بررسی واکنش بشر نسبت به کشف بیگانگان فضایی

فضانورد روس ایستگاه فضایی بین‌المللی هفته گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد باکتری‌های زنده‌ای که در بدنه ایستگاه پیدا شده‌اند، به زمین تعلق ندارند و از اعماق فضا به ایستگاه آمده‌اند. با این‌همه برخلاف تصور این فضانورد روس، احتمال زمینی بودن این ریزارگانیزم‌ها بسیار بالاتر از فرازمینی بودن آنها است، اما همین احتمال ناچیز نیز باعث شده تا روانشناسان به این فکر بیافتند که در صورت انتشار خبر کشف حیات فرازمینی،‌ انسان‌ها چه واکنشی خواهند داشت؟

مایکل وارنوم روانشناس دانشگاه آریزونا و یکی از اعضای طرح جدید ابتکاری میان‌سیاره‌ای در تلاش است به پاسخ این پرسش برسد زیرا این پرسش یکی از ابتدایی‌ترین پرسش‌های طرح میان‌سیاره‌ای به شمار می‌رود. لحظه مقابله انسان و حیات بیگانه، لحظه ناشناخته‌ای است که تاکنون کسی درباره واکنش روانی انسان نسبت به این خبر پیش‌بینی انجام نداده‌است.

وارنوم با همکاری دانشمند سیاره‌شناس برای رسیدن به پاسخ این پرسش سه آزمایش انجام دادند. این دو میان واکنش نسبت به کشف حیات بیگانه و یافتن شواهدی از حیات میکروبی فرازمینی تفاوتی اساسی قائل شده‌اند. در آزمایش اول، دو محقق نحوه پوشش خبری رسانه‌ها از کشف‌های فرازمینی را برسی کردند و به ویژه روی ۵ رویداد مختلف متمرکز شدند: کشف پالسارها در ۱۹۶۷، رصد امواج رادیویی Wow در سال ۱۹۷۷ توسط اخترشناسی به نام جری اهمان، کشف فسیل میکروبی در شهابسنگ مریخی در سال ۱۹۹۶، گزارش رفتار عجیب ستاره تبی در سال ۲۰۱۵ و کشف سیاره‌های فرازمینی که در مناطق قابل سکونتی از مدار ستاره‌های خود قرار دارند در سال ۲۰۱۷٫

این دو محقق در میان ۱۵ مطلبی که درباره موضوعات ذکر شده در نشریه‌هایی مانند نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، پست و دیگر نشریات چاپ یا منتشر شده بودند با کمک برنامه تحلیل محتوای مکتوب به جستجوی واژه‌های مثبت و منفی پرداختند و دریافتند خبرنگاران در توصیف این رویداد‌ها بیشتر از واژه‌های مثبت استفاده می‌کنند تا منفی. از این رو نتیجه گرفتند که واکنش انسان به کشف حیات بیگانه نمی‌تواند واکنشی منفی باشد. رویکردی که از نظر گوردون پنی‌کوک روانشناس دانشگاه ییل اگرچه مستدل است، اما به اعتقاد او تحلیل زبانی لزوما نمی‌تواند به اثبات پدیده‌ای روانی و رفتاری منجر شود،‌به ویژه اینکه مردم به صورت کلی تمایل بیشتری به استفاده از واژه‌های مثبت دارند تا منفی.

دو محقق در آزمایشی دیگر از داوطلبان آنلاین درخواست کردند در ازای دریافت مبلغی پول نسبت به آگهی‌ها درباره میکروب‌های فرازمینی واکنش نشان دهند. دانشمندان واکنش ۵۰۰ نفر درباره کشف فرضی حیات بیگانه را بررسی کردند و باری دیگر با حجم زیادی از واژه‌های مثبت مواجه شدند و هیچ ویژگی نمی‌توانست باعث ایجاد تفاوت در واکنش‌ها شود، نه درآمد فردی، نه اخلاقیات، و نه گرایش‌های سیاسی. اما داوطلبان این باور را داشتند که مابقی افراد پذیرش کمتری نسبت به کشف حیات بیگانه خواهند داشت.  وارنوم باور دارد این رویکرد نیز در ویژگی خود بهتربینی ریشه دارد که در میان آمریکایی‌ها رایج است.

در آزمایشی دیگر محققان تکه‌های بریده شده از مطالب سال ۱۹۹۶ نیویورک تایمز درباره کشف فسیل میکروبی درون شهاب‌سنگی مریخی را در اختیار ۲۵۰ داوطلب قرار دادند، و پیش از آن از حذف شدن بخش تاریخ مطلب اطمینان حاصل کردند. این فسیل تکه‌ای از مریخ بود که دانشمندان در ابتدا اعلام کردند ذراتی از فسیل‌های سلولی در آن کشف کرده‌اند اما این ادعا به مرور زمان رد شد.

به عنوان گروه کنترل برای گروه اول نفره، گروهی دیگر از داوطلبان مطالبی از نیویورک‌تایمز را درباره خلق حیات ترکیبی در آزمایشگاه کرگ ونتر در سال ۲۰۱۰ مطالعه کردند. داوطلبان هر دو گروه این‌بار نیز احساس خود را با واژه‌هایی مثبت بیان کردند. براساس این نتایج،‌پنی‌کوک می‌گوید به احتمال بسیار قوی زمانی که ناسا خبر کشف حیات بیگانه را منتشر کند، دست‌کم آمریکایی‌ها نسبت به آن واکنشی مثبت خواهند داشت. وارنوم هشدار می‌دهد که این نتایج لزوما به معنی مثبت بودن واکنش تمامی انسان‌های جهان نسبت به کشف حیات فرازمینی نیست و تنها بازگو کننده رویکرد آمریکایی‌ها نسبت به این موضوع است.

تانی کال

برگرفته از washingtonpost

بیگ بنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *