرانسوی طی مراسمی در شهر لیون فرانسه از «وونگ کار وای» کارگردان صاحب سبک هنگ‌کنگی و خالق فیلم‌هایی چون «در حال و هوای عشق» و «شب‌های بلوبری من» تقدیر کردند.

در ان مراسم «اولویه آسایاس» کارگردان فرانسوی در سخنرانی خود با تمجید از «وونگ کار وای»، او را شاعر سینما خواند و «ژانگ ژی ئی» بازیگر فیلم‌های او نیز با ارسال پیامی ویدئویی گفت که «کار وای» هر روز سزاوار دریافت جایزه است، همچنین «کریستوفر دویل» فیلمبردار فیلم‌های او نیز از سابقه همکاری طولانی مدتش با این کارگردان هنگ‌کنگی گفت.

این مراسم دو ساعت و نیمه با صحبت‌های «وونگ کاروای» درباره تاریخ سینمای چین و هنگ‌کنگ از سال 1900 تا به امروز همراه بود و وی سینما را بزرگترین جادو در جهان توصیف کرد.

«وونگ کار وای»، کارگردان مولف سینمای جهان که بیشتر به سبب ساخت فیلم‌های منحصر به فرد از حیث بصری با سبکی ویژه و پرداختن به احساسات شاعرانه در فیلم‌هایش معروف است از زمان ساخت اولین فیلمش با نام «قطار سریع‌السیر چانگ‌کینگ» محصول 1994، توانسته جایگاه ویژه‌ای در نزد سینما دوستان جهان پیدا کند.

از مهمترین فیلم‌های او می‌توان به «در حال و هوای عشق»، «شب‌های بلوبری من» و «شادی در کنار هم» اشاره کرد و آخرین فیلم او نیز «استاد بزرگ» درباره «ایپمن» استاد کنگفوی «بروس لی» بود که در سال 2013 در افتتاحیه جشنواره فیلم برلین رونمایی شد و به فروش خوبی در سطح جهان دست یافت.

جشنواره فیلم لومیر که از سال ۲۰۰۹ میلادی در شهر لیون کشور فرانسه و به احترام و بزرگداشت برادران «لومیر»، مخترعان سینما برگزار می‌شود، هر سال جایزه خود را به پاس دستاورد و مشارکت به یک شخصیت بین‌المللی فیلم اعطاء می‌کند.

پیش از این «کلینت ایستوود»، «میلوش فورمن»، «ژرار دیپاردیو»، «کن لوچ»، «کوئنتین تارانتینو»، «پدرو آلمادوار»، «مارتین اسکورسیزی» و «کترین دنوو» جایزه جشنواره فیلم لومیر را دریافت کرده‌اند.

تانی کال

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *