Tenet

آیا نولان ناجی سینما خواهد شد؟ Tenet برای اکران در ماه ژوئیه به 80 درصد سالن‌های سینمای جهان نیاز دارد

سالن‌داران، رقبای برادران وارنر و تمام هالیوود در انتظار نشسته‌اند تا ببیند استودیو موفق‌ خواهد شد فیلم «باور» را در تاریخ ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر ماه ۱۳۹۹) به صورت گسترده در سالن‌های سینمای سراسر دنیا اکران کند و برای اولین بار از اواسط مارس گذشته فیلمی را روی پرده ببرد یا نه.

منابع نزدیک به برادران وارنر فاش کرده‌اند که استودیو برای افتتاحیه‌ی این فیلم طبق برنامه، به ۸۰ درصد سالن‌های سینمای جهان از جمله نیویورک، لس‌انجلس و سان فرانسیسکو ( که سهمی ۲۵ درصدی از افتتاحیه دارند) نیاز دارد. در صورتی که در سه هفته‌ی آینده نشانه‌های مثبتی پدیدار نشود، تاریخ اکران «باور» تغییر می‌کند. وارنرها برای بازگشت سرمایه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری خود به تمامی ظرفیت‌های سینما در سراسر دنیا احتیاج دارند. در حال حاضر «کریستفر نولان» کارگردان فیلم برای بازگرداندن صنعت فیلمسازی به حالت عادی احساس مسئولیت می‌کند اما به منظور رسیدن به اهداف خود حاضر نیستند جان انسان‌ها را به خطر بیندازند.

یکی از منابع نزدیک به پروژه می‌گوید با توجه به هزینه‌ی بالای تولید و پخش، این فیلم به ۳۵۰۰ سالن سینما در داخل و ۳۰ هزار سینما در سراسر دنیا نیاز دارد. او اضافه می‌کند: «تا زمانی که به تاریخ اکران فیلم نزدیک نشویم هیچ‌یک از این مسائل مشخص نخواهد شد.» نولان ۲۰ درصد از فروش فیلم «باور» را دریافت خواهد کرد، بنابراین برادران وارنر به افزایش درآمدزایی فیلم نیازی مبرم دارند.

در صورتی که تاریخ اکران «باور» تغییر کند، تاریخ اکران بسیاری از فیلم‌های دیگر در آینده‌ی نزدیک از جمله «مولان»، «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» نیز دومینو-وار تغییر خواهد کرد. درست مانند زمانی که «وقتی برای مردن نیست» (دانلود فیلم No Time to Die با لینک مستقیم) تاریخ اکران بسیاری از عناوین را به ماه‌ها و سال‌های بعد موکول کرد، فیلم «باور» نیز در صورت لغو اکران در ماه ژوئیه، ممکن است صنعت فیلمسازی را با وقفه‌ای حتی طولانی‌تر مواجه کند.

استودیوی برادران وارنر به صورت روزانه با متخصصین در تماس است و شرایط شیوع ویروس کرونا را به دقت زیر نظر گرفته است. بعضی از سالن‌داران معتقدند این احتمال وجود دارد که تاریخ اکران «باور» به تاریخ اکران فعلی «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در ۱۴ آگست موکول شود و سپس فیلم «پتی جنکینز» به ماه دسامبر برود. اما اگر مسجل شود که سالن‌های سینما تا ماه ژوئن بازگشایی نخواهند شد، «باور» نولان ممکن است به تاریخی دورتر از آگست موکول شود. اکران محدود این فیلم با توجه به داستان پیچیده‌اش بسیار بعید است چرا که در اولین شب افتتاحیه اسپویلرها از شبکه‌های اجتماعی سر در خواهند آورد.

در مورد اینکه آیا سینماروها از اکران گسترده‌ی فیلم استقبال می‌کنند یا نه نیز تردیدهایی وجود دارد. اما با توجه به اینکه مردم آمریکا از اواسط ماه مارس در خانه‌های‌شان قرنطینه شده‌اند، مشتاق‌اند تا به بهانه‌ی فیلم نولان به این دوران سخت پایان دهند. براساس نظرسنجی EDO در صورتی که دستورالعمل‌های ایمنی کووید-۱۹ برقرار باشد، اکثریت سینماروها به سالن‌های سینما بازخواهند گشت.

بسیاری از منابع ناشناس، و افرادی چون «باب ایگر» مدیر عامل دیزنی و مدیران سینه‌مارک تأکید می‌کنند که سالن‌داران و استودیوها حتی با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها می‌توانند درآمدزایی کنند. اما از سوی دیگر بعضی از سالن‌داران وجود دارند که باور دارند سینما با اکران محدود زنده نمی‌ماند. آن‌ها از اهمیت تعطیلات آخر هفته که بنای فروش فیلم‌ها را تشکیل می‌دهند می‌گویند و این ادعا که سینما با ظرفیت ۵۰ درصدی به سوددهی می‌رسد را مضحک می‌دانند.

دیگر مسئله‌ی مبهم در مورد افتتاح «باور» در آینده‌ی نزدیک نحوه‌ی بازاریابی آن است. این فیلم اثری اریجینال است بدون ستاره‌های بزرگ، بنابراین بازاریابی آن برای هر استودیویی دشوار خواهد بود. سؤال این است که آیا برادران وارنر در یک بازه‌ی زمانی پنج هفته‌ای موفق به بازاریابی جهانی فیلم خواهد شد یا نه؟ و آیا در حال حاضر که عده‌ی قلیلی به سر کار می‌روند، تبلیغ روی بیلبوردها و برنامه‌های صبحگاهی رادیو منطقی است؟ وارنرها اخیراً برای فیلم انیمیشن «اسکوب!» که به جای اکران در سالن‌های سینما هفته‌ی گذشته در پلتفرم‌های دیجیتال عرضه شد، کمپین دیجیتالی در «تیک‌تاک» به راه انداختند. این چالش نزدیک به ۴ میلیارد بازخورد داشته است.

با این حال، مسئله این است که حیات سینما و رویدادهای ورزشی به یکدیگر گره خورده است. فیلم «باور» برای بازاریابی باید در حین کدام رویداد ورزشی تبلیغاتش را پخش کند در حالی که مسابقه‌ی فوتبالی در سراسر دنیا در کار نیست. مسابقات بیس‌بال در آمریکا ممکن است اوایل ماه ژوئیه بازگردد، اما مسابقات فوتبال آمریکایی و ان‌بی‌ای وضعیت نامشخصی دارند.

در سرویس‌هایی نظیر نت‌فلیکس و دیزنی+ هم در آینده‌ی نزدیک هیچ اپیزود پایانی قابل توجهی قرار نیست پخش شود اما سریال «مأمورین شیلد» در آستانه‌ی پخش فصل پایانی خود است. نکته‌ی مثبت در مورد «باور» این است که تریلر فیلم از ۱۹ دسامبر گذشته تا کنون ۴۶.۳ میلیون مرتبه مشاهده شده و نرخ به اشتراک‌گذاری آن ۴۱:۱ است. رلیش‌میکس گزارش می‌دهد که بازدیدهای روزانه‌ی این تریلر به ۳۰ و چند هزار می‌رسد.

از طرف دیگر، منابع نزدیک به «باور» ادعا می‌کنند که فیلم به زیبایی «تلقین» است. نولان نیز اخیراً این فیلم را جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی سینمایی خود تا به امروز خوانده. نباید فراموش کرد که برادران وارنر پیش از اکران «جوکر» با نگرانی‌های مشابهی در مورد احتمال تیراندازی در سالن‌های سینما مواجه بودند، اما «جوکر» در نهایت پرفروش‌ترین فیلم با رده‌ی سنی بزرگسال شد و دو جایزه‌ی اسکار را به خانه برد.

روز جمعه ورایتی گزارش داد که سالن‌های سینمای آمریکای شمالی به تدریج در حال بازگشایی‌اند و تا آن زمان حدود ۲۰۰ سالن فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. هفته‌ی گذشته استودیوی سولستیس اعلام کرد که فیلم تریلر «مختل» با بازی «راسل کرو» را در تاریخ ۱ ژوئیه به صورت گسترده اکران می‌کند، اما بازارهای لس‌انجلس، نیویورک، و سان فرانسیسکو چنانکه ذکر شد هنوز وضعیت نامشخصی دارند.

دیگر پروژه‌ی پرخرج وارنرها «ماتریکس ۴» است که فیلمبرداری آن تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا همچون «بتمن» و قسمت‌های بعدی «مأموریت غیرممکن» متوقف شد. اما ورایتی می‌نویسد استودیو در نظر دارد از اوایل ماه ژوئیه تولید این فیلم را با «کیانو ریوز» و «کری-آن ماس» و کارگردانی «لانا واچوفسکی» از سر بگیرد. گروه فیلمبرداری این پروژه‌ی عظیم اواسط ماه مارس از سان فرانسیسکو به برلین رفته بودند.

تانی کال

30nama

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *