تویوتا در طول تاریخ‌ همواره ثابت کرده که کاملا درست و به‌جا در جمع بهترین تولیدکنندگان جهان حضور دارد. این شرکت برای رسیدن به‌جایگاه فعلی خود، تلاش‌هایی هوشمندانه ودقیق انجام داده که نتیجه آن تولید خودروهای زیبا، باکیفیت، عام‌پسند و با قیمت منصفانه بوده است.

مدت‌ها بود که خودروهای اصلی تویوتا مانند کمری، کرولا و لندکروزر، از لحاظ ظاهری تغییراتی کم و ساده‌ای داشتند و این مورد، بازار مشتریان تویوتا را با خطر روبرو می‌ساخت، تا اینکه تویوتا تصمیم گرفت یک انقلاب در صنعت طراحی داشته باشد.

در کل دنیا بازار کراس‌اوورهای جمع‌وجور و یا همان ساب‌کامپکت‌ها، رونق زیادی پیدا کرده و طرفداران کوچک و بزرگ زیادی را به‌خود جلب نموده است. بنابراین کاملا طبیعی خواهد بود که تویوتا بخواهد در این بخش از دنیای خوش رنگ و لعاب خودرو نیز پادشاهی کند.

toyota_c-hr_review-header

تویوتا C-HR انقلابی بود که در سال ۲۰۱۴ به معرض نمایش گذاشته شد تا بزرگی تویوتا را هر چه بیشتر به رخ بکشد. این خودرو در ابتدا به‌صورت یک طرح مفهومی و کانسپت معرفی گردید و اما به‌تازگی، این برند ژاپنی، C-HR را با تغییرات بسیار اندک روانه بازار کرده است.

به‌نوعی می‌توان گفت تویوتا از تجربه نیسان در عرضه یک خودروی عجیب و غریب با نام نیسان جوک استفاده نموده تا خودروی جنجالی خود را آماده کند. قیمت ۲۶.۹۹۰ دلاری برای مدل پایه، و ۳۵.۲۹۰ دلاری برای مدل فول، اگرچه قیمت پایینی در این کلاس نیست اما به‌نظر می‌رسد C-HR ارزش پرداخت این مبلغ را داشته باشد.

البته قیمت یاد شده مربوط به بازار استرالیا بوده و بنابر اعلام نمایندگی عرضه محصولات تویوتا و لکسوس در نمایشگاه خودروی تهران، C-HR قرار است قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان داشته باشد (یعنی بالای 50هزار دلار برای ما!).

CH-R بر اساس معماری بدنه TNGA بنا شده که پریوس نیز بر اساس همین پلتفرم ساخته شده بود. هیرو کوبا طراح پدید آورنده این خودرو از شیوه‌ای نوین و طرحی زیبا در شکل گیری CH-R استفاده نموده که بدون شک شاهد درخشش بیشتر این خودرو در آینده نیز خواهیم بود.

بدنه عضلانی این خودرو کاملا چهره‌ای اسپرت، فضایی و تهاجمی را به‌رخ می‌کشد که تا سالها قدیمی نخواهد شد. در نمای جلویی چراغ‌های کشیده و باریک به همراه جلوپنجره خاص و سپر عضلانی، نشان می‌دهد که این چهره عصبانی، به‌هیچ وجه با کسی شوخی ندارد!

17C-HR_63-1

بخش عقبی CH-R، اگر چه با نمای روبرویی هماهنگی دارد اما شباهت زیادی به مدل هوندا سیویک‌ 2017 دارد و قسمت‌های پلاستیکی با ظرافت خاصی بکارگرفته شده است. رقیب زیبای نیسان جوک در نمای جانبی بسیار دوست داشتنی است که با ۲ نوع رینگ آلیاژی زیبا تزئین شده و دستگیره‌های مخفی درب‌های عقب در کنار طراحی خاص شیشه‌ها، یک نمای جالب را ایجاد کرده‌اند.

CH-R در حالی به خانواده تویوتا ملحق شده که در همین کلاس، RAV4 حضور دارد که از لحاظ ابعادی و نمای جلویی، شباهت‌هایی با CH-R دارد و به‌نوعی می‌توان این ۲ را برادر هم خواند. از لحاظ ابعادی این کوچک دوست داشتنی، 4360 میلی‌متر طول، 1795 میلی‌متر عرض و 1565 میلی‌متر ارتفاع دارد.

17C-HR_29

زمانی که درب CH-R را باز می‌کنیم، باز هم تویوتا ما را سورپرایز می‌کند. این طراحی جذاب، هماهنگ با نمای خارجی خودرو بوده که شما اصلا در آن احساس یکنواختی نخواهید کرد. صفحه‌نمایش سرگرمی این خودرو سایز کوچکی دارد که اگر ابعاد آن کمی بزرگتر بود، زیبایی و تکنولوژی کابین، بسیار بیشتر به چشم می‌آمد.

کابین به صورت تک رنگ و ۲ رنگ قابل سفارش است که بستگی به انتخاب خریدار دارد. کیفیت بالای متریال بکار رفته در کابین، پوشش چرم و راحتی بیش از حد باعث می‌شود یکی از بهترین کابین‌ها در این کلاس، متعلق به C-HR باشد.

17C-HR_32

از لحاظ ورود سر و صدا به داخل کابین، تویوتا بسیار قوی عمل کرده و کابینی آرام را مهیا نموده است. غربیلک فرمان با روکش چرمی و کلیدهای هدایت کننده سیستم صوتی، طراحی اسپرت و قابل قبولی دارد که با یک صفحه کیلومتر دایره‌ای تکمیل شده است.

دریچه‌های هوا در جلو و عقب در کنار دکمه‌های تهویه اتوماتیک، ترکیبی از رنگ براق و مات دارند که باعث زیبایی بیشتر کابین شده است. از لحاظ فضای داخلی، شما نباید اصلا نگران باشید چرا که تویوتا از بیشترین فضا برای سرنشینان استفاده کرده تا بتوانند در این خودروی کوپه شکل، به بهترین حالت مستقر شوند.

17C-HR_39

تویوتا از چند پیشرانه برای CH-R بهره گرفته که مدل وارداتی به بازار کشورمان مجهز به پیشرانه ۱.۲ لیتری توربو خواهد بود. این پیشرانه ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور را تامین می‌کند.

البته نباید از توربوی کوچک این پیشرانه توقع زیادی داشت و بیشتر در مصارف شهری می‌تواند پاسخگویی بالایی داشته باشد. بنابر ادعای تویوتا، CH-R با این پیشرانه در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۳ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. بیشتر خودروهای فروخته شده در جهان مجهز به گیربکس CVT بوده که حدود ۲۰۰۰ دلار هزینه بیشتر را برای خریداران به همراه دارد. در ایران نیز CH-R با گیربکس CVT عرضه خواهد شد و سیستم دو دیفرانسیل نیز‌ آن را تکمیل می‌کند تا در ارتفاعات با مشکل کمبود قدرت روبرو نشوید.

17C-HR_74-1

تویوتا برای رسیدن به یک محصول با کیفیت و با هندلینگ عالی، مدتها زمان صرف مطالعه بر روی شرایط رانندگی در اروپا نموده که نتیجه آن ۲ کلمه دقت و هوشیاری شده است. پاسخگویی سیستم جناغی این خودرو به تغییر حالت فرمان در حد باورنکردنی زیاد است. در پیچ‌های تیز CH-R می‌تواند بهترین واکنش را داشته باشد و در دست‌اندازهای بلند نیز بیشترین ضربه را از بین ببرد.

17C-HR_57

بنابرادعای این برند ژاپنی، این شرکت نوع کیفیت رانندگی در خودروهای هاچبک را به CH-R آورده و باعث شده نتیجه‌ای باور نکردنی داشته باشد. از جمله تجهیزات خودروی به‌نمایش گذاشته شده در نمایشگاه تهران، می‌توان به سیستم توانایی تشخیص علائم، دوربین عقب، سانروف، ۷ ایربگ، فرمان برقی، آینه‌های تاشو برقی، تهویه دوگانه اتومات، کروز کنترل هوشمند، سیستم خروج از خط، سیستم کنترل کشش و پایداری، استارت دکمه‌ای، سنسور جلو و عقب، دی‌لایت، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، ترمز اضطراری اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *