نام فیلم | فروش امروز | بودجه – million | فروش کل | تعداد روز | موسیقی متن | ||
It | $14,450,000 | $35 | $218,710,619 | 10 | موسیقی متن | ||
American Assassin | $3,565,000 | $33 | $14,800,000 | 3 | موسیقی متن | ||
mother | $1,650,000 | $30 | $7,500,000 | 3 | موسیقی متن | ||
Home Again | $1,376,024 | $15 | $17,135,244 | 10 | موسیقی متن | ||
The Hitman’s Bodyguard | $900,000 | $29 | $70,357,040 | 31 | موسیقی متن | ||
Annabelle: Creation | $695,000 | $15 | $99,900,361 | 38 | موسیقی متن | ||
Leap | $650,267 | – | $18,659,716 | 24 | موسیقی متن | ||
Wind River | $633,005 | $11 | $29,122,401 | 45 | موسیقی متن | ||
Spider-Man: Homecoming | $495,000 | $175 | $330,262,248 | 73 | موسیقی متن | ||
Dunkirk | $325,000 | $150 | $185,141,652 | 59 | موسیقی متن |
سینماروهای آمریکایی این هفته رسماً انزجارشان از فیلم «مادر!»، تازهترین اثر «دارن آرونوفسکی» اعلام کردند. در مورد این فیلم که از وبسایت سینمااسکور نمره عجیب و نادر F دریافت کرده، در طول هفته گذشته و قبل از اکران عمومیاش صحبتهای منفی زیادی به گوش میرسید. فیلم جسورانه «مادر!» با بازی «جنیفر لارنس» در اولین هفته اکران خود موفق نشد انتظارات 11 میلیون دلاری استودیوی پارامونت را برآورده سازد و با 7.5 میلیون دلار در نخستین ساعات روز یکشنبه به وقت آمریکا، در رتبه سوم جدول فروش فیلمها قرار بگیرد. این فیلم در مقایسه با دیگر فیلمهای لارنس که در بیش از 1000 سالن سینما به نمایش درآمدهاند، رکورد پایینترین آمار فروش افتتاحیه را برجای گذاشته است.
پارامونت در سال 2012 و با فیلم «شیطان درون» (The Devil Inside) نیز شرایطی مشابه فیلم «مادر!» و نمره ضعیف F را تجربه کرده بود. اما آنها در آن سال موفق شدند از فیلم «شیطان درون» که با بودجه 1 میلیون دلاری به تولید رسیده بود و با افتتاحیهای 33.7 میلیون دلاری مواجه شده و در نهایت 101 میلیون دلار در سراسر دنیا فروش کرده بود، به سود هنگفتی دست پیدا کنند. بسیاری فروش فوقالعاده آن فیلم را مدیون تبلیغات گسترده تلویزیونیاش میدانستند. فیلم «مادر!» اما در شرایطی متفاوت به سر میبرد و هزینه تولید آن بدون احتساب مخارج تبلیغاتی به 30 میلیون دلار میرسد. اگر چه برخی بر این باورند که این رقم بسیار بالاتر از این حرفهاست، زیرا «جنیفر لارنس» به تنهایی دستمزدی 15 میلیون دلاری دریافت کرده و بازیگران دیگر فیلم «اد هریس» و «میشل فایفر» هرکدام 3 و 5 میلیون دلار تحصیل کردهاند.
پارامونت از فیلم پیچیده یک فیلمساز مؤلف حمایت مالی کرد و میخواست آن را به مخاطبین عام بفروشد. در هنری بودن فیلم تردیدی نیست، اما از طرف دیگر باید پرسید که آیا مخاطب عام فیلم را میپسندد یا خیر؟ دلیل ناکامی پارامونت در اکران گسترده چنین فیلمی روشن است: آنان میدانستند که این فیلم موجب تفکیک مخاطبین خواهد شد. بنابراین تنها مقصود پارامونت از اکران گسترده، درآمد هرچه بیشتر از فیلمی است که بازیگری چون «جنیفر لارنس» نقش اصلی آن را ایفا میکند. اما اکران گسترده چاره کار نبود، چرا که حرف و حدیثها و صحبتهای منفی پیرامون فیلم به سرعت انتشار یافت. تیم بازاریابی پارامونت میدانست که بهترین جا برای به نمایش درآوردن فیلم جشنوارههای پاییزی است، جایی که فیلم به شدت از سوی منتقدین تحویل گرفته شد و به نمره 70 درصد از راتن تومیتوز انجامید. درحالی که ما در اینجا همواره از تأثیر نمرات وبسایت راتن تومیتوز شکوه کردهایم، اما این قضیه در مورد فیلم «مادر!» صدق نمیکند. «مادر!» آرونوفسکی نمونه آن دسته از فیلمهایی است که میان تمایلات سینماروها و منتقدین گسست ایجاد میکند. راتن تومیتوز معمولاً جانب فیلمسازان مؤلف را میگیرد. فیلم «بیگانه: پیمان» مثال دیگری برای این مدعاست، فیلمی که تابستان گذشته با نمره 70 درصد از همین وبسایت و فروش داخلی 74.3 میلیون دلاری، یکی از فیلمهای شکستخورده فصل بود.
منابع خبری گزارش میدهند که در آخرین روزهای پیش از اکران تبلیغات بسیاری برای «مادر!» از تلویزیون پخش شده، به امید آنکه سرنوشتی شبیه «شیطان درون» پیدا کند. برخی معتقدند اکران این فیلم یه هفته پس از «It» برای پارامونت حکم خودکشی را داشته است. فیلمهای ژانر وحشت عموماً در طول سال پخش شدهاند و به ندرت اتفاق میافتد که دو فیلم ترسناک همزمان روی پرده باشند، اما فیلمهای بیپروایی چون فیلم «مادر!» با کارگردانی فیلمسازان مؤلف، هیچگاه در گیشه موفقیتی کسب نکردهاند، و استودیو باید خوششانس باشد که از سودی از آن به دست آورد. فیلم «Neon Demon» اثر «نیکلاس ویندینگ رفن» (1.3 میلیون دلار)، «بزرگراه گمشده» به کارگردانی «دیوید لینچ» (3.7 میلیون دلار) و حتی آثار دیگر خود آرونوفسکی مانند فیلم 35 میلیون دلاری «چشمه» که در نهایت با 15 میلیون دلار به اکران خود خاتمه داد، هر یک نمونهای دیگر از چنین فیلمهایی هستند که هر استودیوی حاضر نیست روی آن سرمایهگذاری کند.
مشکل دیگر «مادر!» این است که «جنیفر لارنس»ی که ما همیشه عادت داشتیم او را در نقشهای قهرمانانه فیلمهایی مثل «هانگر گیمز»، «کلاهبرداری آمریکایی» ببینیم، در اینجا نقش یک زن وحشتزده را برعهده میگیرد. این نقش برای طرفداران وی که 38 درصد مخاطبین را تشکیل میدهند، چندان خوشایند نبوده و نمره F را به دنبال داشته است. 34 درصد خریداران بلیت نیز که با تصور ژانر وحشت به سینما مراجعه کرده بودند به فیلم نمره F دادهاند. خریداران زن بالای 25 سال فیلم هم 56 درصد کل مخاطبین را تشکیل میدهند.
این آخر هفته، فیلم «It» از استودیوی برادران وارنر نیز با فروش 60 میلیون دلاری خود در دومین هفته اکران، مقتدرانه در رتبه اول ایستاد. گرچه هالیوودیان اصرار دارند که فروش این فیلم را نشانه سلامت صنعت فیلمسازی بنمایانند، اما خودشان خوب میدانند یک دست صدا ندارد. در حال حاضر و تا روز یکشنبه فروش کلی آخر هفته در ایالات متحده به 218 میلیون دلار رسیده، و موجب شده «It» به پرفروشترین فیلم تاریخ در ماه سپتامبر تبدیل شود و فیلم « Crocodile Dundee » محصول 1986 با 174.8 میلیون دلار را پشت سر بگذارد. این اثر ترسناک تا رسیدن به رکورد فیلم کلاسیک «جنگیر» تنها 14.2 میلیون دلار دیگر فاصله دارد.
فیلم اکشن «آدمکش آمریکایی» (American Assassin) به کارگردانی «مایکل کوئستا» با مضمون مبارزه با تروریسم و حضور «دیلن اوبرایان»، «مایکل کیتون»، و «تیلور کیچ»، فیلم تازه اکران دیگر این هفته نیز با تجربه افتتاحیهای متوسط و 14.8 میلیون دلاری خود، جایگاه دوم جدول را به خود اختصاص داد. این فیلم با نمره بسیار خوب B+ از سینمااسکور رضایت تهیهکنندگانش که مخاطبین بزرگسالتر را هدف قرار داده بودند را جلب کرده است. 55 درصد مخاطبین این فیلم مرد و 45 درصد زن هستند. 50 درصد خریداران بلیت که تنها به علت اکشن بودن فیلم به سینما رفته بودند به فیلم نمره A- دادهاند، درحالی که 87 درصد آنان بالاتر از 25 سال سن داشتهاند.
هفته آینده استودیوی فاکس دنباله «کینگزمن: دایره طلایی» (Kingsman The Golden Circle) را در حدود 4000 سالن نمایش روی پرده خواهد برد و برادران وارنر انیمیشن « The LEGO Ninjago Movie » را در همین تعداد سالن اکران میکند. فیلم ترسناک «درخواست دوستی» (Friend Request) نیز از دیگر عناوین جدید هفته آینده خواهد بود.