خانه سینما و تلویزیون اخبار حواشی نامزدهای اسکار 2018

حواشی نامزدهای اسکار 2018

0

حواشی نامزدهای اسکار 2018

نامزدهای نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار در حالی اعلام شد که با رکوردها و نکات قابل توجه و جالبی همراه بود.

«شکل آب» ساخته «گیلرمو دل‌تورو» با ۱۳ نامزدی پیشتاز بزرگ اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۱۸ نام گرفت.

* «شکل آب» دهمین فیلم در تاریخ جوایز سینمایی اسکار است که تاکنون در ۱۳ شاخه نامزد کسب جایزه شده است، اما رکورد بیشترین تعداد نامزدی همچنان در اختیار سه فیلم «همه چیز درباره ایو»، «تایتانیک» و فیلم موزیکال «لالا لند» است.

* «گرتا گرویگ» کارگردان فیلم «لیدی برد» به جمع معدود کارگردانان زنی پیوست که توانسته‌اند تاکنون در شاخه بهترین کارگردانی جوایز سینمایی اسکار نامزد کسب جایزه شوند.

پیش از این، تنها چهار سینماگر زن شامل «لینا وتمولر» (هفت زیبایی، ۱۹۷۷)، «جین کمپیون» (پیانو، ۱۹۹۴)، «سوفیا کاپولا» (گمشده در ترجمه، ۲۰۰۴) و «کترین بیگلو» (هرت  لاکر، ۲۰۱۰) موفق به کسب نامزدی دراین شاخه عمدتا مرد محور جوایز سینمایی اسکار شده بودند.

«گرتا گرویگ» همچنین چهامین زنی است که تاکنون همزمان در دو شاخه بهترین کارگردانی و فیلمنامه نامزد اسکار شده است و پیش از این «وت مولر»، «کمپیون» و «کاپولا» در چنین شرایطی برنده اسکار فیلمنامه‌نویسی شده‌اند.

* فیلم «لیدی برد» سیزدهمین ساخته یک کارگردان زن است که در شاخه بهترین فیلم اسکار نامزد شده است. این فیلم همچنین چهارمین فیلم تاریخ با کارگردان زن است که همزمان در شاخه بهترین فیلم و فیلمنامه نامزد می‌شود.

* «راشل موریسون» برای فیلم «مادباوند»، اولین فیلمبردار زنی است که در طول تاریخ ۹۰ ساله جوایز سینمایی اسکار نامزد شاخه بهترین بهترین فیلمبرداری می‌شود.

* «مری جی بلایج» بازیگر فیلم «مادباوند» اولین فردی است که در یک سال به طور همزمان در شاخه بهترین بازیگر نقش مکمل و بهترین ترانه اصلی نامزد کسب جایزه شده است.

* «مریل استریپ» رکورد خود را شکست و رکوردار خود در بیشترین تعداد نامزی اسکار در شاخه بازیگری را ارتقاء داد. این بازیگر برنده سه جایزه اسکار، امسال برای بیست‌ویکمین بار و این بار برای فیلم «پُست» نامزد شاخه بهترین بازیگر زن شده است.

* «تیموثی شلمی» بازیگر فیلم «مرا به نامت صدا کن» با ۲۲ سال،  جوان‌ترین نامزد شاخه‌های بازیگری جوایز اسکار در بیش از ۷۵ سال اخیر است. پیش از این و در سال ۱۹۳۱ «جکی کوپر» تنها زمانی که ۹ سال داشت برای فیلم «اسکیپی» نامزد شاخه بازیگری شده بود. «میکی رونی» نیز در سال ۱۹۳۹ در سن ۱۹ سالگی در این شاخه نامزد کسب اسکار بود.

* «کریستوفر پلامر» که امسال برای فیلم «تمام پول دنیا» نامزد کسب جایزه شد، با ۸۸ سال سن، پیرترین بازیگر تاریخ جوایز اسکار است که در شاخه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد شده است.

این بازیگر کهنه‌کار در آخرین روزها جایگزین «کوین اسپیسی» برای بازی در فیلم «همه پول دنیا» ساخته «ریدلی اسکات» شد.

* «جان ویلیامز» آهنگساز نامدار سینمای جهان امسال برای پنجاه‌ویکمین بار نامزد جایزه بهترین موسیقی متن شد. وی که تاکنون ۵ جایزه اسکار در کارنامه سینمایی خود دارد، رکورددار بیشترین تعداد نامزدی در میان همه افراد زنده در طول ۹ دهه تاریخ جوایز اسکار است.

* «اوکتاویا اسپنسر» بازیگر فیلم «شکل آب» برای سومین باز نامزد جایزه اسکار شد. این بازیگر برنده اسکار در کنار «ویولا دیویس» تنها بازیگر زن سیاه پوست هستند که بیشترین تعداد نامزدی در شاخه بازیگری زن کسب کرده‌اند.

* «جردین پیل» کارگردان فیلم «برو بیرون» نیز اولین سینماگر سیاه پوست تاریخ جوایز اسکار است که در یک سال و به طور همزمان نامزد بهترین کارگردانی، تهیه‌کنندگی و فیلمنامه‌نویسی می‌شود.

شگفتی‌های نامزدهای اسکار و سینماگرانی که مورد بی‌اعتنایی آکادمی قرار گرفتند:

* «جیمز فرانکو» بازیگر فیلم «هنرمند فاجعه» تقریبا شانس قطعی نامزدهای بهترین بازریگر مرد محسوب می‌شد، اما نهایتا در فهرست نامزدها جای نگرفت.

نشریه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی به این موضوع پرداخته که مطرح شدن اتهامات اخلاقی «فرانکو» در آخرین روزهای رای‌گیری نازمزدهای اسکار، می‌توند از عوامل مهم کم شدن شانس او باشد. پس از سال‌ها نامزد کردن  چهره‌هایی چون «وودی آلن» و «رومن پولانسکی» که با اتهامات جنسی مواجه هستند، ظاهرا آکادمی اسکار روی نام این دسته افراد خط کشیده است.

* گرچه آکادمی اسکار در شاخه بازیگران زن، دو فیلم «لید برد» و «سه بیلبورد» را مورد توجه ویژه قرار داد اما فیلم ابرقهرمانی و پرفروش «زن شگفت انگیز» را در حتی یک شاخه هم شایسته نامزدی در جوایز اسکار ۲۰۱۸ ندانست و این فیلم به کارگردانی «پتی جنکینز» نه تنها در بخش‌های اصلی دستش خالی ماند بلکه در شاخه های فنی نیز هیچ دستاوردی کسب نکرد.

* کمپانی نتفلیکس امیدوار بود فیلم تحسین شده «مادباند» اولین محصول این کمپانی باشد که نامزد شاخه بهتری فیلم اسکار می‌شود اما این فیلم در شاخه‌های اصلی به توفیقی دست نیافت و در ۴ شاخه از جمله بهترین بازیگر نقش مکمل (مری جی بلایج) و فیلمبرداری (راشل موریسون) شانس کسب جایزه در شب اعطای مراسم اسکار خواهد داشت.

* کمپانی آمازون نیز در سال ۲۰۱۸ نتوانست نماینده‌ای در میان نامزدهای بهترین فیلم داشته باشد. فیلم کمدی و پرفروش «بیمار بزرگ» محصول این کمپانی تنها در شاخه‌ فیلمنامه اقتباسی نامزد اسکار شد.

* کمدی سیاه «سه بیلبورد خارج از میزوری، اِبینگ» ساخته «مارتین مک‌دونا» درخشش فراوانی در فصل جویز سینمایی داشت و چند روز پیش نیز در جوایز انجمن بازیگران آمریکا جایزه بهترین بازیگر مرد (سم راکول)، بازیگر زن (فرانسس مک‌دورماند) و بهترین تیم بازیگری را به نام خود ثبت کرد.

بسیاری هم تصور می‌کردند «مک‌دونا» که در جوایز انجمن کارگردانان آمریکا نامزد شده، در شاخه کارگردانی اسکار نیز نامزد کسب جایزه باشد اما این اتفاق روی نداد.

کسب جایزه بهترین فیلم بدون نامزدی در شاخه بهترین کارگردانی اتفاقی نادر در تاریخ جوایز اسکار است، گرچه در سال ۲۰۱۳ فیلم «آرگو» برنده بهترین فیلم شد اما «بن افلک» در میان‌ نامزدهای شاخه کارگرانی نبود.

* فیلم «پُست» جدیدترین ساخته «استیون اسپیلبرگ» نیز حضور چشمگیری در میان نامزدهای امسال ندارد و بر خلاف تصورها تنها در دو شاخه بهترین فیلم و بازیگر نقش اصلی زن (مریل استریپ) نامزد کسب جایزه شد.

* فیلم «ماجرای فانتوم» که به داستان یک طراح فشن در دهه ۱۹۵۰ میلادی می‌پردازد در آخرین روزهای فصل جوایز سینمایی اکران شد اما «پل توماس اندرسون» که از چهره‌های محبوب آکادمی اسکار است در کمال شگفتی در ۶ شاخه از جمله بهترین فیلم، کاگردانی، بازیگر مرد (دنیل دی‌لوئیس) و بازیگر زن مکمل (لسلی منویل) نامزد کسب جایزه شد.

* «دنزل واشنگتن» دیگر چهره مورد علاقه آکادمی برای هشتمین بار نامزد شاخه بهترین بازیگری مرد اسکار شده، گرچه فیلم «رومن.جی» با بازخوردهای متفاوتی همراه بوده است. «واشنگتن» امسال با پیشی گرفتن از چهره‌هایی چون «جیمز فرانکو»، «تام هنکس» و «جک جیلنهال» بار دیگر نامزد اسکار شده است.

مراسم اعطای جوایز نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار  روز چهارم مارس ۲۰۱۸ (۱۳ اسفندماه) در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

تانی کال

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *