جنبش زنان در جشنواره فیلم کن 2018

در روز شنبه، جنبش «#MeToo» مرکز توجه همه رسانه‌ها در جشنواره فیلم کن قرار گرفت زمانی که بازیگرانی مانند کیت بلانشت، ماریان کوتیارد، پتی جنکینز و دیگر فیلمسازان و هنرمندان زن در حرکتی نمادین در راه اصلاح نحوه برخورد با زنان در صنعت سینما جمع شدند.

این تجمع شامل 82 زن به نشانه 82 زن کارگردانی که در طول تاریخ جشنواره کن از سال 1942 موفق به حضور در آن شده‌اند. در همین بازه 1866 کارگردان مرد همین پله‌ها را طی کرده و در جشنواره شرکت کرده‌اند. کیت بلانشت، بازیگر برنده جایزه اسکار و رئیس هیات ژوری جشنواره امسال در سخنرانی تکان دهنده دست در دست کریستین استوارت، ماریان کوتیارد، آوا دوورنای، لیا سیدو و سلما هایک به دنیا اعلام کرد که دیگر دوران مرد سالاری در عرصه سینما به پایان رسیده و زنان تا رسیدن به حقوق برابر از تلاش نخواهند ایستاد.

زنان قشر اقلیت جامعه نیستند در حالی که وضعیت کنونی آن‌ها در عرصه سینما چیز دیگری را نشان می‌دهد. به عنوان یک زن، هر یک از ما با مشکلات مخصوص به خود دست و پنجه نرم می‌کنیم، اما امروز ما دست در دست هم بر روی این پله‌ها در حرکتی نمادین ایستاده‌ایم تا عزم راسخ و تعهد خود را برای آینده‌ای بهتر نشان دهیم. ما نویسندگان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان، بازیگران، سینماتوگرافان، استعدادیابان، ادیتورها، مسئولان پخش، مسئولان فروش هستیم و همه‌ی ما در خلق هنر سینمایی دخیلیم. و ما زنان عرصه‌های مختلف امروز با اتحاد می‌ایستیم. ما از نهادهای درگیر انتظار داریم که به طور فعال در صدد ایجاد شفافیت در بدنه اجرایی خود باشند و محیطی کاری امنی برای ما ایجاد کنند، ما از دولت خود انتظار داریم که اجرای قانون حقوق برابر در ازای کار برابر را جدی بگیرد. ما درخواست می‌کنیم که محیط کاری منصف و برابری داشته باشیم تا از این راه به بهترین نحو بتوانیم جهانی که در آن زندگی می‌کنیم را منعکس کنیم. دنیایی که به همه ما در پشت و جلو دوربین اجازه می‌دهد که با همکاران مردمان شانه به شانه پله‌های ترقی را طی کنیم.

اگنس وردا که در نوشتن این بیانیه به بلانشت کمک کرده بود اضافه کرد:

پله‌های صنعت ما باید در دسترس همگان باشند. بیایید بالا رویم.

تفکرات در رابطه با هاروی واینستین که متهم به رساندن آزار جنسی به ده‌ها زن شده بود در گرد‌آوری 20 دقیقه‌ای مورد تشریفات واقع شد. سخنران گردهمایی روز بیداری دوباره را «روز هاروی» نامید و آن را روزی فاجعه بار با عواقب مهم خواند. پس از پایان سخنرانی بلانشت و واردا جمع زنان به تشویق پرداخت. برگزار کنندگان جشنواره کن به دلیل به رسمیت نشناختن دو حرکت «#MeToo» و «Time’s Up» مورد انتقادات بسیاری قرار گرفتند. آن‌ها همچنین متهم به عدم ترویج فیلمسازان زن شدند. تنها سه فیلم از 18 فیلم حاضر در مراسم امسال به سازندگان زن اختصاص یافته، و با اینکه رقم بسیار پایینی است در مقایسه با سال‌های گذشته پیشرفت بزرگی برای این مراسم محسوب می‌شود.

حرکت نمادین بر روی پله‌های پالایس توسط حرکت جدیدی به نام «5050×2020» هماهنگ شده بود که به دنبال حقوق برابر در صنعت سینمای فرانسه است. در ادامه نیز فیلم «Girls of the Sun» ساخته یک کارگردان مبارز صلح کرد به نام «اوا هیوسن» پخش شد. «دیدار دومهِری» تهیه کننده این فیلم اعلام کرد:

این رویداد بر بیداری و درک نیاز بیشتر به برابری جنسی تاکید دارد،  فرانسه در مقایسه با آمریکا فاصله زیادتری تا برابری دارد. در شرایط مشابه افراد بسیاری به این تفکر جذب شده‌اند و استفاده از جشنواره فیلم کن برای اعلام این نیاز و بیداری حرکتی هوشمندانه بود.

درخواست حقوق برابر باید تا هفته دوم جشنواره ادامه یابد. روز دوشنبه  تیری فرماکس، رییس جشنواره، مدیر کارگردانان ادوارد وینتروپ و مدیر منتقدان هفته چارلز تسون در کنفرانسی به میزبانی وزیر فرهنگ فرانسه، فرانسوا نیسن و رییس بورد فیلم ملی، فردریک برِدین شرکت خواهند کرد. در این کنفرانس فمینیست‌ها و اعضای جنبش برابری شامل اعضای جنبش «Time’s Up» آمریکا، انگلیس و جنبش «Dissenso Comune» ایتالیا، جنبش «IMA» اسپانیا و موج زنان یونانی شرکت خواهند کرد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *