شاید فکر کنید با دوربین موبایل تنها باید از خانواده و غذایتان عکس بگیرید! ولی این‌طور نیست؛ دوربین گوشی موبایل ابزار بسیار قدرتمندی است که می‌تواند بسیار فراتر از چیزی که در مورد عکاسی با موبایل تصور می‌کنید کارایی داشته باشد. برای مثال با دوربین گوشی موبایل می‌توانید تصاویر ویژه‌ای مانند عکس‌هایی با نوردهی طولانی (Long Exposuree) و عکس‌های انتزاعی ثبت کنید یا با تغییر زاویه‌ی دید تصور قبلی بیننده را از سوژه‌های عادی بر هم بزنید. تنها چیزی که نیاز دارید چند نکته و ترفند به همراه لوازم جانبی مناسب است تا بتوانید از عکاسی موبایل لذت ببرید و عکس‌هایی متفاوت بگیرید.

نوردهی طولانی (Long Exposure)

دوربین گوشی موبایل - عکاسی موبایل

گرفتن عکس‌های نوردهی طولانی با استفاده از دوربین موبایل خیلی با ثبت کردن این نوع عکس‌ها توسط دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آیینه تفاوت ندارد. پیش از هر چیز به یک سه‌پایه نیاز دارید تا برای گوشی موبایل تکیه‌گاهی محکم فراهم کنید. هر گونه لرزش یا حرکت دوربین باعث تار شدن عکس می‌شود و تاثیر مطلوب نوردهی طولانی را خراب خواهد کرد.

سپس باید شیوه‌ای را برای متصل کردن گوشی به سه‌پایه بیابید. معمولا سه‌پایه‌های مخصوص موبایل به گیره‌ی نگه‌دارنده مجهز هستند. هنگام انتخاب سه‌پایه یا گیره‌ی نگه‌دارنده از متناسب بودن آن‌ها با اندازه و مدل گوشی مطمئن شوید تا گوشی موبایلتان به شکلی کاملا ایمن روی سه‌پایه قرار بگیرد.

در ادامه باید اپلیکیشنی را بیابید که امکان نوردهی طولانی را به شما بدهد. اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض برخی از گوشی‌های موبایل به این قابلیت مجهز شده است. یکی از بهترین نمونه‌های این قابلیت را می‌توانید در اپلیکیشن دوربین گوشی هوآوی P9 و Mate 9 بیابید. برای آیفون هم اپلیکیشن‌های متعددی در این زمینه تولید شده است. البته برخی از اپلیکیشن‌های Slow Shutterr واقعا سرعت شاتر دوربین را کنترل نمی‌کنند، بلکه چندین بار نوردهی مجزا را در یک تصویر با هم ترکیب می‌کنند تا حس یک عکس با نوردهی طولانی را ایجاد کنند.

دوربین گوشی موبایل - عکاسی موبایل

در هر حال چیزی که مهم است، اپلیکیشنی که انتخاب می‌کنید باید به شما امکان کنترل کردن تنظیمات نوردهی را بدهد و بتوانید با آن تاثیراتی مانند میزان محو شدگی و مدت زمان نوردهی برای ثبت عکس را تعیین کنید. بهتر است اپلیکیشن به زمان‌سنج فعال کردن شاتر هم مجهز باشد. در غیر این صورت مجبور خواهید بود برای شروع نوردهی دکمه‌ی شاتر را به صورت دستی بزنید. این موضوع احتمال لرزیدن دوربین و خراب شدن عکس را بالا می‌برد.

در نهایت تنها چیزی که نیاز دارید اندکی تمرین با دوربین و اپلیکیشن خواهد بود تا بتوانید به تاثیر دلخواهتان برسید. جریان آب، ابرهای در حرکت و عبور خودروها، همگی سوژه‌هایی عالی برای ثبت عکس‌های نوردهی طولانی هستند. برای ثبت هر سوژه لازم است اندکی تمرین کنید و تاثیر نوردهی طولانی را بسنجید. زمانی که با شرایط آشنا شدید، می‌توانید تنظیمات اپلیکیشن را دست‌کاری کنید تا حس حرکت را به بهترین شکل در عکس نمایش دهید.

عکاسی انتزاعی

دوربین گوشی موبایل - عکاسی موبایل

عکاسی انتزاعی روشی عالی است که اجازه می‌دهد سوژه‌های معمولی را به صورت چیزهایی ماورایی تصویر کنید. یعنی می‌توانید همان‌طور که صبحانه می‌خورید، به سوی محل کار قدم می‌زنید یا هر کار روزانه‌ی دیگری را انجام می‌دهید، گوشی موبایلتان را از جیب خارج کنید و با استفاده از عناصر ساده‌ای مانند خطوط، اشکال یا رنگ‌های جذاب، تصویری جالب توجه بسازید.

کلید موفقیت در عکاسی انتزاعی استفاده‌ی مناسب از خطوط، انحناها، اشکال، طرح‌ها، بافت‌ها، سایه‌ها یا روشنایی‌ها است. همه‌ی ما این عناصر را می‌شناسیم و می‌توانیم آن‌ها را تشخیص دهیم. بخش مشکلی که باید بیاموزیم این است که چگونه باید از این عناصر به عنوان سوژه‌ی اصلی در یک عکس جذاب استفاده کنیم.

دوربین گوشی موبایل - عکاسی موبایل

مانند هر هدف دیگری در عکاسی، یاد گرفتن عکاسی انتزاعی هم نیاز به تمرین زیاد و صبر مناسب دارد. یکی از نکات مهم در این نوع عکاسی این است که باید نگاه عکاسانه‌ی خود را تربیت کنید تا تنها سایه‌ها، اشکال و بافت‌ها را تشخیص ندهد، بلکه بتواند درک کند که چگونه می‌توان این عناصر را کادربندی کرد تا به تصویری چشم‌گیر تبدیل شوند.

یک روش برای این که چشم خود را به دید انتزاعی عادت دهید این است که به جزئیات یک کل توجه کنید. برای مثال به جای این که به کلیت یک ساختمان اداری بنگرید، به قاب هر کدام از پنجره‌های آن دقت کنید. خطوط متفاوتی را که چهره‌ی ساختمان را ساخته‌اند تشخیص دهید. به سایه‌های جذابی که زیر ساختمان تشکیل شده توجه کنید. با این کار یعنی واسازی صحنه می‌توانید فرم‌های انتزاعی موجود در آن را بهتر و آسان‌تر تشخیص دهید.

عکاسی فیش آی (Fisheye Photography)

دوربین گوشی موبایل - عکاسی موبایل

عکاسی فیش آی یکی دیگر از انواع عکس‌های متفاوتی است که می‌توانید با دوربین گوشی موبایل ثبت کنید. البته برای این نوع عکاسی لازم است دوربین گوشی موبایل خود را به یک لنز فیش آی با کیفیت مجهز کنید. زیبایی لنز فیش آی در این است که صحنه را به شکلی جذاب دگرگون می‌کند و سوژه‌های عادی را به صورت تصاویری خلاقانه و منحصر به فرد نمایش می‌دهد. تصاویری که ذهن را مشغول خواهند کرد.

مهم‌ترین تاثیر لنز فیش آی این است که خطوط مستقیم را خم کرده و به شکل خطوطی منحنی درمی‌آورد. در نتیجه اگر با استفاده از لنز فیش آی از یک منظره عکاسی کنید، خط افق در تصویر به جای این که تخت و مستقیم باشد به شکلی اغراق‌آمیزی حالت کروی پیدا می‌کند. اما این تنها کاربرد لنز فیش آی نیست. با استفاده از این لنز می‌توانید پرتره‌هایی متفاوت بگیرید که در آن‌ها چهره‌ی فرد به شیوه‌ای جالب و کاریکاتورگونه دگرگون شده است. همچنین می‌توانید در فضای داخلی از لنز فیش آی برای عکاسی از آثار معماری استفاده کنید. برای مثال می‌توانید سقف یک اتاق بزرگ را به طور کامل در یک عکس بگنجانید.

دوربین گوشی موبایل - عکاسی موبایل

مانند دیگر انواع عکاسی که پیش‌تر توضیح داده شد، خبره شدن در هنر عکاسی فیش آی هم نیاز به تمرین و صبر دارد. با توجه به این که در این نوع عکاسی خودتان باید نقش زوم را بازی و فاصله‌ی خود را با سوژه کم و زیاد کنید، لازم است محل‌های قرارگیری و زوایای دید مختلف را بیازمایید و از فواصل و زوایای متفاوت عکاسی کنید تا تاثیر لنز فیش آی را به بهترین و بیشترین میزان برسانید.

سخن آخر

گرچه خیلی از ما تمایل داریم از دوربین گوشی موبایل تنها برای عکس گرفتن از اتفاقات روزمره استفاده کنیم، ولی این بدین معنی نیست که دوربین گوشی موبایل باید محدود به گرفتن عکس‌های یکسان و کسل کننده باشد. همان‌طور که دیدیم با اندکی خلاقیت، اپلیکیشن مناسب و تجهیزات ساده، می‌توانید عکس‌های Long Exposure، انتزاعی و فیش آی را با دوربین گوشی موبایل ثبت کنید.

دیجی‌کالا‌مگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *