گاهی اوقات مردم با یکدیگر دعوا می کنند اما یک دوستی خوب چیزی نیست که کسی بخواهد از دستش بدهد. گاهی اوقات پیدا کردن یک دوست خوب سخت است! برای پیدا کردن دوست باید در نظر آنها جذاب برسید، شروع کننده ی گفت و گو باشید، به خواسته ها و نیازهای آنها توجه کنید و خیلی چیزهای دیگر. ملاقات با افراد جدید و دوست شدن با آنها شاید کار سختی بنطر برسد اما با کمی تلاش و خروج از پیله ی خودتان خواهید دید که آن قدرها هم کار دشواری نیست.

پیدا کردن جاهایی برای یافتن دوستان جدید

۱. به یک گروه یا دسته ملحق شوید

این راهی عالی برای پیدا کردن افرادیست که با شما علایق مشترک دارند. لازم نیست که حتما تمام علایقتان با هم یکسان باشد بلکه برعکس، بعضی از بهترین دوستی ها بین دو نفر که خیلی علایق و سلایق مشترک ندارند اتفاق می افتد. با این حال اگر به موضوع خاصی علاقمند هستید، سعی کنید به دنبال جاهایی بگردید که افرادی با علایق شما در آنجا رفت و آمد دارند. کلیسا ، مسجد یا دیگر عبادتگاها می توانند جای مناسبی باشند چراکه حداقل اعتقاد مذهبی تان با این افراد یکی است.

علاوه بر فعالیت های مذهبی، می توانید عضو یک گروه علمی درمدرسه بشوید، در راهپیمایی ها و گردش ها شرکت کنید یا اگر ساز می زنید و آواز میخوانید سعی کنید عضو یک بند بشوید.

۲. به یک تیم ورزشی ملحق شوید

باور غلطی که در این باره وجود دارد این است که حتما باید ورزش خاصی را خوب بلد باشید تا بتوانید آنجا دوست پیدا کنید! اما اینطور نیست و تا زمانیکه از ورزش لذت برده و از هم تیمی هایتان حمایت میکنید، عضو یک تیم ورزشی شدن می تواند ایده ی خوبی برای دوستیابی باشد.

صرف کردن وقت در تمرینات و بازی ها راهی عالی برای برقراری ارتباط با دیگران و پیدا کردن دوستان جدید است.

۳.خودتان را در دسترس قرار دهید

اگر میخواهید دوستان جدید پیدا کنید باید خودتان را در معرض دید قرار دهید. مثلا اگر در مدرسه یا دانشگاه هستید سعی کنید دور میز با یک سری افراد دیگر بنشینید. لزوما نباید میز شلوغی باشد، یکی دو نفر هم سر میز باشند کافیست.

این را بدانید که با نشستن در خانه و بازی با موبایل و لپ تاپ احتمال دوست واقعی پیدا کردن خیلی کم است.

حرکت اول را شما بزنید

۱.با مردم صحبت کنید

می توانید به باشگاه بروید، به گروه های مختلف محلق شوید یا کارهای دیگر انجام دهید اما تا زمانیکه با مردم حرف نزنید نمی توانید دوست پیدا کنید. هر بار که با کسی صحبت می کنید می تواند فرصتی برای آغاز یک دوستی طولانی باشد. شاید بیشتر صحبت هایی که می کنید به جایی نرسد یا اصلا فرصت دوباره صحبت کردن را پیدا نکنید یا مثلا درحد آشنایی بمانید و جدی دوست نشوید، اما بالاخره با یکی از کسانی که صحبت می کنید دوست خواهید شد.

می توانید با هرکسی صحبت کنید: کارمند فروشگاه، کسی که در اتوبوس کنار شما نشسته یا کسی که جلوی شما در صف ایستاده. خیلی وسواس به خرج ندهید!

۲. ارتباط چشمی برقرار کنید ولبخند بزنید

اگر ظاهرتان دوستانه نباشد افراد کمتری خواستار دوستی با شما خواهند بود. وقتی افراد با شما صحبت می کنند مستقیم در چشمانشان نگاه کنید(یا وقتی خودتان با آنها صحبت می کنید) و لبخندی گرم و دوستانه به آنها هدیه کنید.

اینطرف و آنطرف را نگاه نکنید، خسته و اخمالود نگاه نکنید و قیافه ی خشک و بی روحی هم نداشته باشید زیرا این کارها عملا به آنها می گوید که بامن حرف نزنید!!! این طور رفتارها شما را ناراحت و بی علاقه به آنها نشان می دهد.

۳. گفت و گو را آغاز کنید

اگر دیدید کسی علاقه مند به دوستی با شماست، باید سر صحبت را با او باز کنید. این به شما کمک می کند که با او ارتباط برقرار کرده و شروع به شکل دهی یک رابطه ی دوستانه کنید.

سعی کنید با نظر دادن درمورد شرایط و محیط شروع کنید.

آب و هوا اغلب یک مورد رایج است:چقد هوا گرمه آتیش می باره!

درخواست کمک کنید: اگر وقت دارید میشه کمک کنید اینارو جا به جا کنیم؟

یا اینکه: میشه کمک کنید انتخاب کنم کدوم کادو رو واسه مامانم بخرم؟

تعریف کنید: ماشینت خوشگله!
یا اینکه: کفشاتو دوس دارم!

بلافاصله سوال را با یک سوال یا یک جمله ی دیگر ادامه دهید: از هوای گرم بدت میاد؟ معمولا واسه مامانت چی میخری؟ کفشاتو از کجا خریدی؟

۴. کم صحبت کنید

در هنگام صحبت کردن سعی کنید ۳۰٪ شما حرف بزنید و بگذارید ۷۰٪ بقیه را آنها صحبت کنند. به یاد داشته باشید که این یک قانون کلی است و در شرایط مختلف متفاوت است.

مردم صحبت کردن راجع به خودشان را دوست دارند به همین خاطر وقتی به حرف هایشان گوش می دهید دوست خوبی به نظرشان می رسید.

۵. خودتان را در انتهای گفت و گو معرفی کنید

می توانید خیلی ساده بگویید: راستی اسم من فلانیه!

وقتی این کار را می کنید اغلب طرف مقابلتان هم خودش را معرفی می کند.

سعی کنید اسم او را بخاطر داشته باشید، چون اگر دفعه ی دیگر بازهم یکدیگر را دیدید، اینکه آنها بدانند گفت و گوی قبلی و اسمشان را بخاطر دارید باعث می شود هم آدم باهوشی بنظرشان بیایید و هم چون به آنها توجه نشان داده اید می فهمند که دوست دارید با هم دوست باشید.

۶. از آنها دعوت کنید که با هم برای صرف چایی یا ناهار بروید

این کار فرصت بهتری برای صحبت کردن و شناختن افراد به شما می دهد. دعوتشان کنید که با شما چای یا قهوه بنوشند و ایمیل یا شماره تلفن خود را به آنها بدهید. این کار به او فرصت برقراری ارتباط با شما را می دهد. شاید آنها در مقابل اطلاعات تماسی شان رابه شما ندهند، برایتان مهم نباشد!

راهی برای طولانی تر کردن و مدت دار کردن گفت و گو در آینده این است که اینطور بگویید:

ببین من دیگه باید برم، اما اگه دوست داری بعدا هم باهی یه چایی ای بخوریم و صحبتی بکنیم می تونم شمارمو بهت بدم؟

شاید آنها وقت آشنایی با دوستان جدید نداشته باشند، به خودتان نگیرید. این کار را ادامه بدهید، بلاخره با یک نفر به تفاهم رسیده و دوست خواهید شد.

۷.علایق مشترکتان را دنبال کنید

اگر دیدید کسی که با او حرف می زنید به چیزهایی که شما علاقه دارید علاقه دارد، بیشتر در مورد آن سوال بپرسید. اگر از آنها اطلاعات دقیق تری بپرسید، مثلا بپرسید کی ها میروی، کجا می روی یا کس دیگری هم می تواند بیاید؟ احتمالا آنها شما را دعوت می کنند تا بهشان ملحق شوید.

اگر هم شما بند یا گروهی دارید که فکر می کنید آنها خوششان خواهد آمد، می توانید از این فرصت استفاده کنید و شماره تان را به آنها بدهید و دعوت کنید که به شما ملحق شوند.

حفظ دوستی

۱.به دوستانتان وفادار باشید

رفیق نیمه راه نباشید. رفیق های نیمه راه تا وقتی همه چیز خوب است هستند اما وقتی مشکلی پیش می آید شانه خالی می کنند. وفادار بودن بقیه را به سمت شما جذب خواهد کرد.

بخشی از دوستی این است که در صورت لزوم حاضر به از خود گذشتگی برای دوستتان باشید. فرقی نمی کند به چه طریقی. اگر دوستانتان درباره ی چیزی به کمک احتیاج دارند یا اینکه تمام چیزی که میخواهند یک شانه برای گریه کردن است، در کنارشان باشید.

۲. دوست خوبی باشید

اگر یک دوست واقعی پیدا کردید و رابطه تان جدی شد، حواستان باشد که سهم خودتان را در دوستی انجام دهید. اگر میخواهید دوستان خوبی در زندگی داشته باشید خودتان هم باید دوست خوبی باشید. هیچکس نمی خواهد با کسی که احساساتش را بی جواب می گذارد دوست شود.

این یعنی باید تاریخ تولدها یادتان باشد، حال همدیگر را بپرسید و از اینجور چیزها. اگر حواستان به این موارد نباشد دوستی تان بی ثبات شده و دلخوری و فاصله پیش می آید.

۳.قابل اطمینان باشید

وقتی می گویید کاری را انجام می دهید انجام دهید. کسی باشید که می شود رویتان حساب کرد. اگر این ویژگی ها را در رفتارتان با دیگران داشته باشید، دیگران جذب قابل اطمینان بودن شما می شوند و خودشان هم به شخصی قابل اطمینان برای شما تبدیل خواهند شد.

اگر نمی توانید سر وقت یا کلا به یک قراری برسید، فورا با آنها تماس بگیرید، عذرخواهی کنید و بگویید که حتما دوباره برنامه ریزی خواهید کرد.

از آنها نخواهید که منتظرتان بمانند، این کار خیلی بی ادبانه است و ایجاد یک رابطه ی پایدار و طولانی مدت را دچار مشکل خواهد کرد.

۴. شنونده ی خوبی باشید

بعضی ها فکر می کنند که برای اینکه پایه ی دوستی بنظر برسند باید کارهای عجیب غریب و جالب انجام بدهند. اما مهم تر از همه این است که شنونده ی خوبی باشید. با دقت به حرف های مردم گوش کنید، جزئیات مهم راجع به آنها را به خاطر بسپارید( اسمشان، علایقشان، چیزهایی که دوست ندارند و…) راجع به علایقشان بیشتر سوال بپرسید و برای شناختن آنها وقت بگذارید.

لازم نیست که همیشه داستانی که شما تعریف می کنید از مال آنها بهتر باشد یا دائم موضوع صحبت را عوض کنید! به راحتی آنها هم توجه نشان دهید!

۵. قابل اعتماد باشید

یکی از بهترین چیزهای دوستی این است که کسی را دارید که می توانید راجع به چیزهایی که از همه پنهان کرده اید با آنها صحبت کنید. هرچند برای این کار اول باید اعتماد طرف مقابلتان را جلب کنید تا رازهایش را با شما در میان بگذارد.

رازداری و قابل اعتماد بودن یکی از مهم ترین ویژگی ها برای حفظ یک رابطه است.

۶. ویژگی های خوب خود را بررسی کنید

ویژگی های خاص و خوب خودتان را بشناسید و چیزی که شما را از بقیه متمایز می سازد را به افراد نشان دهید. راجع به سرگرمی ها و علایقتان صحبت کنید. کمی راجع به خودتان و گذشته تان با دوست جدیدتان صحبت کنید. همه ی آدم ها داستان هایی برای تعریف کردن دارند، از اینکه داستان خودتان را تعریف کنید نهراسید! اگر آدم خاصی هستید این را نشان دهید.

کمی شوخ طبعی همواره به گفت و گوها کمک می کند. مردم دوست دارند که دور و بر کسی که آنها را می خنداند باشند.

۷. در تماس باشید

خیلی از افراد پس از مدتی ارتباط خود را با دوستانشان را از دست می دهند؛ یا چون سرشان خیلی شلوغ است و یا اینکه برای دوستی شان ارزش قائل نیستند. وقتی ارتباط خود را با دوستانتان قطع یا کم می کنید، احتمال پاشیده شدن دوستی وجود دارد و وقتی هم که دوباره سعی کنید تماس و ارتباط برقرار کنید ممکن است دیگر گرما و صمیمیت بین تان از بین رفته باشد و دوباره ساختن دوستی کار مشکلی باشد.

حفظ دوستی کار سختی است. وقت بگذارید و زندگی تان را با آنها شریک شوید. به تصمیمات آنها احترام بگذارید و تصمیمات خود را با آنها درمیان بگذارید. تلاش کنید که در طول زمان بتوانید با هم در تماس بوده و ارتباط تان را حفط کنید.

۸. دوستان خود را عاقلانه انتخاب کنید

هرچه با افراد بیشتری دوست می شوید، می بینید که با بعضی هایشان راحت تر کنار می آیید. باید این را بدانید که بعضی از دوستی ها ناسالم  هستند؛ مثل دوستانی که دائما وقت شما را می گیرند یا سعی می کنند شما را کنترل کنند، دائم شکایت میکنند یا باعث بوجود آمدن تهدید یا خطر در زندگی تان می شوند!

در این گونه موارد سعی کنید به آرامی خودتان را از این دوستی بیرون بکشید. کسانی را در کنار خود داشته باشید که تاثیر مثبتی در زندگی تان داشته باشند و سعی کنید شما هم تاثیر مثبتی در زندگی آنها داشته باشید.

اگر مجبورید کسی که دوست خوبی برایتان نیست را ترک کنید، سعی کنید خودتان را مشغول کار دیگری کنید تا بتوانید صادقانه به آنها بگویید سرتان خیلی شلوغ است و فرصت وقت گذراندن با آنها را ندارید. سعی نکنید وقتتان را با دوستان دیگری بگذرانید، چون ممکن است متوجه شوند، حسودی کنند و مشکلات دیگری برایتان ایجاد شود!

digiro

  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *