اینگرید برگمن و روبرتو روسلینی: عشق قبل از اولین نگاه

معجزه‎ی رو به رو شدن روبرتو روسلینی با اینگریدبرگمن، این فیض و برکت حقیقی که خلاقیت روسلینی را برانگیخت و سمت و سوی دیگری به آن داد، به نحوی کم و بیش وهمناک نمونه‎ای است از اینکه چگونه “نامه همیشه به مقصدش می‌رسد”. پس زمینه‎های داستان را همه می‌دانند: اینگرید برگمن در ۱۹۴۷، در اوج شهرت‎اش در مقام ستاره بزرگ هالیوود، در سالن کوچکی در نیویورک “رم شهر بی دفاع” و “پایزا”، دو شاهکار نئورئالیست روسلینی را دید. او که عمیقاً متأثر شده بود، نامه‌ای به روسلینی نوشت که گواهی است بر رابطه‎ی او با روسلینی حتی پیش از آن‎که همدیگر را مشخصاً ملاقات کرده باشند، نمونه‌ای از عشق قبل از اولین نگاه. او به فکر افتاده بود تا توانایی‌های خود به عنوان یک ستاره را در خدمت روسلینی قرار دهد تا او به شهرت جهانی‎ای که شایسته‎اش بود برسد. از این رو، در نامه خود اعلام کرد که حاضر است هر نقشی را بپذیرد، اگر روسلینی نیازی به یک بازیگر زن سوئدی دارد که انگلیسی را روان صحبت می‎کند، کمی آلمانی می‎داند و تنها دو کلمه ایتالیایی: «Ti amo!» یعنی دوستت دارم! اما سلسله‎ای از رویدادها نزدیک بود از رسیدن نامه به روسلینی جلوگیری کند:

یک نفر ایتالیایی، که برگمن در آمریکا با او ملاقات کرده بود، به وی گفت که می‎تواند با نوشتن نامه به استودیو‎های مینروا به روسلینی دست یابد. سپس دفتر مرکزی استودیو درست پس از رسیدن نامه‎ی او در آتش سوخت و نابود شد؛ کسانی که خاکسترها را زیر و رو می‎کردند نامه را یافتند، اما وقتی استودیو تلاش کرد با روسلینی تماس بگیرد، روسلینی به آن‎ها رو نشان نداد، چون در آن زمان میان آن‎ها شگراب بود. وقتی نامه سرانجام موفق شد به دست او برسد، روسلینی باید از منشی خود می‎خواست که آن را ترجمه کند، و بعد از وی پرسید که اینگرید برگمن کیست. به محض آگاهی از شهرت جهانی او، فوراً، با یک تلگرام اضطراری در روز 8 می، روز تولد روسلینی، به او پاسخ داد: “حقیقت این است که ساختن فیلمی با شما آرزوی من است”…

اما آیا این حقیقت داشت یا فقط یک دروغ تملقی فرصت طلبانه بود؟ اما راجع به این حقیقت چه می‎توان گفت که در معریف‎ترین فیلم روسلینی، رم شهر بی دفاع، نام‎های، دو کاراکتر منفی اصلی، یعنی زن نازی و شکنجه‎گر گشتاپو، اینگرید و برگمن هستند؟ روسلینی، از یک لحاظ، پیشاپیش عملاً رویاهایی درباره‎ی مضمون “اینگرید برگمن” در سر داشته… به هنگام دریافت نامه، که امضای کسی را داشت که اسم‎اش دو تجسم محض از ابلیس در فیلم او را در خود ادغام کرده بود، چه فکرهایی به سر روسلینی راه یافت؟ و از طرف دیگر، خود برگمن از دیدن “اینگرید برگمن” غریب در فیلم رم شهر بی دفاع چه فکری کرد؟ این بی تردید دلیلی است بر اینکه چرا او با چنان شور و شوقی به این فیلم پاسخ داد: ورای جذبه ای که خود فیلم برایش داشت، او به عنوان شر نابی احضار شده بود که در زوج اینگرید و برگمن تجسم یافته است. بدین ترتیب اینگرید برگمن وارد زندگی روسلینی شد: و هرچند نامه‎ی او به صورت یک شوک ناگهانی ظاهر شد، اما جای او در فضای نمادین روسلینی پیشاپیش از مدت ها قبل تدارک دیده شده بود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *