احتمال جدایی «مرد عنکبوتی» از دنیای سینمایی مارول پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات سونی و دیزنی

«کوین فایگی» مدیر استودیوی مارول قسمت جدیدی از فیلم‌های «مرد عنکبوتی» را تولید نمی‌کند چرا که مذاکرات دیزنی و سونی در مورد نحوه‌ی تأمین بودجه‌ی فیلم بی‌نتیجه ماند. این مباحثات میان سران استودیوهای دیزنی و سونی از ماه‌ها قبل در جریان بوده در نهایت فایگی را در خصوص مشارکت مارول در تولید فیلم‌های «مرد عنکبوتی» به مخافت واداشته است.

«کوین فایگی» با تهیه‌کنندگی دو فیلم قبلی خود که شامل «انتقام‌جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) و «مرد عنکبوتی: دور از خانه» (Spider-Man: Far From Home) می‌شود، به ترتیب رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ استودیوی سونی را شکست.

منابع نزدیک به سونی می‌گویند هنوز دو قسمت از چندگانه‌ی «مرد عنکبوتی» در حال توسعه است و استودیو امیدوار است که «جان واتس» کارگردان و «تام هالند» را به فیلم‌های بعدی بازگرداند، هرچند واتس قراردادی با سونی ندارد. با این حال به نظر نمی‌رسد که فایگی در تولید دو قسمت جدید همکاری کند.

دیزنی درخواست کرده بود که فروش قسمت‌های بعدی «مرد عنکبوتی» به صورت ۵۰/۵۰ بین استودیوها تقسیم شود، اما سونی با این پیشنهاد مخالف کرده است. منابع می‌گویند سونی با مدیریت «تام راثمن» روش‌های دیگری ارائه داده اما دیزنی تمایلی به آن‌ها نشان نداده است. روشن است که سونی قصد نداشته دیزنی را در سود پرفروش‌ترین چندگانه‌اش سهیم کند.

به نظر می‌رسد فایگی که به تازگی مالکیت شخصیت‌های «اکس-من» شامل چندگانه‌ی «ددپول» را با ادغام استودیوهای فاکس و دیزنی در اختیار گرفته و سریال‌های متعددی را در «دیزنی+» دارد، خود را بی‌نیاز از «مرد عنکبوتی» می‌بیند. اما منابع می‌گویند فایگی به شخصیت «پیتر پارکر» که شاید مهمترین ابرقهرمان دنیای مارول باشد بسیار علاقه‌مند است، و در صورتی که دیزنی و سونی به توافق می‌رسیدند به توسعه‌ی فیلم‌هایش ادامه می‌داد. با این اوصاف کار استودیوی سونی برای موفقیت بسیار دشوار می‌شود.

فایگی با تهیه‌کنندگی فیلم‌های «دنیای سینمایی مارول» در طول یک دهه‌ی گذشته بیش از ۲۶.۸ میلیارد دلار درآمدزایی کرده، پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ دیزنی و سونی، و سه فیلم پرفروش سال جاری را ساخته است. علاوه بر این او با «پلنگ سیاه» اولین نامزدی اسکار بهترین فیلم را برای عناوین ابرقهرمانی کسب کرد.

شخصیت «مرد عنکبوتی» در فیلم «کاپیتان آمریک: جنگ داخلی» به کارگردانی برادران روسو معرفی شد. سونی اولین بار در سال ۲۰۱۷ با فیلم «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» فیلم‌های این شخصیت را ریبوت کرد و ۸۸۰ میلیون دلار به همراه مارول درآمدزایی کرد. از آن پس، «پیتر پارکر» یکی از شخصیت‌های کلیدی «دنیای سینمایی مارول» بود.

در ماه‌های گذشته سونی در خصوص امکان مشارکت گسترده‌تر دنیای «مرد عنکبوتی» سونی که شامل ۹۰۰ شخصیت می‌شود را بررسی کردند. قابل درک است که سونی به واگذاری سهم خود از پرفروش‌ترین چندگانه‌اش به مارول تمایلی نداشته باشد. مارول مالک اصلی شخصیت «مرد عنکبوتی» است اما آیا به فروش سینمایی آن هم نیازمند است؟ بنابر ادعای منابع، سونی معتقد است که بدون فایگی به مشکلی برنخواهد خورد و یادآور می‌شوند که فیلم «ونوم» در اتاق تدوین توسط شخص راثمن نجات یافته شد و در نهایت ۸۵۶ میلیون دلار در اواخر تابستان سال گذشته فروخت.

دنباله‌ی «ونوم» نیز با کارگردانی «اندی سرکیس» و بازگشت «تام هاردی» و «میشل ویلیامز» در حال توسعه است و احتمال تولید فیلم‌هایی براساس شخصیت‌های «موربیوس» با «جرد لتو»، «کریون شکارچی»، و اسپین‌آف‌های دیگر «سمور نقره‌ای» و «گربه‌ی سیاه» وجود دارد. استودیو سال گذشته با «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» هم اسکار بهترین انیمیشن را کسب کرده است.

سخنگوی سونی ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: «بسیاری از گزارشاتی که شب گذشته در مورد «مرد عنکبوتی» منتشر شد، مذاکرات در مورد مشارکت «کوین فایگی» را به گونه‌ای دیگر نمایاندند. ما از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات ناخرسندیم، اما به تصمیم دیزنی در خصوص عدم مشارکت او به عنوان تهیه‌کننده‌ی اصلی فیلم‌های لایو اکشن بعدی شخصیت احترام می‌گذاریم. امیدواریم که شرایط در آینده تغییر کند، اما قابل درک است که با توجه به مسؤلیت‌های جدید و متعددی که دیزنی به فایگی سپرده، فرصت همکاری در تولید محصولی که مالکیتش را در اختیار ندارند نداشته باشد. فاگی بی‌نظیر است و ما قدردان مساعدت و رهنمودهای او و مسیری که ترسیم کرد و ما ادامه‌اش خواهیم داد هستیم.»

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *