طبق آخرین گزارش موسوم به transparency report که از سوی گوگل منتشر شده، این شرکت در شش ماه گذشته با بیشترین درخواست از سوی دولت‌ها برای دریافت اطلاعات کاربران مواجه بوده است.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، نحوه پاسخگویی شرکت‌ها به درخواست دولت برای دریافت اطلاعات کاربران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر پس از تشکیل دولت ترامپ، شرکت‌های مختلف برای تشکیل یک پایگاه داده و ارایه آن به دولت تحت فشارهای زیادی قرار گرفته‌اند که در این بین شرکت‌هایی چون گوگل و توییتر از عدم همکاری با دولت در این زمینه خبر داده‌اند.

در تصویر زیر اولین گزارش گوگل پس از روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا را مشاهده می‌کنید که در رابطه با درخواست دولت برای دریافت اطلاعات سری کاربران به گوگل ارایه شده است. همانطور که مشاهده می‌شود نرخ درخواست اطلاعات از زمان تغییر دولت، رشد چندانی نداشته است.

 

اولین چیزی که از این تصویر برداشت می‌شود، افزایش درخواست دولت‌ها برای دریافت اطلاعات است که این امر با توجه به افزایش تعداد کاربران گوگل قابل توجیه خواهد بود. اما نکته جالبتر در مورد گوگل این بوده که علی‌رغم درخواست‌های بیشتر طی سالیان اخیر از سوی دولت‌ها چه در آمریکا و چه در سایر نقاط جهان، گوگل سعی داشته تا به درخواست‌های کمتری پاسخ دهد.

گوگل طی نیمه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۵،۵۰۰ درخواست دریافت کرده که این آمار نسبت به نیمه اول همین سال ۶۰۰ مورد رشد داشته است. این درحالی است که تعداد ۱۳،۶۰۰ درخواست مربوط به دولت آمریکا بوده که نسبت به دوره قبلی با کاهش ۵۰۰ تایی مواجه شده است. با این حال گوگل در نیمه دوم ۲۰۱۶ به طور کلی تنها ۱۲ هزار درخواست دریافت کرده بود.

طبق گفته یکی از مشاوران حقوقی، این افزایش درخواست‌ها امری طبیعی است. آقای کنت واکر تحلیل خود را اینگونه بیان می‌کند:

با توجه به اینکه کاربران بیشتری از سرویس‌های مختلف استفاده می‌کنند و همچنین تعداد سرویس‌ها نیز رو به افزایش است، افزایش درخواست‌ها از سوی دولت‌ها امری طبیعی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، سرویس جی‌میل در سال ۲۰۱۲ دارای ۴۲۵ میلیون کاربر فعال بوده در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیارد کاربر فعال بوده است.

طبق آمار ارایه شده از سوی گوگل، مشاهده می‌شود که هرچه تعداد درخواست‌ها برای دریافت اطلاعات رو به افزایش بوده، این شرکت همواره سعی داشته تا به درخواست‌های کمتری پاسخ دهد. به طور مثال گوگل در نیمه دوم ۲۰۱۰ در ۷۶ درصد موارد، اطلاعات کاربران را در پاسخ به درخواست‌های دریافتی ارایه کرده در حالی که این آمار در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

گفتنی است شرکت گوگل بیش از همه به پاسخ‌های رسیده از سوی دولت ایالات متحده پاسخ داده، به طوری که این شرکت در شش ماه گذشته در ۷۹ درصد موارد به درخواست‌ها پاسخ داده است. این درحالی است که گوگل در نیمه دوم ۲۰۱۰ به ۹۴ درصد از این درخواست‌ها پاسخ مثبت داده بود.

آی تی رسان

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *