پیش نمایشی بر TEKKEN 7

“به قلم پرهام آقاخانی”

“اگر من کشته شدم… اگر نتوانستم هیهاچی را متوقف کنم… آن وقت تو باید این کار را برایم انجام دهی…”

شاید باورتان نشود، ولی در حال حاضر حدود 4 سال از زمان انتشار آخرین نسخه کنسولی از سری بازی “تکن” می‌گذرد. خوشبختانه انتظار برای عرضه شدن نسخه بعدی این سری در حال به پایان رسیدن است. “تکن 7” در شرف عرضه شدن است و قرار است که آخرین برگ بر دفتر خاندان میشیما باشد و یک بار برای همیشه به درگیری‌های آن‌ها در داستان این سری پایان دهد. از این رو، اهمیت این نسخه چندین برابر شده و بار زیادی بر دوش سازندگان آن است. حال باید دید که آیا “تکن 7” شکست می‌خورد یا این که باری دیگر اثبات می‌کند که یکی از بهترین بازی‌های فایتینگ موجود در جهان است.

داستان تولید

همه چیز از ژانویه سال 2014 شروع شد که کارگردان این سری یعنی آقای “کاتسوهیرو هارادا ” عنوان کرد که خیلی دوست دارد تا سری را روی کنسول PlayStation 4 ادامه دهد و همچنین ذکر کرد که این کنسول، پلتفرم اصلی برای توسعه این عنوان خواهد بود. اینجا بود که شوق طرفداران سری برای دیدن نسخه بعدی سری، بیشتر از قبل شد تا این که در سیزدهم جولای همان سال و در طی مسابقات EVO 2014، اعلام شد که تکن 7 توسط موتور Unreal Engine 4 در دست ساخت است و در سیستم‌های آرکید بر طبق سخت‌افزاری مطابق با معماری PC ها اجرا خواهد شد. البته این یک رونمایی اصلی نبود، بلکه این امر به دلیل لیک شدن پیش از موعد تریلر معرفی بازی انجام شده بود.

بازی در ابتدا تنها در ژاپن (در شهرهای توکیو و اوساکا) و روی دستگاه های آرکید قابل دسترسی بود و در جولای 2015 آپدیتی برای اضافه شدن لباس‌های سری Idolmaster (یکی دیگر از IPهای نامکو) دریافت کرد تا این که بالاخره در Paris Game Week 2015 نسخه ارتقا یافته بازی با نام Fated Retribution رسما برای کنسول PlayStation 4، و با پشتیبانی از امکانات انحصاری‌ای مثل پشتیبانی از واقعیت مجازی، تایید شد. پس از آن نیز و به خاطر تقاضاهای بیش از اندازه طرفداران بازی برای پشتیبانی آن از سایر پلتفرم‌ها، بالاخره در E3 سال 2016 تایید شد که تکن 7 نه تنها برای Xbox One و بلکه برای اولین بار در تاریخ این سری، بر روی PC نیز عرضه خواهد شد.

باید منتظر چه بود

خوشبختانه، بازی اولین اصل عناوین فایتینگ را رعایت کرده و یک لیست بزرگ از مبارزین و محتویات دارد. هرچه باشد، “استریت فایتر 5” درس عبرتی بود برای سازندگان دیگر که عرضه کردن یک عنوان کم محتوای فایتینگ، سودی که ندارد هیچ، حتی ضرر بسیاری هم برایشان به ارمغان می‌آورد! مانند همیشه، شاهد حضور بخش‌های داستانی، آرکید، مبارزه Versus و همچنین بخش‌های تمرینی و آنلاین هستیم. جزئیات مربوط به بخش داستانی در حال حاضر در هاله ‌ای از ابهام قرار دارد و این که سیستم داستانی بازی دچار تغییر (با توجه به تاریک‌تر و جدی‌تر شدن تم داستان) شده یا نه، مشخص نیست. یعنی نمی‌دانیم که آیا باز هم با سیستم داستان‌گویی جداگانه برای هر کارکتر سروکار داریم، یا یک سیستم پیوسته مانند “مورتال کامبت X” یا شاید هم مخلوطی از هر دو. ولی با توجه به حجم لیک شده‌ی سرسام آور بازی (بیشتر از 60 گیگابایت!) امکان دارد که آخرین مورد صحیح باشد. از طرفی دیگر بخش آرکید بازی تغییری نکرده و با توجه به نسخه دستگاه‌های آرکید “تکن 7″، مانند قبل در مبارزات پی‌در‌پی قرار خواهید گرفت و می‌توانید تا درجه مهارت هر کدام از کارکترها را تا دان صدم (100th Dan: Tekken God Prime) افزایش دهید.

همچنین باری دیگر شاهد حضور بخش Customize هستیم که به بازیکن این اجازه را می‌دهد تا کارکترهای بازی را به میل خودش شخصی سازی کند و دوباره پر است از وسایل عجیب و غریب و حتی تا حدی مضحک! مثل یک ماهی‌تابه بسیار بزرگ برای Law یا افزایش طول مدل موی Paul تا یک متر! با این حال هنوز دو جای خالی (با علامت ؟؟؟) در آخرین تصویر منتشر شده از منوی این عنوان به چشم می‌خورند که معلوم نیست به چه بخش‌هایی اختصاص دارند ولی به احتمال زیاد و با توجه به نافرجام بودن بخش Tekken Force در “تکن 6” (که البته نام آن نیز به Scenario Campaign تغییر یافته بود)، یکی از این جایگاه‌ها می‌تواند به نسخه ارتقا یافته این مود یا حتی بخش Challenge اختصاص یابد. جای خالی بعدی نیز به توجه به قسمتی که در آن قرار گرفته، امکان کمی دارد که به مود قابل بازی‌ای اختصاص یافته باشد و ماهیت آن را بعد از عرضه بازی متوجه خواهیم شد.

تا اینجای کار، تعداد زمین‌های مبارزه و مبارزان بازی نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.  تا لحظه نگارش این پیش نمایش، بیش از 12 زمین مبارزه و حضور 36 کارکتر مختلف در بازی تایید شده است که 9 نفر از آن‌ها، تازه وارد هستند و عبارتند از:

کاتارینا آلوز “Katarina Alves“: یک زن برزیلی که از سبک مبارزه Savate (کیک بوکسینگ فرانسوی) استفاده می‌کند. او طوری طراحی شده که مناسب تازه واردان به سری تکن باشد و حرکات او شامل فشار دادن چند باره‌ی یک دکمه می‌شوند.

کلادیو سرافینو “Claudio Serafino“: یک مرد ایتالیایی که عضوی از یک سازمان ضد شیطان است که به مبارزه با Devil Gene (همان منشا فرم‌های دوم جین و کازویا) می‌پردازند. او همچنین به نیروی جادویی خاصی دسترسی دارد. بنابر گفته طرفداران بازی، ظاهر و نحوه مبارزه او به شدت به شخصیت‌هایی از سری Soul Calibur و KOF شباهت دارد.

لاکی کلویی “Lucky Chloe“: یک اوتاکو (Otaku) که همانند یک بچه گربه لباس پوشیده و از سبک مبارزه Freestyle Dancing استفاده می‌کند.

شاهین “Shaheen“: مردی از عربستان سعودی که از سبک مبارزه “دفاع شخصی ارتشی” استفاده می‌کند. شاهین نیز به عنوان کارکتری برای تازه‌کاران طراحی شده تا به راحتی قابل استفاده باشد.

جوزی ریزال “Josie Rizal“: یک زن فیلیپینی که از دو سبک مبارزه کیک بوکسینگ و Eskrima (هنرهای رزمی فیلیپین که شامل مبارزه با سلاح سرد نیز می‌شود) استفاده می‌کند. بسیاری از حرکات او شباهت بسیار زیادی به حرکات “بروس ایروین” (Bruce Irvinn) در نسخه‌های قبلی دارد.

گیگاس “Gigas“: یک روبات انسان نمای غول پیکر و قرمز رنگ که اعضای سایبرنتیک بسیاری روی بدنش داشته و از لحاظ ظاهری یادآور Bane از سری بتمن است. با وجود ثبت شدن نام Destructive Impulsee برای سبک مبارزه او، باز هم حرکات این کارکتر شباهت بسیاری به ماردوک “Marduk” در نسخه‌های قبلی دارند.

کازومی میشیما “Kazumi Mishima“: همسر هیهاچی و مادر کازویا که قدرت Devil Gene را در اختیار دارد. او از سبک مبارزه Hachijo Style Karatee استفاده می‌کند که شباهت بسیاری به سبک مبارزه کاراته خاندان میشیما دارد ولی برتری‌هایی مثل توانایی معلق کردن و احضار یک ببر را نسبت به آن دارد. نسخه قدرتمندتر او با نام Devil Kazumi باس نهایی این نسخه است.

مَستر ریون “Master Raven“: یک زن نینجا و رئیس سازمانی که Raven اصلی برای آن کار می‌کرد و این بار به جای او در این نسخه حضور دارد. نحوه مبارزه او درست همانند Ravenn طراحی شده است.

آکوما “Akuma“: سلطان استفاده از Satsui no Hado از سری Street Fighter. او به خاطر قولی که به کازومی داده در این تورنومنت حاضر شده و به عنوان یک باس فایت مخفی نیز قابل مبارزه خواهد بود.

بازی هنوز هم از سبک گیم پلی‌ای تقریبا مشابه رقیب قدیمی‌اش یعنی Virtua Fighter استفاده می‌کند. دو دکمه برای حرکات مشت زدن و دو دکمه دیگر نیز برای حرکات لگد که به دو نوع ضعیف و قوی تقسیم می‌شوند، وجود دارد و بازیکن می‌تواند با استفاده پشت سرهم از این حرکات و البته با رعایت زمان‌بندی و ترتیب، کامبوهای متعدد و مرگباری را خلق کند. زمانی نیز که جان کارکتر به 25 درصد برسد، حالتی یک بار مصرف با نام Rage برای بازیکن فعال می‌شود. بازیکن می‌تواند در این حالت، یک Rage Art (حرکتی مشابه حرکات Ultra سری استریت فایتر) اجرا کند که در صورت اصابت کردن، میزان ضربه بسیار بالایی را به حریف وارد می‌کند. نکته جالب اینجاست که Rage Art‌های کارکترهای مختلف از نظر کارایی با هم فرق دارند و به عنوان مثال، برخی از آن‌ها را می‌توان در حین یک کامبو استفاده کرد تا راه فراری از آن‌ها وجود نداشته باشد. البته می‌توان به جای استفاده از Rage Art، از Rage Drive نیز استفاده کرد. Rage Drive زنجیره‌ای از ضربات یا یک ضربه‌ی واحد است که نسبت به حالت معمولی میزان ضربه‌ی بیشتری به حریف وارد می‌کند. همچنین مکانیک جدیدی به نام Power Crush نیز در این نسخه معرفی شده که به بازیکن اجازه می‌دهد ضربه مربوط به یک حمله Mid یا High را دریافت کند، ولی باز هم بتواند بدون متوقف شدن به اجرای ضربات ادامه دهد.

جلوه‌های گرافیکی بازی به لطف استفاده از نسخه چهارم موتور آنریل و بر اساس گیم‌پلی‌های منتشر شده از بازی در مسابقات و تریلرهای مختلف، در سطح بسیار خوبی قرار دارند و مدل سازی شخصیت‌ها و محیط‌های مبارزه نیز خوب به نظر می‌رسند. محیط‌های مبارزه بازی نیز تا اینجای کار تنوع بسیار خوبی دارند؛ از وسط یک بازار شلوغ گرفته تا جنگل‌های سرسبز یا حتی در بالای کوهستان‌ها. علاوه بر تنوع خوب مراحل، در این نسخه قرار است تا شاهد حضور چرخه‌ی روز و شب در بین راندها باشیم که با استفاده از نورپردازی Filter-Based به مانند عنوان Tekken Revolution، تجربه دیداری بازی را به شدت افزایش می‌دهند.

 

سازندگان در مورد بازی چه می‌گویند

سازندگان بازی بارها در مصاحبه‌هایشان عنوان کرده‌اند که این نسخه، آخرین روایت در داستان خانواده میشیما و حاوی شخصی‌ترین نبردهای آن‌ها خواهد بود. از این رو، داستان این نسخه تاریک‌تر و جدی‌تر از نسخه‌های پیشین روایت می‌شود. همچنین آن‌ها گفته‌‌اند که هدف اصلیشان، پر محتوا ساختن این نسخه نسبت به “بعضی” عناوین دیگر می‌باشد تا بازی به این دلیل، با نافرجامی مواجه نشود؛ هر چند که این مسئله باعث تاخیر خوردن بازی شد. کارگردان بازی یعنی جناب هارادا در این باره گفته است: “ما تمام تلاشمان را می‌کردیم تا بتوانیم بازی را در اوایل 2017 منتشر کنیم، تا در زودترین زمان ممکن بازی را بدست کاربران برسانیم، اما برخی عناوین شرکت خودمان و برخی عناوین دیگر شرکت‌ها را دیدیم که به دلیل کمبود محتوا – یا هر چیز دیگری – توسط بازیکنان پس زده شدند و لانچ خوبی نداشتند.”

خوشبختانه، به جز این مورد و اطلاعات مختلفی که تاکنون در متن به آنها اشاره کردیم، سازندگان بازی عاقلانه‌ترین کار ممکن را انجام داده‌اند و از انتشار اطلاعات اضافه‌تر در مورد بازی جلوگیری کرده‌اند. این امر شاید به نظر عده‌ای، عملی بسیار احمقانه به نظر بیاید ولی در واقع از اسپویل شدن داستان این نسخه (که مهمترین نسخه در سری تکن به شمار می‌رود) و سورپرایزهای آن جلوگیری کرده است. قاعدتا هیچ کس خوشش نمی‌آید که وقایع بازی مورد انتظارش برایش اسپویل شود، مگر نه؟

دیگران چه می‌گویند

عکس العمل طرفداران بازی و مخاطبان سبک فایتینگ تا اینجای کار، مثبت است و اکثریت مردم از نمایش‌های بازی بسیار راضی بوده‌‌اند. هرچند به سه مورد، زیاد انتقاد می‌شود. مورد اول جابجایی دور از انتظار زمان انتشار بازی است. سازندگان بازی بارها عنوان کرده بوده‌اند که بازی در نیمه اول سال 2017 عرضه می‌شود ولی این زمان به اواسط سال موکول شد. دلیل این کار، اضافه کردن محتویات و سایر چیزها به بازی عنوان شده ولی این اصلا توسط طرفداران دلیلی موجه قلمداد نمی شود؛ چون دقیقا مشخص نشده که چه قسمتی از بازی بعد از بیشتر از دو سال ساخت، هنوز جای کار دارد که به 5 ماه وقت اضافه‌تر نیاز دارد.

مورد دوم، وجود جوایز پیش خرید و در کمال تعجب، وجود سیزن پس “Season Pass” برای بازی است که نه تنها به مذاق عده‌ی بسیاری از طرفداران خوش نیامده و آن‌ها را خشمگین کرده، بلکه کاملا در تضاد با حرف‌های کارگردان بازی است که عنوان کرده بود که سعی می‌کنند تا تکن 7 حتی DLC هم نداشته باشد.

مورد آخر نیز به شخصیت‌های جدید بازی مربوط است. با وجود بازگشت تعداد زیادی از شخصیت‌های نسخه‌های پیشین، هنوز هیچ خبری از حضور شخصیت‌های بسیار محبوبی مثل “ادی گوردو” (Eddy Gordo)، “لی وولانگ” (Lei Wulong) یا “آنا ویلیامز” (Anna Williams) نیست و بعضی از آن‌هایی هم که بازگشته‌اند، ظاهر به شدت عجیبی پیدا کرده‌اند. مثلا “یوشیمیتشو” (Yoshimitsu) اکنون ظاهری زشت و به مانند یک اختاپوس دارد. همچنین، متاسفانه بیشتر شخصیت‌های جدید بازی، تاکنون نتوانسته‌اند چندان در سطح انتظارات طرفداران سری و علاقمندان به سبک فایتینگ ظاهر شوند. به عنوان مثال، جوزی نه تنها به چشم بیشتر طرفداران بازی، یک جایگزین برای بروس و باعث و بانی عدم حضور او در این بازی است، بلکه از سوی انجمن هنرهای رزمی فیلیپین نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. یا لاکی کلویی که بعد از معرفی شدنش برای این نسخه، شاهد واکنش‌های بسیار شدید طرفداران از طریق فروم‌هایی مثل NeoGAF بودیم و باید امیدوار بود که این شرایط بعد از عرضه بازی بهبود یابد.

 

انتظارات ما

با توجه به نمایش‌های بازی، این طور به نظر می‌رسد که بازی در وضعیت فعلی‌اش مشکل و ویژگی‌های ناامید کننده خاصی ندارد؛ ولی امیدواریم وضعیت اسفناک باس‌ها درست شود. متاسفانه یکی از ایراداتی که در نسخه‌های اخیر تکن وجود داشت و علاوه بر نابود کردن جذابیت گیم‌پلی بازی، به شدت بازیکن را نیز آزار می‌داد، حضور باس‌های کمرشکن و چیپ (Cheap) در بخش داستانی است و این باس‌ها نه تنها در طی نسخه‌های مختلف بهتر نشدند، بلکه بدتر هم شدند (از جین پاچی میشیما به آزازل!). بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا باس‌های نهایی این نسخه یا همان Devil Kazumi و آکوما، بازهم همانند گذشته باس‌هایی عذاب آور و خسته کننده خواهند بود یا این بار سازندگان بازی توانسته‌اند تا با روش‌های منطقی‌تری آن‌ها را طراحی کنند. مخصوصا آکوما که شکست دادنش در نسخه‌های مختلف استریت فایتر کار بسیار دشواری بود.

همچنین با توجه به استفاده این بازی از موتور آنریل 4، اینجاست که یک مسئله بزرگ پدیدار می‌شود. تقریبا تمام بازی‌های ساخته شده با موتور آنریل 4 بر روی PC نه تنها تنظیمات گرافیکی درستی ندارند، بلکه از مشکلات اجرایی بسیاری رنج می‌برند و حتی در شرایطی بدترین بهینه سازی ممکن را دارند که کاملا با انعطاف پذیری‌ای که از آنریل 3 دیده بودیم، در تضاد است. حال باید دید که تیم تکن که هیچ تجربه‌ای در زمینه پورت PC ندارند، چگونه می‌خواهند از پس این موضوع بر بیایند و آیا می‌توانند همانند بعضی استودیوهای ژاپنی دیگر، ورود خوبی به این پلتفرم داشته باشند یا این که باز هم با فاجعه‌ای دیگر در زمینه بهینه سازی روبرو خواهیم بود. امیدواریم که مورد دوم صحت نداشته باشد.

در آخر نیاز است تا به سیاست جدید تیم سازنده در مورد بازی نیز انتقادی کنیم. جناب هارادا بارها در مصاحبه‌های مختلف خود، ادعا می‌کرد که از DLC تا حد امکان دوری خواهند کرد ولی اکنون بازی برای اولین بار در سری تکن دارای جایزه پیش خرید و حتی یک سیزن پس 25 دلاری (شامل سه پک جداگانه) است که باعث شده اند چند مبارز و محیط مبارزه جدید، یک مود قابل بازی جدید و حتی تعدادی از آیتم‌های شخصی سازی به گروگان گرفته شوند! همچنین تعادل مناسبی بین موارد انحصاری نسخه‌های پلی استیشن (لباس‌های قدیمی)، اکس باکس وان (یک نسخه رایگان از تکن 6) و PC (هیچ چیز!) وجود ندارد و بازی از این لحاظ بسیار شبیه به همان عنوانی شده که سازندگان نمی‌خواستند شبیه آن شود (استریت فایتر 5)! امید داریم که بر روی این وضعیت غیر قابل تحمل DLC‌های بازی یک بازنگری صورت گیرد و حداقل بتوان بعضی محتویات آن را از داخل بازی بدست آورد.

سخن آخر

درنهایت، تکن 7 در تاریخ 1 ژوئن در ژاپن و در 2 ژوئن (مصادف با 12 خرداد 1396) در سایر نقاط جهان عرضه خواهد شد. این بازی بعد از عرضه برای PlayStation 4 و Xbox One و PC (استیم) در دسترس خواهد بود. امیدواریم که تکن 7 بتواند بسیار موفق ظاهر شود و پایانی شکوهمند برای خط داستانی خاندان میشیما باشد.

پردیس گیم

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *