نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Us Us $16,815,420 $20 $71,117,625 3  موسیقی متن
Captain Marvel Captain Marvel $10,025,438 $152 $320,749,628 17  موسیقی متن
Wonder Park Wonder Park $2,577,611 $80 $29,238,421 10  موسیقی متن
Five Feet Apart Five Feet Apart $2,150,605 $7 $26,258,603 10  موسیقی متن
How to Train Your Dragon: The Hidden World How to Train Your Dragon: The Hidden World $1,959,560 $129 $145,739,695 31  موسیقی متن
Tyler Perry's A Madea Family Funeral Tyler Perry’s A Madea Family Funeral $1,147,011 $65,783,982 24  موسیقی متن
No Manches Frida 2 No Manches Frida 2 $681,958 $6,617,065 10  موسیقی متن
The LEGO Movie 2: The Second Part The LEGO Movie 2: The Second Part $372,330 $99 $103,364,648 45  موسیقی متن
Alita: Battle Angel Alita: Battle Angel $334,201 $170 $83,814,378 39  موسیقی متن

فیلم «ما» (Us) به کارگردانی و نویسندگی «جوردن پیل» پس از ثبت رکورد ۲۵.۴ میلیون دلاری در روز شنبه، به فروش افتتاحیه‌ی ۷۰ میلیون دلاری دست یافت. یونیورسال گزارش می‌دهد این فیلم که در استودیوی «مانکی‌پا» به تولید رسیده در اولین هفته‌ی اکران ۷۰.۲ میلیون دلار فروخته است، و دیگر استودیوهای رقیب این رقم را تأیید کرده‌اند.

تنها مسئله‌ی نگران کننده در مورد این فیلم، نمره‌ی B «سینمااسکور» و امتیاز سه و نیم ستاره «پست‌ترک» آن از طرف مخاطبین سینمارو که پایین‌تر از نظرسنجی‌های فیلم قبلی پیل یعنی «برو بیرون» (Get Out) به شمار می‌آمد، و همچنین پایان‌بندی آن بود که میان مخاطبین دودستگی ایجاد کرد. فیلم «برو بیرون» دو سال قبل از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A-‌ دریافت کرده بود. اما در مجموع همه‌ی تماشاگران از دیدن فیلم رضایت دارند. «فندنگو» گزارش داده است که «ما» هنوز در روز یکشنبه پیشتاز پیش‌فروش بلیت در آمریکا بوده. آخرین نظرسنجی‌های «پست‌ترک» نیز نشان می‌دهد که فیلم دارای ۸۰ درصد امتیاز مثبت و ۳۹ درصد امتیاز عالی است، و این درحالی است که ۲۸ درصد از مخاطبین به فیلم «برو بیرون» در سال ۲۰۱۷ به صورت میانگین امتیاز عالی داده بودند. حدود ۷۰ درصد مخاطبین زن زیر ۲۵ سال که ۱۸ درصد کل سینماروها را تشکیل می‌دادند دیدن فیلم را توصیه کردند. براساس آخرین گزارش‌ها، ۳۵ درصد مخاطبین فیلم سفیدپوست، ۳۲ درصد سیاهپوست، ۲۲ درصد اسپانیایی تبار و ۷ درصد آسیایی تبار بوده‌اند. ضمن اینکه نسبت مخاطبین مرد به زن برابر بوده و ۶۲ درصد تماشاگران را افراد بالاتر از ۲۵ سال تشکیل می‌دادند.

بدیهی است که «جوردن پیل» مانند «کریستفر نولان» به یک برند محبوب تبدیل شده باشد و فروش آثارش علی‌رغم امتیازات پایین‌ به هنگام خروج از سالن همچنان بالا بماند. «جیم اور» مدیر پخش داخلی استودیوی یونیورسال در این باره می‌گوید: «باید به سادگی بگویم که «جوردن پیل» نابغه است، و ما بسیار خرسندیم که او در این ژانر اثرگذار بوده. مردم برای دیدن فیلم به سینما آمدند و پس از تماشای آن در موردش به گفت‌وگو می‌نشینند. اینکه مردم چگونه فیلم را تفسیر می‌کنند خود جای بحث دارد. این یکی از نشانه‌های فروش بالای فیلم است.»

فیلم «ما» با فروش ۷۰.۲ میلیون دلاری چندین رکورد را به ثبت رساند که مهمترین آن رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه برای یک اثر ترسناک اریجینال بود. اما دیگر دستاورد فیلم این است که پس از «آن» (It) استودیوی نیو لاین با فروش ۱۲۳.۴ میلیون دلاری و فیلم «هالووین» (Halloween) استودیوی بلوم‌هاوس/یونیورسال با فروش ۷۶.۲ میلیون دلاری در پاییز گذشته و بالاتر از فروش ۶۶.۴ میلیون دلاری «جنگ جهانی زد»، به عنوان سومین فیلم پرفروش ترسناک تاریخ در افتتاحیه شناخته شد. تحسین‌برانگیزتر اینکه چنین رکوردی از سال ۲۰۰۹ و پس از افتتاحیه‌ی ۷۷ میلیون دلاری «آواتار» (Avatar) به کارگردانی «جیمز کامرون» برای یک فیلم اریجینال لایو اکشن بی‌سابقه بوده است. درحالی که «برو بیرون» با بودجه‌ی ۴.۵ میلیون دلاری تولید شد و ۱۲۴.۸ میلیون دلار برای استودیو سودآوری کرد، تولید «ما» ۲۰ میلیون دلار هزینه داشت. در صورتی که یونیورسال مخارج بازاریابی فیلم را از ۷۷ میلیون دلار فراتر نبرد، این فیلم با فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلاری و فروش جهانی ۲۵۵ میلیون دلاری به سوددهی می‌رسد.

فروش فیلم «ما» در روز شنبه نسبت به جمعه افزایش یافته، اما در صورتی که فروش ۷.۴ میلیون دلاری اکران‌های روز پنجشنبه را جدا کنیم. در این حالت فیلم در روز جمعه ۲۱.۶ میلیون دلار و روز شنبه ۲۵.۳ میلیون دلار فروخته است. این فیلم در اوایل هفته فروش تخمینی ۴۵ میلیون دلاری‌اش را تا ۵۶ درصد افزایش داد. کارشناسان انگشت‌شماری بودند که انتظار فروشی بالاتر از ۶۰ میلیون دلاری برای این فیلم ترسناک داشتند. وقتی که اینگونه آثار روی پرده می‌روند تمامی پیش‌بینی‌ها را بی‌ارزش می‌کنند و استانداردهای خاص خودشان را تعریف می‌کنند. فروش ۷.۴ میلیون دلاری «ما» در اکران‌های آزمایشی، فراتر از رکورد ۷.۱ میلیون دلاری «ثور: دنیای تاریک» و ۶.۴ میلیون دلاری «مرد مورچه‌ای» بود و این برای اثری ترسناک دستاورد بزرگی است.

فیلم «ما» به گزارش «کام‌اسکور» موجب شد فروش کلی فیلم‌ها در طول تعطیلات آخر هفته به ۱۴۸ میلیون دلار برسد و تا ۱۴ درصد نسبت به هفته‌ی مشابه سال قبل رشد داشته باشد. با این حال فروش کلی سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده و کانادا با رکورد ۲.۱۹ میلیارد دلاری، هنوز ۱۷ درصد از فروش سال ۲۰۱۸ در مقطع اول ژانویه تا ۲۴ مارس فاصله دارد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که میان مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی دو دستگی وجود دارد. هواداران بلافاصله پس از خروج از سالن تمایل دارند در مورد فیلم به گفت‌وگو بنشینند. اگرچه پایان فیلم برای عده‌ای غافلگیرکننده بوده، اما انتظارات عده‌ای دیگر برآورده نشده است و حتی برخی از دیدن فیلم ناامید شده‌اند. ویدیوی توضیح صحنه‌ی پایانی فیلم که روز جمعه توسط «اینسایدر» منتشر شده تاکنون بیش از ۱.۲ میلیون مرتبه در یوتیوب مشاهده شده است. بنابراین این گفته که بین تماشاگران دو دستگی به وجود آمده صحت دارد، چرا که برخی از هواداران پیل و فیلم «برو بیرون» او تمام قد از فیلم دفاع کرده و آن را ستایش می‌کنند. این گروه از غافلگیری‌ها، گره‌های داستانی، بازیگران خردسال و تجربه‌ی دیدن فیلم به همراه جماعتی مشتاق به عنوان نکات مثبت فیلم یاد می‌کنند. دسته‌ای دیگر که از دیدن فیلم به هیجان نیامده‌اند دیالوگ‌هایی که بین اعضای خانواده رد و بدل می‌شود را کلیشه‌ای خوانده‌اند. برخی دیگر فقط معتقدند که «ما» اثری ترسناک نیست و به داستان غیرمنطقی آن اشاره کرده‌اند.

یونیورسال و پیل سعی کردند تا مدت‌ها اطلاعاتی از این پروژه به بیرون درز نکند، و آگوست سال ۲۰۱۷ تنها به ذکر این نکته بسنده کردند که با یک اثر ترسناک اجتماعی روبرو خواهیم بود. آنان تا توانستند از افشای اطلاعات جلوگیری کردند، تا زمانی که پیل در شبکه‌های اجتماعی از پوستر تبلیغاتی فیلم رونمایی کرد و توئیتر با ۱۷۶ میلیون متن ارسالی در این باره منفجر شد. پیل با استودیوی یونیورسال همکاری نزدیکی داشت تا مبادا کمپین تبلیغاتی بیش از حد لزوم المان‌های فیلم را برای مخاطبین فاش کند. به گفته‌ی منابع نزدیک به پروژه، ایده‌ی استفاده از قیچی طلایی  و لباس‌های سرخ رنگ را پیل به تیم بازاریابی ارائه داده است.

اولین تریلر فیلم روز کریسمس منتشر شد و بیش از ۱۰۶ میلیون مرتبه مشاهده شد. در همین هنگام بود که مخاطبین تا حدودی دریافتند که فیلم در مورد چیست: خانواده‌ای که از دیدن همزادهایشان به وحشت افتاده‌اند. برای فیلم‌های ترسناک مرسوم نیست که تریلر را در روز کریسمس رونمایی کنند، اما یونیورسال با این ایده به چنین اقدامی دست زد که گویی مانند داستان فیلم وقتی که مردم در حال تماشای مسابقات NBA‌ بودند به خانه‌هایشان هجوم آورده است. این روشی جذاب بود برای جلب توجه در روزی که اعضای خانواده گرد هم آمده‌اند. انتشار تریلر موجب شد هواداران به خلق آثاری با الهام از آن روی بیاورند. پیل بعضی از این طراحی‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت تا هنرمندان دیگر را هم به مشارکت فراخواند. یکی دیگر از اقدامات تبلیغاتی سازندگان ارسال بسته‌هایی سرخ رنگ برای سلبریتی‌ها و رسانه‌ها بود که هرکدام شامل یادداشتی از جانب پیل و همچنین یک قیچی طلایی می‌شد. تریلر فیلم در سالن‌ها پیش از اکران «قاطر» ایستوود، «معاون» مک‌کی، «سوگلی» لانتیموس، «اگر خیابان بیل به حرف می‌آمد»، «ویرانگر» کیدمن و «ماری ملکه‌ی اسکاتلند» به نمایش گذاشته شد.

تریلر بعدی فیلم در حین پخش مسابقات سوپر بول منتشر شد و ۶۴ میلیون مرتبه مشاهده شد. پوسترهای تبلیغاتی فیلم نیز در ایالت آتلانتا و در مناطق پرترافیک نصب شده بود. پیل این تریلر را پیش از نمایش در مسابقات سوپر بول، در صفحه‌ی «ردیت» استودیوی «مانکی‌پا» به صورت آنلاین منتشر ساخت تا هواداران اصیل او در مورد رمز و راز فیلم به بحث بپردازند. در حالی که «برو بیرون» در اکران‌های ویژه‌ی یکشنبه‌ شب در سال ۲۰۱۷ پیش از افتتاحیه جنجالی شده بود، این بار یونیورسال فیلم «ما» را برای اولین بار در جشنواره‌ی تگزاس (SXSW) روی پرده برد و تاریخ اکران فیلم را یک هفته به تعویق انداخت تا بازخوردهای مثبت این جشنواره به گوش همه برسد. گزارش «ترور نوآح» از نمایش فیلم در جشنواره با حضور «لوپیتا نیانگو» ستاره‌ی فیلم نیز هفته‌ی گذشته برای اولین بار از «شوی روزانه» (The Daily Show) پخش شد.

بازاریابی دیجیتالی فیلم هم شامل سرویسی آنلاین بود که به کاربران اجازه می‌داد تصویری از خودشان را بارگذاری کنند و دو تصویر جدید از خود و همزاد شیطانی‌شان تحویل بگیرند. پیل  و «وینستون دوک» در تاریخ ۸ مارس پلی‌لیستی یک ساعت و پنجاه‌ دقیقه‌ای در وبسایت «اسپاتیفای» منتشر کردند. نصب پوسترهای تبلیغاتی فیلم در متروهای نیویورک و لس آنجلس به مدت یک ماه و گرافیتی‌های قیچی نمادین فیلم در لس آنجلس، آتلانتا، واشینگتن، بالتیمور، هیوستن، دیترویت و آستین از دیگر اقدامات استودیو برای بازاریابی فیلم بودند. علاوه بر مسابقات سوپر بول، تیزرهای تلویزیونی فیلم در حین مسابقات NBA از تاریخ ۱۲ فوریه تا ۲۱ مارس، مراسم اهدای جوایز «گرمی»، فصل جدید مسابقه‌ی «صدا» (The Voice)، سریال «امپراطوری» (Empire) و قسمت پایانی فصل سریال‌های مختلف از جمله «اسلحه‌ی مرگبار» (Lethal Weapon)، «ریوردیل» (Riverdale) و «آمریکن آیدل» (American Idol) روی ایر رفت.

مخاطبین سیاهپوست و اسپانیایی تبار تا ۵۱ درصد از سینماروها را تشکیل دادند. در زمان اکران فیلم در جشنواره‌ی تگزاس مخاطبین سیاهپوست اهل آتلانتا، لس آنجلس و نیویورک از اولین کسانی بودند که فیلم را تماشا کردند. «جان لجند»، «تریسی الیس راس»، «رایان کوگلر»، «لاکیث استنفیلد» و «لوداکریس» از مخاطبین سرشناس فیلم بودند. شخصیت «وینستون دوک» در اکثر لحظات فیلم هودی «هاوارد» به تن دارد، به همین علت یونیورسال با همکاری دانشگاه «هاوارد» فیلم را به صورت ویژه در تاریخ ۱۸ مارس برای ۱۵۰۰ دانشجو اکران کرد. نیانگو که زاده‌ی شهر مکزیکو  سیتی است برای جذب مخاطبین اسپانیایی تبار به کار گرفته شد و در تیزرهای تبلیغاتی اسپانیایی زبانی برای پلتفورم‌هایی نظیر «اسپاتیفای» شرکت کرد. او به میامی سفر کرد تا با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی اسپانیایی زبانی مانند «تله‌موندو» مصاحبه کند.

شمار دنبال‌کنندگان و مشاهدات مربوط به فیلم «ما» به گزارش «رلیش‌میکس» در یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر به ۱۲۲.۸ میلیون می‌رسد که از میانگین ۸۲ میلیونی آثار ترسناک بسیار فراتر می‌رود. «لوپیتا نیانگو» برنده‌ی اسکار با ۱۱.۷ میلیون دنبال کننده ستاره‌ی فیلم در شبکه‌های اجتماعی است. او پس از انتشار اولین تریلر فیلم، تصاویر مربوط به «ما» را در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشت و در شوی «استیون کولبر» هم حاضر شد. پیل با ۲.۴ میلیون دنبال کننده در توئیتر و اینستاگرام در رتبه‌ی بعدی قرار دارد. اگرچه کمپین تبلیغاتی فیلم نزدیک به سه ماه به طول انجامید اما «رلیش‌میکس» از عملکرد استودیو در دو هفته‌ی اخیر و نمایش فیلم در جشنواره‌ی تگزاس تمجید کرده است. معمول این است که کمپین‌ها از اولین روزهای تولید آغاز می‌شوند و تا روز اکران به مرور ادامه می‌یابند. اما در مورد آثار ترسناک، بازاریابی عموماً با تریلر آغاز شده و سپس در چند هفته مانده به نمایش فیلم به صورت رعدآسا به سمت مخاطب هجوم می‌آورد.

فیلم «شزم!» استودیوی برادران وارنر این هفته به صورت آزمایشی در ۱۲۰۰ سالن اکران شد و به گزارش «فندنگو» در روز شنبه ۳.۳ میلیون دلار فروخته و رکورد ۲.۶ میلیون دلاری «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم ۳»، ۲.۹ میلیون دلاری «آکوامن»، ۱.۸ میلیون دلاری «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» سونی، و ۱.۳ میلیون دلاری «هتل ترنسیلوانیا ۳» را پشت سر گذاشته است. این فیلم ۵ آپریل افتتاح می‌شود.

در بخش آثار مخاطب خاص، فیلم «گلوریا بل» (Gloria Bell) با بازی «جولین مور» که بازسازی فیلم شیلیایی محصول ۲۰۱۳ محسوب می‌شود و توسط استودیوی A24 به تولید رسیده و در مورد زنی پنجاه و چند ساله است که به کلوب‌های شبانه راه می‌یابد، تعداد سالن‌هایش را از ۳۹ به ۶۵۴ رساند و در سومین هفته‌ی اکران ۱.۸ میلیون دلار فروخت. این فیلم به ویژه در نیویورک، لس آنجلس، سن دیه‌گو، دالاس، سان فرانسیسکو، میامی، آستین و دی‌سی با فروش قابل توجهی مواجه شده است. انتظار می‌رود «گلوریا بل» از بازارهای داخلی تا ۶ میلیون دلار درآمدزایی کند. این فیلم در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۴ درصد دریافت کرده است.

فیلم «هتل بمبئی» (Hotel Mumbai) محصول استودیوی «بلیکر استریت» و عنوان پیشین «وانستین» این هفته به صورت محدود در چهار سالن لس آنجلس و نیویورک اکران شد و ۸۶.۴ هزار دلار فروخت. این فیلم تا این لحظه امتیاز ۷۳ درصد را از «راتن تومیتوز» کسب کرده است. این فیلم در نیویورک با فروش بهتری روبرو شد.

این هفته فیلم «کاپیتان مارول» در سومین هفته‌ی اکران ۳۵ میلیون دلار فروخت و با افت فروش ۵۳ درصدی و فروش داخلی ۳۲۱.۴ میلیون دلاری در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. انیمیشن «پارک شگفتی» این هفته در ۳۸۳۸ سالن روی پرده رفت و ۹ میلیون دلار فروخت تا با فروش داخلی ۲۹.۴ میلیون دلاری سوم شود. فیلم «یک متر دورتر» در دومین هفته‌ی اکران با فروش ۸.۷ میلیون دلاری در ۲۸۶۶ سالن فروش داخلی خود را به ۲۶.۴ میلیون دلار رساند و چهارم شد.

هفته‌ی آینده باید دید فیلم «ما» می‌تواند رکورد کاهش فروش ۱۵ درصد فیلم «برو بیرون» را تکرار کند یا نه، اما مخاطبین انتخاب‌های زیادی پیش رو دارند که شامل بازسازی لایو اکشن «دامبو» (Dumbo) دیزنی به کارگردانی «تیم برتون» در بیش از ۴۰۰۰ سالن، «ساحل‌گرد» (The Beach Bum) با بازی «متیو مک‌کانهی» در بیش از ۷۵۰ سالن و «برنامه ریزی نشده» (Unplanned) در نزدیک به ۱۰۰۰ سالن نمایش می‌شود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *