سالها بود که برای مردم زندگی می کردم و بخاطر وقتی که داوطلبانه برای دیگران می گذاشتم در میان اطرافیان و آشنایان معروف شده بودم. در تمام این سال ها به این رفتارم افتخار می کردم و همیشه فکر می کردم نه گفتن یعنی ناامید کردن یک دوست یا یک شخص محترم.

اما زمانی رسید که احساس کردم برای خودم زندگی نمیکنم و دائم باید انتظارات دیگران را برآورده کنم. بنابراین تلاش زیادی کردم تا هنر “نه” گفتن را بیاموزم. نه گفتن یعنی دیگر تمام و کمال در خدمت دیگران نیستم و وقت بیشتری برای نیازها و کارهای خودم صرف می کنم. از آن زمان به بعد شروع کردم به مدیریت زمان برای رسیدن به خواسته ها و علایق خودم. با این تغییرات دیگر همیشه انسان شادی بودم و از همه مهم تر هیچکس را از خودم ناامید نمی کردم.

چگونه "نه" بگوییم

انسان های موفق از “نه” گفتن نمی ترسند

وقتی هنر “نه” کفتن را می آموزید نگاه متفاوتی به دنیا پیدا خواهید کرد. به جای این که فقط تمام چیزهایی که باید انجام دهید و انجام نداده اید را ببینید تنها به چیزهای مهم بله می گویید.

به عبارت دیگر تنها به چیزهایی که زندگی سر راهتان قرار می دهد واکنش نشان نمی دهید بلکه به دنبال فرصت هایی هستید که شما را به جایی ببرد که می خواهید.

یکی از انسان های موفقی که هنر نه گفتن را یاد گرفته اوپرا وینفری است. او حتی بعد از مشهور شدنش هم فکر می کرد که باید به همه چیز پاسخ مثبت بدهد اما زمانی که هنر نه گفتن را آموخت در نهایت به این سوال رسید: چه می خواهم؟

وارن بافت می گوید: تفاوت بین انسان های موفق و انسان های واقعا موفق این است که انسان های واقعا موفق به هر چیزی “نه” می گویند.

وقتی “نه” را بخشی از جعبه ابزارم قرار دادم روی کارهای کمتری متمرکز شدم و آن ها را با موفقیت انجام دادم.

چرا مجبور می شویم “بله” بگوییم

برای بیشتر ما آدم ها گفتن “نه” کار نسبتا سختی است و از سنین کم شرطی شده ایم که بله بگوییم. هزاران بار “بله” گفتیم تا از مدرسه فارغ التحصیل شده و به دانشگاه برویم. بله گفتیم تا کار پیدا کنیم. بله گفتیم تا ترفیع بگیریم. بله گفتیم تا عشق پیدا کنیم و بله گفتیم تا ازدواج کنیم. بله گفتیم تا دوستان خوب پیدا کنیم.

ما بله می گوییم چون کمک به دیگران حس خوبی دارد. بله می گوییم چون فکر می کنیم کلید موفقیت مان است. بله می گوییم چون نمی توانیم درخواست او را که شخص مهمی است رد کنیم.

فشار بله گفتن فقط از سمت دیگران به ما وارد نمی شود. این خود ما هستیم که خودمان را تحت فشار قرار می دهیم. به عنوان مثال در محیط کار بله می گوییم چون خودمان را با همکاران مقایسه می کنیم. در خانواده بله می گوییم چون به خاطر وقت زیادی که با آن ها نمی گذرانیم احساس گناه می کنیم.

چگونه “نه” بگوییم

“نه” گفتن برای ما که سالهاست بله گفته ایم کار آسانی نیست. شاید این کار را بکنیم اما دقیقا علیرغم میل مان است. با نه گفتن وقت بیشتری برای کارهای مهم تر خواهید داشت پس با روش های زیر نه گفتن را بیاموزیم.

میزان اجبار را بررسی کنید

یکی از بزرگ ترین چالش های نه گفتن احساس اجبار است. آیا احساس می کنید که مجبور به گفتن بله هستید و نگران هستید که نه گفتن عواقب بدی دارد؟ از خودتان بپرسید که آیا واقعا ملزم به گفتن بله هستید. این باور را که ملزم به گفتن بله هستید را کنار بگذارید و در عوض از خودتان بپرسید که چه وظایفی را به خودتان بدهکارید.

ترس از دست دادن

در محیط کار داوطلب می شویم چون می ترسیم پیشرفت نکنیم.  در زندگی خصوصی مان هم به دیگران ملحق می شویم در حالی که هیچ لذتی از این کار نمی بریم چون ترس از دست دادن داریم. آیا بله گفتن شما به دلیل ترس از دست دادن است یا واقعا از روی میل است؟ در بیشتر مواقع جواب ترس از دست دادن است. فرار از ترس ها هرگز احساس خوبی به شما نمی دهد.

مفهوم نه گفتن را از دیدگاه خود بررسی کنید

آیا از واکنش های دیگران می ترسید؟ ما اغلب بله می گوییم چون از عواقب نه گفتن می ترسیم. می ترسیم دیگران را ناامید کنیم یا این که احترام مان را نزد دیگران از دست بدهیم. اغلب فراموش می کنیم که چقدر خودمان را در این مسیر ناامید کرده ایم. با نه گفتن به دیگران این پیام را می رسانید که وقت ندارید. باید یاد بگیرید که خیلی محترمانه و دوستانه نه بگویید. شاید فرد مقابل را ناامید کنید اما وقت آزاد بیشتری به خودتان هدیه می دهید.

کمی صبر کنید

زمانی که دیگران از شما درخواست می کنند بلافاصله جواب بله ندهید. صبر کنید و کمی با خودتان فکر کنید که آیا واقعا وقت کافی برای انجام دادن این کار دارید؟ برای تصمیم گیری وقت بگذارید.

با مهربانی و دوستانه نه بگویید

وقتی آماده نه گفتن هستید تصمیم تان را صریح و واضح بگویید. از جواب دادن یا گفتن تصمیم تان فرار نکنید. طوری وانمود نکنید که از روی اجبار نه گفته اید. تنها چیزی که نیاز است انجام دهید یک توضیح کوتاه و مختصر است. به آن ها بگویید که کارهای زیادی دارید که وقت تان را برای آن کارها اختصاص داده اید.

از همین حالا نه گفتن را شروع کنید

به دوستی که دائما از حسن نیت شما سوءاستفاده می کند نه بگویید یا به همکارتان بگویید که قرار نیست تعطیلات آخر هفته هم کار کنید. یا به اعضای خانواده بگویید که بار دیگر به آن ها پول قرض نمی دهید چون دفعات قبل بدحسابی کرده است و خیلی موارد دیگر… با این کار متوجه می شوید که چقدر شادتر از گذشته هستید.

بدونیم

برچسب‌ها
insta-tanikal
  • موفقیت

    «نه» گفتن؛ راهی برای موفقیت در زندگی

    در زندگی بعضی افراد که قلب رئوفی دارند یا خجالتی‌ هستند، لحظاتی پیش می‌آید که با درخواست‌ه…
  • Say-No

    9 روش نه گفتن به منفی گرایی

    9 روش نه گفتن به منفی گرایی  از روش های ثابت شده برای دیدن جنبه های مثبت و یا نیمه پر لیوا…
  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *