اول کمی به خودتان فکر کنید، شما چقدر در نه گفتن توانایی دارید؟ آیا می توانید به راحتی نه بگویید؟ یا جزء افرادی هستید که همیشه در تعارف و رودربایسی می مانند و هر پیشنهادی را قبول می کنند؟

افراد بسیاری هستند که توانایی نه گفتن ندارند، آنها معمولا در بین دوستانشان به فردی که همیشه هست، تبدیل می شوند. حتی ارزششان در بین اطرافیانشان کم شده و تصور می کنند که او فرد بیکاری است. در حالی که او یک فاکتور مهم برای موفقیت را ندارد: توانایی نه گفتن !

قدرت نه گفتن

یک استاد روانشناسی اهل مجارستان روزی به افراد خلاق و سرشناس در سراسر دنیا نامه نوشت و از آنها درخواست کرد تا وقت مصاحبه ای به او بدهند و به تحقیقات او در مورد خلاقیت کمک کنند. اما با چیزی مواجه شد که بیشتر از تحقیقاتش برایش جالب بود. بیشتر افراد به او نه گفتند. او نامه هایی را که علاوه بر رد پیشنهاد او مطالب مفیدی  داشت منتشر کرد.

 پیتر داکر

پیتر دراکر نویسنده کتاب های مدیریت و از برجسته ترین نظریه پردازان مدیریت سازمان، در پاسخ برایش نوشت: یکی از رموز افزایش بهره وری این است که یک سطل مخصوص کاغذ داشته باشید و همه دعوت نامه ها از جمله نامه شما را در آن بایگانی کنی. تجربه به من گفته است که بهره وری یعنی هیچ کار اضافه ای برای کمک به کار دیگران انجام ندهی، و به جای آن بر روی کاری که برای آن ساخته شده ای و در حال انجام آن هستی تمرکز کنی. در نهایت با کاری که انجام می دهی به دیگران خدمت خواهی کرد.

سال بلو

نفر بعد که به او پاسخ نه داد، سال بلو، رمان نویس و برنده جایزه نوبل بود. منشی سال برای او نوشت که ” آقای بلو به من اطلاع دادند که در نیمه دوم زندگی همچنان خلاق باقی ماندند، یا لااقل در بخشی از آن، بنابراین نمی خواهند جزئی از تحقیق یک نفر باشند.”

ریچارد آودان

نفر بعدی ریچارد آودان بود، او یکی از مشهورترین عکاسان مد و پرتره آمریکا بود که رکورد گرانترین عکس دنیا در حراج کریستی را به نام خود ثبت کرده است. ریچارد در پاسخی کوتاه نوشت ” متاسفم اما زمانی محدودتر از آنچه فکر کنی برایم باقی مانده و نمی خواهم آن را از دست بدهم”

گئورگ لیگتی

پاسخ بعدی از گئورگ لیگتی از بزرگترین آهنگسازان قرن بیستم رسید. منشی او نوشته بود:

“او به شدت خلاق است و به همین دلیل همیشه در حال کار کردن است. بنابراین، با همان دلایل بسیاری که شما دوست دارید خلاقیت او را بررسی کنید، به همان دلایل او نمی تواند پاسخگوی شما باشد. او می خواهد این نکته را هم اضافه کنم که پاسخ نامه های دیگرتان را هم نمی تواند بدهد. چون در حال آماده شدن برای یک کنسرتوی ویولون است که قرار است در پاییز اجرا شود.”

این استاد به بیش از ۲۷۵ نفر نامه نوشته بود. یک سوم از آنها به او نه گفتن و علت آن را کمبود وقت اعلام کردند. یک سوم دیگر حتی یک “نه” هم نگفتند که او فرض را بر این گذاشت که حتی فرصتی برای نه گفتن نداشتند یا شاید منشی یا دستیاری به جهت پاسخگویی به نامه ها وجود ندارد.

نقش زمان در موفقیت

زمان یکی از اجزای مهم در شکل گرفتن خلاقیت است. خلاقیت با جادو به وجود نمی آید،هر چه که در ذهن دارید را دور بریزید و فقط به یک نکته توجه کنید: خلاقیت از زحمت حاصل می شود. زحمت یعنی ار راه مطالعه متخصص شوید،یعنی راه حل مشلات را پیدا کنید و برای هر راه حل چند مشکل پیدا کنید و آنها را حل کنید. زحمت یعنی اندیشیدن و در نهایت زحمت منجر به خلاقیت می شود.

خلق کردن می تواند بسیار زمان بر باشد. می تواند تمام طول روز و تمام روزهای یک ماه بدون هیچ وقفه ای طول بکشد. نقطه مشترک تمام افراد خلاق، شکل استفاده آنها از زمان است. آنها می دانند که موفقیت یک شبه اتفاق نمی افتد، پس برای آن شبانه روزی تلاش می کنند و زحمت می‌کشند و مهمتر از همه می دانند که زمان با ارزش‌ترین و محدودترین منبع آنهاست، پس به راحتی آن را از دست نمی دهند.

پیشنهاد یک فنجان قهوه با یک دوست می تواند خاطرات خوبی برای یک نفر ایجاد کند، اما همزمان می تواند منجر به پیشرفت بیشتر فرد شود. یک عصر با دوستان، یک شام با همکاران، یک صبحانه با دوستان قدیمی و… شاید در ابتدا به نظر بیاید که یک عصر نهایتا ۴ ساعت از زمان من را می گیرد، اما وقتی همه این زمانها در کنار هم قرار بگیرند چقدر می شود؟ آیا نمی توانستید از این زمان برای بهبود بخشیدن به حرفه، کسب و کار یا توانایی های فردیتان پبپردازید؟ آیا همین ۴  ساعت نمی توانست یک دوره آموزشی آنلاین در مورد یک نرم افزار جدید باشد؟

اگر شما قدرت نه گفتن را یاد بگیرید و بتوانید اولویت های کاریتان را تشخیص دهید تبدیل به فردی موفق می شوید. نه گفتن به معنی منزوی شدن و قطع روابط نیست، بلکه منظور استفاده درست از زمان است. با نه گفتن به برنامه های مختلف که اولویتی ندارند در حقیقت شما ارزش بیشتری برای خودتان قائل شده اید. چون آن زمان را در اختیار خودتان گذاشته اید و می توانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

” نه گفتن  از مهمترین خصوصیات افراد موفق” را بشنوید (۶دقیقه)

 سبکتو

insta-tanikal
  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *