خانه موفقیت داستان موفقیت چطور ایلان ماسک تونست شرکت سولارسیتی به ارزش 2.6 میلیارد دلار رو خریداری کنه

چطور ایلان ماسک تونست شرکت سولارسیتی به ارزش 2.6 میلیارد دلار رو خریداری کنه

0

داستان واقعی تملک شرکت سولارسیتی توسط ایلان ماسک به قیمت ۲٫۶ میلیارد دلار و تاثیر آن بر آینده شرکت تسلا، فارغ از تاثیر آن بر کره زمین

ایلان ماسک در وسط یک خیابان مسکونی ایستاده است. کمی قبل از غروب آفتاب یکی از روزهای ماه اکتبر گذشته مراسم رونمایی از محصول مشترک دو شرکت تسلا و سولارسیتی در پشت استودیوی یونیور سال در لوس آنجلس برگزار شد. آقای ماسک که ژاکت قهوه ای و شلوار جین پوشیده، روی سکویی که در مرکز حومه اعیانی شهر برپا شده و برای استفاده در سریال زنان مستاصل خانه دار ساخته شده بود، قرار گرفته است. ایلان ماسک سخنرانیش را با بدبینی و تشویش آغاز کرد – افزایش میزان گاز co2، بحران گرمای جهانی- اما جمعیت حاضر که حدود ۲۰۰ نفر بودند چهره ای بشاش داشتند. آنها هیجان زده می خواستند ببینند که او از چه اختراع خارق العاده ای برای حل این بحران پرده برداری خواهد کرد. به محض این که بر لزوم بردن دنیا به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تاکید می کند یکی از حضار مشتاق فریاد می زند: ایلان ما را نجات بده.»

افشاگری بزرگ ماسک این بود؛ « متوجه شدید که خانه هایی که اطرافتان می بینید خورشیدی هستند.» او در حالی که با لبخند به خانه ها اشاره می کرد اینها را گفت. به نظر می رسد که خانه ها از مواد سقف پوش معمولی درست شده باشند اما ماسک می گوید این خانه ها در واقع با محصولات جدیدی که سقف خورشیدی نامیده می شوند، بازسازی شده اند این سقف خورشیدی یک سیستم بالقوه قابل تغییر است که تقریبا از ماده سقف پوش معمولی قابل تشخیص نیست؛ ماده ای که ماسک قول می دهد عمر بیشتر اما قیمت کمتری داشته باشد و با داشتن این خصوصیات برق تولید می کند. ایلان ماسک می گوید: « چرا شما باید چیز دیگری بخرید؟». جمعیت هورا کشید.

این کاشی های سقفی آخرین جزء از برنامه بزرگتر ایلان ماسک برای نجات دادن ما از دست سوخت های فسیلی هستند. وی خاطرنشان کرد که در داخل هریک از این خانه ها، یک خودروی تسلا و یک سیستم ذخیره برق یا نسل جدید باطری شیک و قابل شارژ تسلا قرار دارد که در سال ۲۰۱۵ برای ذخیره انرژی جهت استفاده در خانه ها توسعه یافت. این صفحات نصب شده خورشیدی بر بام خانه، در طول روز می توانند انرژی برق تولید کرده و پاور وال یا باطری را شارژ می کنند. باطری بعد از غروب خورشید عمل می کند و مستقل از سیستم برق معمول انرژی مورد نیاز خانه را تامین می کند. ایلان ماسک در حالی که لبخند می زد و شانه بالا انداخت، گفت:« این آینده یکپارچه است؛ شما یک خودروی برقی دارید، یک باطری و یک سقف خورشیدی. این امر واقعا پیشروی به سمت مستقیم است و می تواند همسانی انرژی را به طور کل حل کند.»

اعلامیه ایلان ماسک درباره نجات سیاره زمین است. البته به خاطر نجات شرکت سولارسیتی متعلق به پیتر و لیندون رایو پسر خاله های وی که در بین حضار هستند نیز هست. آنها این شرکت را با کمک ایلان ماسک در سال ۲۰۰۶ برای به ارمغان آوردن برق خورشیدی برای عموم به راه انداختند. این تجارت که به مدت یک دهه یک صنعت پیشرو و موفق بود اخیرا با چالش روبه رو شده است. سهام این شرکت که زمانی رشد آن غیر قابل متوقف شدن بود از زمان اوج آن در فوریه ۲۰۱۴ ، ۷۷ درصد ارزش خود را از دست داده است. بدهیهای آن به سرعت به ۳٫۴ میلیار دلار رسیده، رشد فروش آن کند شده و با کاهش نقدینگی رو به رو است. ماسک ژوئن گذشته پیشنهاد کرد تسلا شرکت سولار سیتی را به قیمت ۲٫۸ میلیارد دلار بخرد. اتفاق امروز عمدتا به خاطر کسب رضایت سهام داران تسلا و سولار سیتی بود. قرار است آنها طی سه هفته نظر خود را درباره ادغام دو شرکت اقدام کنند.

تسلا که مطمئن است که باطری ذخیره انرژی به همراه کاشی های سولار رووف مجموعه طراحی آگاهانه را جلب خواهد کرد. عکس: با اجازه تسلا( ترجمه متن مربوط به یک عکس که در داخل متن قرار داشت: مترجم)

چیزهای زیادی وجود داشت تا سهام داران به آن فکر کنند و یا حتی بیشتر از آن برای کارشناسان حاکمیت شرکتی و تحلیلگران کمپانی وجود داشت تا آن را به دقت مورد بررسی قرار دهند. هیئت رئیسه و سرمایه گذاران تسلا و سولار سیتی نمایانگر منافع درهم تنیده  مالی و خانوادگی هستند. شش تن از ۷ مدیر شرکت تسلا ارتباط روشنی با سولارسیتی دارند. هیئت امنای شرکت تسلا شامل مدیر ارشد مالی سابق شرکت سولارسیتی، یکی از مدیران سولارسیتی و دو معاون رئیس شرکت است -که شرکتهای آن در هیئت سولار سیتی کرسی دارند -به همراه کیمبال، برادر ایلان ماسک است. ایلان ماسک رئیس دو شرکت بوده و بزرگترین سهام دار شرکت سولار سیتی است. او ۴۷۵ میلیون دلار از خط اعتباری خود را بر داشته تا هر وقت سودده بود سهام بیشتری بخرد. شرکت هوا فضای ایلان ماسک به نام  اسپیس ایکس اوراق قرضه منتشر شده توسط سولار سیتی را به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار خریده است و برخی تحلیلگران هشدار داده اند که ممکن است ایلان ماسک از این معاملات به نفع خود استفاده کرده و از سرمایه گذاری های خودش و شرکت پسر خاله های خود را از طریق این خرید ها محافظت می کند. جیم چانوس، مدیر Hedge-Fun که به روش فروش استقراضی سهام تسلا و سولار سیتی را خریده است، این نوع کسب سهام را نمونه ای شرم آور از بدترین نوع حاکمیت شرکتی خواند». به نوعی نجات سولار سیتی « که به نظر ما نهایت حماقت است».

ایران استارت آپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *