گاهی اوقات حتی اگر اطرافتان شلوغ باشد باز هم احساس تنهایی می کنید. مجردها احساس تنهایی می کنند و حتی متاهل ها نیز گاه و بیگاه با احساس تنهایی دست و پنجه نرم می کنند. برای مبارزه با این احساس کارهایی هست که می توانید امتحان کنید تا حس بهترین داشته باشید.

چگونه احساس تنهایی نکنیم

قبل از تنها شدن لیست کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید

به جای این که منتظر بنشینید تا تنها شوید از پیش کارهایی که باید انجام دهید را لیست کنید. این کارها شامل فعالیت هایی با مشارکت دیگران است و به شما احساس بهتری می دهد. فعالیت هایی از قبیل پازل، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، رفتن به موزه یا سفر یک روزه با تور. لازم نیست کاری که انجام می دهید حتما خیلی بزرگ باشد. حتی پیاده روی در اطراف خانه یا کمک به پیرمردی که در خیابان تنهاست و یا سلام کردن به مغازه دار محله هم احساس خوبی به شما می دهد. هدف بیرون کردن شما از ذهنیت کنونی است. به علاوه برای بهتر کردن حالتان می توانید به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید.

داستان گوش کنید

یکی از بهترین راه ها برای مبارزه با احساس تنهایی خواندن یا گوش دادن به داستان است. روانشناسان پیشنهاد می کنند به پادکست هایی که دربردارنده داستان های واقعی از تمام قشرهاست گوش بدهید. با گوش دادن به داستان ها احساس می کنید با دیگران در ارتباط هستید و با آن ها به یک سفر احساسی می روید و خودتان را به نوعی در جایگاه او می بینید.

داوطلب شوید

یکی دیگر از بهترین راه ها برای مبارزه با تنهایی کمک کردن به دیگران است. تنهایی باعث گوشه گیری و در نهایت رشد افکار منفی می شود. اما با کمک به دیگران هم افکار منفی را از خود دور کرده اید و هم احساس تنهایی نخواهید کرد. کمک به دیگران سلامت عاطفی را تقویت می کند به خصوص برای سنین بالای ۴۰ سال یعنی سال هایی که احساس تنهایی تشدید می شود. برای این کار داوطلب کمک به کسانی شوید که احساس تنهایی می کنند. به عنوان مثال خانه سالمندان و پرورشگاه ها. با کمک به دیگران متوجه می شویم که ما هم می توانیم تغییری در دنیا ایجاد کنیم.

چیزی خلق کنید

وقتی چیزی را خلق می کنید احساس بهتری خواهید داشت. یک بیت شعر و یا یک نقاشی رنگ روغن. خلق کردن احساس تنهایی را کاهش می دهد. از چالش برانگیزترین عوارض تنهایی احساس پوچی و اشتیاق برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و نیرویی در خارج از ماست. و گاهی اوقات این احساس با خلق چیزی از درونمان بروز داده می شود. هر فعالیت خلاقانه ای مثل شعر، نویسندگی، خوانندگی، مجسمه سازی، نقاشی و خیلی چیزهای دیگر برای مبارزه با تنهایی موثر است. وقتی چیزی را خلق می کنیم از یک فضای خالی شروع می کنیم. یک صفحه سفید، یک بوم دست نخورده و انتخاب می کنیم که چگونه آن فضای خالی را پر کنیم. وقتی چیزی را خلق می کنید در واقع با درون خودتان ارتباط برقرار می کنید. وقتی یاد بگیریم که درونمان را به این شکل ابراز کنیم به پاداش بیشتری می رسیم چون هم مهارت های بهتری کسب می کنیم و هم به خودمان نیروی بیشتری می دهیم. به علاوه خلاقیت با مغز عاطفی و شناختی در ارتباط است.

مدیتیشن کنید

مراقبه به کسانی که احساس تنهایی می کند کمک زیادی می کند. آرام بنشینید و روی قسمت هایی از بدن که این احساس بروز داده شده مدیتیشن کنید. وقتی بدن را کاملا اسکن کردید با تنفس عمیق آرامش را به آن قسمت های بدن انتقال بدهید.

وقتی انرژی درمانی را به آن قسمت های بدن که احساس تنهایی می کردید فرستادید باز هم آرام بنشینید و به این فکر کنید که دیگران هم مانند شما احساس تنهایی می کنند. سپس به تمام آن ها که احساس مشابه شما دارند نور بفرستید مثل این که آن ها را در قلبتان با انرژی درمانی و نوری که به آن ها نشان می دهد همه ما احساس مشابهی داریم شستشو می دهید.

بدن را حرکت دهید

ورزش کردن نیز به مبارزه با احساس تنهایی کمک می کند. تنهایی باعث گوشه گیری و عدم فعالیت می شود پس با حرکت دادن بدن با آن ها مبارزه کنید. با ورزش اندورفین ترشح می شود و به شما حس بهتری می دهد. و تمرکزی که در طول فعالیت های فیزیکی دارید ذهنتان را از احساس تنهایی دور می کند. باشگاه بروید، پیاده روی کنید، یوگا تمرین کنید برقصید یا به هر روش دیگری بدن را به حرکت دربیاورید.

به دوست یا فامیل زنگ بزنید

من هر زمان که احساس تنهایی می کنم گوشی را برمیدارم و با بهترین دوستم تماس می گیرم. حالم هر چقدر هم بد باشد با شنیدن صدای او بهتر می شود. آیا شما هم کسی را دارید که زمانی که احساس تنهایی می کنید با او تماس بگیرید؟

مشاوره بروید

همه ما در دوره خاصی احساس تنهایی می کنیم اما اگر شما احساس می کنید که این احساس مداوم است باید به یک درمانشناس مراجعه کنید تا الگوهای شما را ارزیابی کند. شاید به دلیل دلبستگی که با والدینشان هنگام رشد نداشتند بلد نیستند که چگونه به دیگران نزدیک شوند. بنابراین کار کردن روی این مسائل باعث می شود دیگر احساس تنهایی نکنید. درمانشناس ها می توانند به مبارزه با این احساس در صورتی که دلیل آن خجالت و یا اضطراب اجتماعی باشد کمک کنند.

این لحظات گذرا هستند

ممکن است ناامیدانه احساس تنهایی کنید اما باید بدانید که تنهایی کاملا طبیعی است و روزی می گذرد. پس بهتر است کارهایی را انجام دهید که با این احساس مبارزه می کند. سپس لبخند بزنید و این را بدانید که این لحظات نیز گذرا هستند و دوباره احساس خوبی خواهید داشت.

بدونیم

  • خوشحال

    نکاتی برای داشتن یک زندگی شاد

    نکاتی برای داشتن یک زندگی شاد شاید در ابتدا حتی فکر به داشتن یک زندگی شاد آن هم در شرایط ا…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…
  • Couple in love

    عشق و را‌ه‌هایی برای تشخیص واقعی بودن آن

    عشق و را‌ه‌هایی برای تشخیص واقعی بودن آن شاید شما هم عشق و علاقه به شخص خاصی را تجربه کرده…
  • fish

    درمان استرس با مواد غذایی

    درمان استرس با مواد غذایی استرس اتفاق می‌افتد. شما به احتمال زیاد در حال حاضر در زندگی‌تان…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *