به نظر شما سیستم عامل اندروید گوگل بهتر است یا سیستم عامل iOS اپل؟ این سوال می‌تواند مابین طرفداران محصولات اندرویدی و آی‌او‌اسی درگیری و بحثی تمام نشدنی را ایجاد کند. اگر از طرفداران اندروید هستید، توصیه می‌کنیم که این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. در این مقاله به دلایل قانع‌کننده‌ای اشاره می‌کنیم که به وضوح برتری سیستم عامل اندروید نسبت به iOS اپل را به تصویر می‌شکند. با سایت شبکه همراه باشید.

مقدمه

اندروید هم اکنون پرطرفدارترین و پرکاربرترین سیستم عامل موبایلی دنیا است. این سیستم عامل توسط شرکت گوگل توسعه داده شده و مبتنی بر هسته لینوکس (Linux) طراحی شده است. اندروید یک سیستم عامل متن باز یا “Open Source” است، بنابراین هر فردی با دانش مناسب قادر به اعمال تغییرات متفاوت در این سیستم عامل خواهد بود. اندروید محبوبیت فوق‌العاده‌ای در بین کاربران دارد و از نظر بسیاری افراد این سیستم عامل هم اکنون بهترین سیستم عامل موبایلی دنیا محسوب می‌شود. اما در سمت مقابل سیستم عامل اختصاصی iOS اپل قرار دارد!

شاید جالب باشد که بدانید واژه iOS مخفف عبارت “iPhone Operation System” به معنای “سیستم عامل آیفون” است. اپل این سیستم عامل را ابتدا برای آیفون و آیپاد تاچ طراحی کرده بود و به تدریج در محصولات دیگری نظیر آیپد هم از آن استفاده شد. برخلاف طرفداران گوگل و سیستم عامل اندروید، طرفداران اپل عقیده دارند که سیستم عامل iOS از اندروید بهتر است! آن‌ها برای این ادعا دلایل قانع کننده خاص خود را دارند که اغلب آن‌ها قابل درک و کاملا منطقی به نظر می‌رسد. اما به نظر شما کدام یک از این دو سیستم عامل نسبت به سیستم عامل دیگر برتری دارد؟

مطمئنا هم اندروید و هم iOS دارای نقاط قوت زیادی هستند و ضمن مقایسه آن‌ها به این نتیجه می‌رسیم که هر یک از آن‌ها برتری‌های منحصر به فرد خود را نسبت به دیگری دارند. اما به نظر ما برتری‌ها و نقاط قوت کلی اندروید حداقل از نظر تعداد بیشتر از برتری‌های سیستم عامل iOS خواهد بود. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به دلایل قانع‌کننده‌ای اشاره‌ کنیم که به وضوح برتری اندروید در مقایسه با iOS را به تصویر می‌کشند. اگر از طرفداران اندروید هستید، توصیه می‌کنیم که این مقاله اختصاصی را از دست ندهید و اگر از طرفداران iOS هستید، توصیه می‌کنیم که با نگرشی باز به موضوع نگاه کنید. با سایت شبکه همراه باشید.

قابلیت شخصی‌سازی (Customization)

یکی از قدرتمندترین ابزارها و دلایلی که طرفداران اندروید از آن در مقابل طرفداران iOS و برای سرکوب این سیستم عامل استفاده می‌کنند، مربوط به قابلیت شخصی‌سازی (Customization) فوق‌العاده متنوع و گسترده اندروید می‌شود. شما در اندروید تقریبا هیچ محدودیتی برای شخصی‌سازی دستگاه خود ندارید و از آنجایی که اندروید به صورت اوپن سورس (Open Source) یا متن باز طراحی شده است، هر شرکت سازنده‌ای هم می‌تواند تغییرات اختصاصی خود را بر روی محصول اندرویدی‌اش اعمال کند.

این موضوع سبب می‌شود که با کنار هم قرار دادن دو گوشی تولیدی شرکت‌های مختلف (مثلا سامسونگ و ال‌جی) که هر دو به نسخه یکسانی از سیستم عامل اندروید (نظیر اندروید 5.0 آب نبات چوبی) مجهز هستند، تفاوت‌های محسوسی مابین ظاهر و رابط کاربری آن‌ها احساس کنید. مواردی همچون امکان روت کردن دستگاه و نصب کاستوم رام‌ها (Custom ROM) هم از دیگر مواردی هستند که می‌توانند کاربر را برای شخصی‌سازی اندروید با دنیای جدید رو به رو سازند. به طور کلی قابلیت شخصی‌سازی اندروید یکی از اصلی‌ترین و بهترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود که طرفداران iOS باید در مقابل آن سر تعظیم فرود آورند. آیا شما مخالف این موضوع هستید؟

ایجاد چند حساب کاربری (Multi-User) در یک دستگاه

یکی دیگر از برتری‌های سیستم عامل اندروید در مقایسه با iOS مربوط توانایی آن در پشتیبانی از چند کاربر می‌شود. تصور کنید که قصد دارید به صورت خانوادگی از یک تبلت استفاده کنید. شما در اندروید می‌توانید اکانت یا حساب کاربری‌های مختلفی ایجاد کنید و برای هر یک تنظیمات خاص و منحصر به فردی را اعمال نمایید. در این شرایط هر یک از افراد خانواده برای استفاده از تبلت اندرویدی وارد اکانت خود می‌شوند و دستگاه به طور اتوماتیک تنظیمات مورد نظر آن‌ها و ذخیره شده در اکانت آن‌ها را اعمال می‌کند. اندروید حتی این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا برای دسترسی‌های مختلف حساب‌های کاربری موجود محدودیت قائل شوید.

به عنوان مثال می‌توانید با ایجاد یک پروفایل یا حساب اختصاصی برای کودک خود دسترسی او به بخش‌های خاصی از تنظیمات دستگاه را غیرممکن کنید. یا پروفایلی اختصاصی تحت عنوان “Guest” یا “مهمان” بسازید و هر زمان که نیاز داشتید تبلت را به دست فرد دیگری بسپارید، این پروفایل را فعال و با محدودیت‌های بخش‌های مختلف نظیر گالری وی را قادر به استفاده از تبلت کنید. این قابلیت از جمله ویژگی‌های خاص اندروید محسوب می‌شود که در iOS خبری از آن نیست!

آزادی عمل برای رد و بدل فایل

برخلاف سیستم عامل iOS، کاربران اندروید برای رد و بدل فایل‌هایی نظیر موزیک میان کامپیوتر و گوشی هوشمند خود ملزم به استفاده از ابزار آی‌تیونز (iTunes) و طی کردن مراحل پیچیده ندارند. درک این موضوع شاید تا زمانی که از آیفون استفاده نکنید و مجبور به رد و بدل فایل مابین کامپیوترتان و آیفونتان نشوید، کمی برایتان دشوار باشد، اما مطمئنا باشید که اندروید آزادی عمل بیشتری برای رد و بدل فایل در شرایط مذکور ارائه می‌کند. این موضوع می‌تواند یکی از برتری‌های اندروید نسبت به iOS به شمار آید و سهولت استفاده از آن را بهبود بخشد.

پشتیبانی از حافظه SD

یکی دیگر از دلایل قانع‌کننده‌ای که می‌تواند برتری اندروید نسبت به iOS را به تصویر بکشد مربوط به پشتیبانی آن از حافظه SD می‌شود. شما می‌توانید در اغلب دستگاه‌های اندرویدی با اتصال یک حافظه SD، فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه را چند برابر کنید. این موضوع در حالی است که آیفون‌های اپل و سیستم عامل iOS قابلیت پشتیبانی از حافظه SD را ارائه نمی‌کنند. بنابراین کاربران دستگاه‌های iOS اپل مجبور هستند که برای در اختیار داشتن حافظه ذخیره‌سازی بیشتر مبلغ گزاف‌تری پرداخت کنند و نسخه‌های با حافظه ذخیره‌سازی بیشتر محصولات اپل را بخرند! مطمئنا پشتیبانی از حافظه SD هم می‌تواند یکی از مزیت‌های اندروید و دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم عامل نسبت به iOS باشد.

قابلیت مولتی‌تسکینگ واقعی (Multi-Tasking)

مولتی‌تسکینگ قابلیتی است که به موجب آن امکان آنالیز اطلاعات چند برنامه و به نوعی اجرای آن‌ها به طور همزمان فراهم می‌شود. در سیستم عامل iOS تا حدی شاهد پیاده‌سازی این فرآیند هستیم، اما اندروید در این راستا پیچیدگی‌های بیشتری را ارائه می‌کند و اصطلاحا قابلیت مولتی‌تسکینگ واقعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اندروید نوقا حتی امکان اجرای همزمان دو برنامه بر روی نمایشگر دستگاه و تعامل مستقیم با یکدیگر را فراهم می‌کند.

به عنوان مثال شما می‌توانید دو اپلیکیشن فایل منیجر (File Manager) و جی‌میل (Gmail) گوشی اندرویدی خود را به طور همزمان در دو بخش از نمایشگر دستگاه اجرا کنید و سپس یک فایل را از فایل منیجر کشیده (Drag) و در اپلیکیشن جی‌میل رها (Drop) کنید. بنابراین اندروید هم اکنون از قابلیت “کشیدن و رها کردن” یا همان “Drag & Drop” هم پشتیبانی به عمل می‌آورد که این موضوع هم از برتری‌های اندروید نسبت به iOS است.

تنوع اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های رایگان بیشتر

یکی دیگر از مزیت‌های اندروید نسبت به iOS را می‌توان در وجود اپلیکیشن‌های بیشتر برای آن دانست. اگر سری به گوگل پلی استور (Google Play Store) دستگاه اندرویدی خود بزنید به راحتی تنوع و تعداد اپلیکیشن‌های اندرویدی را لمس خواهید کرد. طبق تازه‌ترین آمار، گوگل استور تقریبا 0.5 میلیون بیشتر از اپ استور (App Store) اپلیکیشن در خود جای داده است. علاوه بر این، تعداد اپلیکیشن‌های و بازی‌های رایگانی که برای اندروید عرضه شده‌اند هم بیشتر از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های iOS است.

فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان بیشتر

یکی دیگر از برتری‌های اندروید نسبت به iOS را می‌تواند به فضای ذخیره‌سازی ابری رایگانی اشاره کرد که گوگل از طریق گوگل درایو (Google Drive) در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این فضا ظرفیتی برابر با 15 گیگابایت دارد. اما در سمت مقابل اپل به ازای هر اپل آی‌دی (Apple ID) فضای رایگان 5 گیگابایتی سرویس آی‌کلود (iCloud) را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد که از این بعد هم اپل بیشتر به فکر منافع خود باشد!

نداشتن محدودیت NFC

اپل قابلیت پشتیبانی از اتصال NFC را با معرفی آیفون 6 به سیستم عامل iOS اضافه کرد، اما اتصال NFC در آیفون 6 فقط به منظور استفاده از سرویس اپل پی (Apple Pay) کاربرد دارد و اپل بنا به مسائل امنیتی استفاده از آن برای سایر امور را غیر ممکن کرده است. اما در سمت مقابل اتصال NFC مدت‌ها است که در دستگاه‌های اندرویدی ارائه می‌شود و به ویژگی کاملا بارز و مشخصی برای آن تبدیل شده است. خوشبختانه برخلاف رویکرد اپل و سیستم عامل iOS، برای استفاده از NFC در اندروید با محدودیتی مواجه نیستید و در زمینه‌های مختلف قادر به استفاده از آن خواهید بود.

جمع‌بندی

بنابراین موارد فوق را می‌توان از اصلی‌ترین مزیت‌های سیستم عامل اندروید گوگل نسبت به iOS دانست. اگر بخواهیم آیفون‌ها را با گوشی‌های اندرویدی مقایسه کنیم، شاید پای مزیت‌های دیگری همچون امکان جداسازی باتری در برخی از مدل‌های اندروید، تعامل کامل دستگاه با سرویس‌های عالی گوگل،، تنوع بیشتر محصولات از نظر ظاهر و ساختار، قابل خرید بودن با هر نوع بودجه و غیره هم به میان کشیده شود.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *