برخی از گوشی های اندرویدی، حتی آنهایی که جزو دستگاه های پرچمدار محسوب می شوند، به هنگام دریافت آپدیت های عمده و حجیم کند عمل می کنند. به تازگی، گوگل از تلاش های خود در جهت سرعت بخشیدن به فرآیند آپدیت دستگاه ها تحت پروژه Treble خبر داده است. این پروژه بخشی از سیستم عامل در راه Android O (اندروید OO) می باشد و در حقیقت هم اکنون در پیش نمایش دولوپر حال حاضر این oss گنجانده شده است.

گوگل عنوان داشته که نسخه های حال حاضر و پیشین اندروید، هر آپدیت سیستم عاملی ابتدا به کمپانی های چیپست ساز همچون کوالکوم و مدیاتک فرستاده میشد، کمپانی هایی که بر روی os تغییرات ایجاد کرده و در نتیجه ی آن قابلیت سازگار شدن با سخت افزار تولید آنها را پیدا می کرد. سپس این نسخه به کمپانی های گوشی سازی همچون سامسونگ، ال جی و اچ تی سی فرستاده می شد و آنها تغییرات اختصاصی خودشان را برای محصولات خاص خود اعمال می کردند. در این بین در خصوص دستگاه هایی که به اپراتورهایی چون ورایزن و AT&T اختصاص داشتند، یک مرحله دیگر اضافه می شد و می بایست آپدیت سیستم عامل برای اعمال تغییرات نهایی و انجام تست های مربوطه به این شرکت ها نیز فرستاده شود. به همین دلیل است که معمولا ماه ها طول می کشد تا آپدیت های اندروید از طرف گوگل به اسمارت فون های کاربران برسد.

با عرضه اندروید O ، گوگل درصدد از بین بردن این فاصله های زمانی طولانی از طریق پروژه Treble خود است. این کار با ساخت یک رابط vendor  جدید عملی خواهد شد، رابطی که بین فریم ورک سیستم عامل اندروید و پیاده سازی vendor قرار می گیرد. اما چگونه؟ به گفته گوگل، داشتن چنین رابطی به کمپانی های گوشی سازی دسترسیِ مستقیم به بخش های خاص سخت افزاریِ Android O را می دهد. از لحاظ تئوری، با فراهم شدن چنین امکانی برای کمپانی های گوشی سازی، آنها قادر به آپدیت کردن اسمارت فون ها و تبلت های اندرویدی خود به طور مستقیم و بدون نیاز به شرکای تراشه سازی خود خواهند بود.

علاوه بر پروژه مذکور، گوگل همچنین با شرکای سخت افزاری اندروید خود نیز در حال همکاری است تا بتواند هرنوع تغییر کد آنها را در پایگاه کد  Android Open Source Project (AOSP) به طور مستقیم وارد کند.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *