تمامی خودروهای جدید از ایربگ بهره می‌برند که البته تعداد آن‌ها در هر اتومبیل باتوجه به رده قیمتی متفاوت است. در این مقاله سعی بر این بوده که شما را با انواع ایربگ و نحوه عملکرد آن‌ آشنا کنیم.

شرکت‌های تولیدکننده خودرو به 3 دلیل در محصولات خود از ایربگ استفاده می‌کنند:

  • ایربگ مانع از برخورد سرنشینان به اشیا سخت مانند فرمان و داشبورد می‌شود
  • ایربگ باعث گسترش ضربه به تمامی قسمت‌های بدن شده که نتیجه این امر عدم تمرکز یک نیروی بزرگ در ناحیه‌ای کوچک است
  • نیروهای وارد بر بدن را کاهش می‌دهد

کمربند ایمنی بخش مهمی از ایربگ‌ها بوده که باعث حداکثر حفاظت می‌شود. کمربند ایمنی در زمان تصادف از برخی جراحات جلوگیری می‌کند البته اثر آن کمتر از ایربگ است.

انواع ایربگ

کیسه هوا جلو

کیسه هوای جلو بر روی فرمان و داشبورد نصب شده‌اند و مانع از برخورد این دو ناحیه با سرنشینان جلو می‌شود. در هنگام تصادف از روبرو، این دو ناحیه بیشترین آسیب را به افراد می‌رساند. کیسه‌های هوای جلویی اولیه به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که سرنشینان را افرادی بزرگ و بدون بستن کمربند ایمنی درنظر می‌گرفت. نتیجه این امر آسیب رسیدن یا کشته افراد کوچک مخصوصا کودکان و بانوان بود.

این ایربگ‌ها در سال 1998 دوباره طراحی شدند. در کیسه‌های هوای جدید مورد استفاده در خودروها، از سنسورهای مختلفی استفاده شده که وزن افراد، شدت تصادف و موقعیت صندلی را برای عملکرد خود درنظر می‌گیرد تا بهترین کارایی ممکن را داشته باشد.

کیسه هوا زانویی

کیسه هوای زانویی در قسمت پایینی فرمان نصب شده تا از آسیب رسیدن به پای راننده جلوگیری کند، علت این امر عدم پوشش این ناحیه از بدن توسط کمربند ایمنی و کیسه هوای جلویی است. مسلما این ایده برای راننده بسیار مفید خواهد بود، چراکه از ضربه وارده به زانو و یا ورود اشیا تیز به پای او جلوگیری می‌کند.

کیسه هوا جانبی

کیسه هوای جانبی برای محافظت از کتف و پهلوی سرنشینان در هنگام تصادف‌های از بغل است. این گونه ایربگ در کنار صندلی قرار دارد و در هنگام تصادف از طرفین، باز می‌شود. اکثر خودروها از کیسه هوای جانبی در صندلی‌های جلو بهره می‌برند که البته برخی از سازندگان آن را برای صندلی‌های عقب نیز درنظر می‌گیرند.

کیسه هوا پرده‌ای

کیسه هوای پرده‌ای معمولا درون سقف خودرو و بالای شیشه‌ها تعبیه می‌شود. در هنگام تصادف از بغل و یا واژگون شدن خودرو، این ایربگ‌ها همانند پرده شیشه‌های خودرو را می‌پوشانند. علت استفاده از این ایربگ‌ها، جلوگیری از آسیب رسیدن به سرنشینان توسط ستون‌های خودرو و همچنین محاقظت از سر و کتف آن‌ها در هنگام واژگونی اتومبیل است.

برخلاف اغلب ایربگ‌ها که سریعا بعد از باز شدن خاصیت خود را از دست می‌دهند، کیسه هوای پرده‌ای تا چندین ثانیه بعد از باز شدن، حالت خود را از دست نمی‌دهد تا محافظت بیشتری از سرنشینان صورت گیرد. اکثر ایربگ‌های پرده‌ای از سرنشینان جلو و پشت محافظت می‌کنند که البته در خودروهای دارای 3 ردیف صندلی، این ردیف اضافه نیز تحت پوشش این کیسه هوا قرار می‌گیرد.

کیسه هوا درون کمربند ایمنی

این گونه کیسه هوا در اصل ایربگی کوچک بوده که درون کمربند ایمنی تعبیه شده است تا در هنگام تصادف از ضربه به قفسه سینه جلوگیری کند. این کیسه هوا تنها در شمار اندکی از خودروهای تولیدی تا امروز موجود بوده و هنوز در میان تولیدکنندگان رواج پیدا نکرده است.

کیسه هوا چگونه کار می‌کند؟

ایربگ‌ها با استفاده از سنسورهای مربوط به برخورد و همچنین شتاب‌سنج، جهت و شدت تصادف را تشخیص داده و برای باز شدن کیسه هوا و همچنین تعداد موردنیاز آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. اگر این سنسورها تشخیص دهند که باید کیسه هوا فعال شود، دستگاهی که تولیدکننده گاز نامیده می‌شود شروع به فعالیت شیمیایی کرده و مقادیر زیادی گاز (معمولا نیتروژن) برای پر کردن کیسه هوا تولید می‌کند.

کیسه‌های هوا با آن‌چه در فیلم‌های تبلیغاتی می‌بینید، متفاوت هستند چراکه در این ویدیو روند باز شدن ایربگ به‌صورت صحنه آهسته نشان داده می‌شود. فرآیند مربوط به کیسه هوا، از زمان تشخیص تصادف تا باز شدن کامل آن، در کسری از ثانیه (1/25) صورت می‌گیرد که در اصل پلک زدن ما نیاز به دو برابر زمان بیشتر دارد.

در زمان تصادف کیسه‌های هوا به سرعت پر از گاز می‌شوند که البته بعد از برخورد سرنشینان به آن، خاصیت خود را از دست می‌دهند و فضای خودرو پر از گاز و یا پودر می‌شود.

امنیت کیسه‌های هوا

برای بانوان ریز اندام

به عبت این‌که کیسه‌های هوا با قدرت زیادی پر می‌شوند، قرار گرفتن بیش از حد نزدیک به فرمان می‌تواند، برای راننده آسیب ایجاد کند. صندلی خود را در حدی عقب ببرید که بازوهای شما کمی خم شوند، البته اگر برای رسیدن پای خود به پدال مشکل دارید، قطعاتی برای آن‌ها درنظر گرفته شده که ارتفاعشان را افزایش می‌دهد.

برای کودکان

کیسه هوای جلویی می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد، بنابراین تا هنگامی که آن‌ها به اندازه کافی بزرگ نشده‌اند باید در صندلی عقب بشینند. اگر شما مجبور هستید که کودک خود را بر روی صندلی جلو قرار دهید، سعی کنید تا جای ممکن صندلی را عقب ببرید.

همانگونه که می‌دانید برای کودکان صندلی‌های مخصوصی طراحی شده که والدین از آن برای نشاندن بچه‌های خود در اتومبیل استفاده می‌کنند، باید به شما بگوییم که به هیچ عنوان این صندلی را به‌صورت برعکس بر روی صندلی جلوی خودروهای مجهز به کیسه هوای لویی قرار ندهید. این امر باعث می‌شود که در زمان تصادف صدماتی بی‌شماری به سر و گردن کودک وارد شود.

در نهایت گفتن این نکته خالی از لطف نیست که شرکت‌های مختلف درحال کار بر روی ایربگ‌های جدیدی هستند تا در هنگام تصادف از جان عابران محافظت کنند. این کیسه هوا بر روی شیشه جلو خودرو و به سمت بیرون قرار گرفته است.

چرخان

  • ایربگ‌

    اشتباه هوندا در نصب ایربگ‌ها

    اشتباه هوندا در نصب ایربگ‌ها کمپانی هوندا فراخوان داوطلبانه‌ای را برای بازگرداندن ۶۴۶ خودر…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *