تمام چیزهایی که باید در مورد سیستم بازپرداخت استیم بدانید

“به قلم Matt Sayer از وب سایت PC Gamer”

وقتی Valve سیستم بازپرداخت استیم را در سال 2015 معرفی کرد، وعده داد که تجربه‌ی خرید بازی‌ها به صورت دیجیتالی را درست همانند خرید نسخه‌های فیزیکی، بدون نگرانی کند. بازپرداخت‌های استیم به شما اجازه می‌دادند که با اعتماد به نفس خرید کنید: اگر یک بازی روی سیستمتان کار نمی‌کرد، در حد تبلیغاتش نبود یا کلا خیلی بد بود، می‌توانستید پولتان را خیلی راحت، بدون زحمت و بدون این که بخواهید به اندازه‌ی یک طومار با بخش پشتیبانی ایمیل رد و بدل کنید، پس بگیرید.

اکنون دو سال گذشته و بازپرداخت‌های استیم کاملا نتوانسته‌اند که این وعده را به تحقق برسانند. قسمت زیادی از پروسه‌ی بازپرداخت به صورت بدی توضیح داده شده یا این که از کاربران متوسط استیم پنهان شده است و باعث می‌شود فهمیدن این موضوع که چرا این سیستم اینگونه کار می‌کند، سخت شود. حتی قسمت سوالات متداول مربوط به بازپرداخت خود Valve تنها توضیحات بسیار ساده‌ای را در مورد آنچه که می‌توانید و نمی‌توانید پس دهید، ارائه می‌دهد و تعدادی از سوالات مهمی که کاربران استیم سزاوار دانستن پاسخ آن‌ها هستند را نیز بی جواب می‌گذارد.

به همین خاطر ما یک راهنمای پیشرفته برای این کار فراهم کرده‌ایم. این راهنما قسمت‌های بسیار گیج کننده‌ی سیستم بازپرداخت استیم را توسط اطلاعاتی که از صفحه سوالات متداول Valve، پاسخ‌های رسمی بخش پشتیبانی استیم در انجمن‌ها و صحبت‌هایمان با بازیسازان به دست آورده‌ایم، توضیح می‌دهد.  با این راهنما، درخواست بازپرداخت بعدی شما راحت‌تر از قبل انجام خواهد شد.

سیستم بازپرداخت استیم چگونه کار می‌کند:

– به صفحه پشتیبانی استیم بروید و روی Purchases کلیک کنید. سپس بازی‌ای را که می‌خواهید پس بدهید را انتخاب کنید.

– گزینه I would like a refund و سپس I’d like to request a refund را انتخاب کنید. سپس می‌توانید انتخاب کنید که پولتان را از چه طریقی می‌خواهید پس بگیرید. (با توجه به در دسترس نبودن سایر روش‌های پرداخت در ایران، تنها می‌توانید از Steam Wallet استفاده کنید.)

– اگر از زمان خریدتان مدتی کمتر از 14 روز (دو هفته) گذشته باشد و هیمنطور کمتر از دو ساعت به تجربه‌ی بازی مورد نظرتان پرداخته باشید، درخواست Refund شما به صورت اتوماتیک تایید می‌شود.

– در عرض یک هفته، خرید شما پس گرفته شده و پول به حسابتان باز خواهد گشت.

آیا می‌شود که برای بازی که بیش از دو هفته از خرید آن گذشته باشد یا بیشتر از دو ساعت تجربه شده باشد، درخواست بازپرداخت داد؟

بله. ولی درخواست شما به صورت اتوماتیک تایید نمی‌شود و یکی از کارمندان شرکت Valve آن را بررسی خواهد کرد.

آیا محدودیتی در تعداد بازی‌هایی که می‌توانیم پس دهیم وجود دارد؟

نه، شما می‌توانید هر تعداد درخواستی را که می‌خواهید از طریق استیم ارسال کنید. ولی اگر Valve احساس کند که شما در حال سوء استفاده از این سیستم هستید، می‌توانند حق استفاده از آن در آینده را از شما بگیرند.

اگر درخواست بازپرداخت رد شد، آیا می‌توان به آن اعتراض کرد و باری دیگر درخواست داد؟

بله. اگر فکر می‌کنید که درخواست شما به ناحق رد شده است، می‌توانید یک بار دیگر آن را ارسال کنید و یک کارمند دیگر از شرکت Valve آن را بررسی خواهد کرد. شاید نظر یک فرد دیگر بتواند باعث تایید شدن درخواستتان شود.

بعد از تایید شدن درخواست، چه مدت طول می‌کشد تا پول به حسابمان بازگردد؟

در اکثر مواقع، پول شما در عرض 7 روز به حسابتان واریز خواهد شد. ولی در مورد خریدهایی که توسط روش‌های پرداخت بین المللی انجام شده‌اند، این زمان می‌تواند بیشتر شود.

چه میزان از پروسه‌ی بازپرداخت به صورت اتوماتیک انجام می‌شود؟

مطابق اطلاعات منتشر شده توسط Valve، هر درخواست بازپرداخت برای بازی‌هایی که کمتر از 14 روز از زمان خریدشان گذشته و کمتر از 2 ساعت تجربه شده باشند به صورت اتوماتیک تایید می‌شوند. اما اگر محصولی که برای آن درخواست می‌دهید این شرایط را نداشته باشد، درخواست شما به صورت اتوماتیک تایید نشده و در عوض یکی از کارمندان کمپانی Valve آن را بررسی خواهد کرد.

بازپرداخت‌ها چگونه از لحاظ مالی برای Valve و سازندگان کار می‌کنند؟

وقتی شما یک بازی را روی استیم خریداری می‌کنید، پول مستقیما به سازندگان داده نمی‌شود. کمپانی Valve تا پایان ماه بعد از فروش بازی، درآمد حاصل از فروش بازی را به سازندگان نمی‌دهد؛ یعنی سازندگان بازی سود حاصل از فروش بازی‌شان در ماه ژانویه را در آخر ماه فوریه دریافت می‌کنند. پس چون مدت زمان تعیین شده برای سیستم بازپرداخت استیم 14 روز است، سازندگان بازی از نظر فنی هیچ پولی از دست نمی‌دهند.

آیا امکان دارد که به خاطر پس دادن تعداد زیادی از بازی‌ها، اخطار دریافت کنیم؟

بله. اگر شما درخواست‌های متعددی را در طول یک بازه‌ی زمانی کوتاه ارسال کنید، Valve یک هشدار را همراه با ایمیل تایید بازپرداخت برایتان ارسال می‌کند که عنوان می‌کند سیستم بازپرداخت روشی برای استفاده از بازی‌ها به صورت Demo نیست. با این که هیچ آمار رسمی‌ای در مورد تعداد بازی‌هایی که می‌توانید قبل از دریافت هشدار پس دهید منتشر نشده است، ولی به نظر می‌رسد که این هشدار بعد از حدود 5 درخواست موفق در طول 6 ماه، برایتان ارسال می‌شود. پیام هشدار استاندارد به شرح زیر است:

“شما اخیرا تعدادی بازپرداخت درخواست کرده‌اید. لطفا در نظر داشته باشید که بازپرداخت‌ها روشی برای امتحان کردن بازی‌ها نیستند. اگر ما گمان کنیم که از سیستم بازپرداخت سوء استفاده می‌شود، اجازه درخواست دادن در آینده را از شما خواهیم گرفت.”

آیا می‌شود که ابتدا اچیومنت‌ها و Trading Cardها را دریافت کرد و سپس بازی را پس داد؟

زمانی که سیستم بازپرداخت استیم در ابتدا شروع به کار کرد، این موضوع یک مشکل بزرگ بود. ولی Valve متعاقبا سیستم Trading Cardها را با دو تغییر بزرگ، به روز کرد تا سوء استفاده از آن را کاهش دهد. اولین تغییر از دریافت کارت‌ها تا زمانی که دوساعت صرف انجام بازی کنید، جلوگیری می‌کند و با این کار باعث می‌شود تا بازی شما به صورت اتوماتیک پس گرفته نشود. این محدودیت در ابتدا شامل تمام کاربران استیم می‌شد، ولی اکنون Valve آن را به اکانت‌های جدید و اکانت‌هایی که در چند ماه گذشته درخواست بازپرداخت ارسال کرده‌اند، محدود کرده است.

دومین تغییری که Valve روی سیستم Trading Cardها اعمال کرده است باعث می‌شود تا هیچ کارتی در زمان عرضه‌ی بازی‌ها قابل دریافت نباشد. در عوض یک بازی باید تعداد مشخصی از خریداران و بازیکنان داشته باشد تا کارت‌های آن قابل دسترسی شوند. این میزان که Valve آن را Confidence Metric می‌نامد، در هر بازی فرق می‌کند و برای این در نظر گرفته شده است که با بازی‌های “تقلبی” ای که فقط برای کسب سود از فروش کارت‌ها عرضه می‌شوند، مقابله شود. برای بازی‌هایی که طرفداران کمتری دارند، این موضوع به این معنی است که کارت‌ها تا زمانی که محدودیت زمانی 14 روزه‌ی بازپرداخت نگذرد، قابل دریافت نیستند.

ذکر این نکته ضروری است که با این که شما می‌توانید تا خارج از محدودیت 14 روزه/2 ساعته‌ی بازپرداخت، باز هم درخواست ارسال کنید، ولی اگر Valve متوجه شود که شما در حال سوء استفاده از این سیستم برای جمع آوری و فروش کارت‌ها هستید می‌توانند دسترسی شما به بازپرداخت‌ها را در آینده قطع کنند. ولی با این حال اچیومنت‌ها محدودیتی ندارند و می‌توانید آن‌ها را آزادانه در بازه‌ی دوساعته‌ای که برای پس دادن بازی در اختیار دارید، بدست آورید.

سیستم جدید گیفت (Gift) در استیم، چگونه باعث تغییر نحوه‌ی بازپرداخت‌ها شده است؟

از اول ماه May سال 2017، ارسال بازی‌ها روی استیم به صورت Gift به صورت متفاوتی انجام می‌شود. در گذشته، این گیفت‌ها می‌توانستند در فهرست آیتم‌های شما قرار گیرند، ولی اکنون باید آن‌ها را در همان لحظه‌ی پرداخت برای دوستانتان ارسال کنید و یا زمان تحویل آن را تعیین کنید. اگر دوست شما بازی‌ای را که به او هدیه داده بودید را نپذیرد، خرید شما به جای ظاهر شدن در فهرست آیتم‌هایتان، بلافاصله پس داده می‌شود. به جز این مورد، بازپرداخت گیفت‌ها درست همانند قبل انجام می‌شود.

آیا می‌شود گیفتی را که برای شخص دیگری خریداری کرده‌ایم، پس دهیم؟

بله، البته اگر گیفت هنوز توسط کسی که آن را برایش ارسال کرده‌اید، پذیرفته نشده باشد.

آیا می‌شود گیفتی که پذیرفته شده است را پس داد؟

بله، ولی درخواست بازپرداخت باید توسط گیرنده‌ی گیفت انجام شود. این درخواست باید ظرف 14 روز از خرید گیفت توسط شما انجام شده و گیرنده‌ی آن نیز نباید بیشتر از دو ساعت به تجربه‌ی بازی پرداخته باشد. هنگامی که گیرنده‌ی گیفت درخواست خودش را ارسال کند، شما نیز می‌توانید تا درخواست خودتان را به صورت عادی ارسال کنید.

اگر چندین بازی را در یک تراکنش خریداری کنیم، آیا می‌شود که تنها یکی از آن‌ها را پس دهیم؟

بله، ولی پروسه‌ی گیج کننده‌ای است. به خاطر داشته باشید که این روش تنها وقتی قابل استفاده است که چندین بازی را در یک تراکنش خریداری کرده باشید، نه زمانی که چند بازی که قسمتی از یک باندل هستند را تهیه کرده باشید.
اول از همه، شما مجبور هستید که Steam Wallet را به عنوان روش پس گیری پولتان انتخاب کنید؛ چون اگر بخواهید که از هر روش دیگری برای این کار استفاده کنید، مجبور هستید که تمام بازی‌های خریداری شده در آن تراکنش را پس دهید. سپس باید این موضوع که استیم تمامی بازی‌های خریداری شده در تراکنشتان را در درخواست بازپرداختتان نمایش می‌دهد را نادیده بگیرید و به جای آن، به ارزش کلی بازپرداخت توجه کنید. این میزان باید دقیقا به اندازه‌ی قیمت بازی‌هایی که می‌خواهید پس بدهید، باشد. وقتی درخواست شما مورد تایید قرار گیرد، فقط آن بازی‌ها پس گرفته می‌شوند و پولی که بابت آن‌ها پرداخت کرده بودید به Steam Wallet شما اضافه خواهد شد.

آیا می‌توانیم باندل‌ها را نیز پس دهیم؟

بله، البته تا زمانی که مجموع زمان بازی شما روی تمام بازی‌های موجود در آن باندل کمتر از 2 ساعت باشد. البته توجه داشته باشید که بعضی از باندل‌هایی که DLCهای غیر قابل بازپرداخت داشته باشند را نمی‌توان پس داد و استیم این موضوع را در زمان خرید باندل به شما گوشزد می‌کند.

آیا می‌توانیم تنها یک بازی خاص از یک باندل را پس دهیم؟

خیر. باندل‌ها فقط به صورت کامل قابل پس دادن هستند.

اگر بازی مورد نظرمان بعد از خرید تخفیف بخورد، آیا می‌توانیم آن را پس دهیم و با قیمت پایین‌تر دوباره بخریم؟

بله. ولی به دلیل این که واریز پول به حسابتان می‌تواند تا بیش از 7 روز طول بکشد، مجبور هستید تا هزینه خرید دوباره را خودتان پرداخت کنید.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *