ذهنیت باز کارآفرینان و جذب سرمایه گذار

همان‌طور که اغلب فعالین کسب‌وکار می‌دانند، کارآفرینی که به بازخوردهای دریافتی توجه نمی‌کند، ارتباطات مؤثر خود را با سرمایه‌گذارانی که می‌توانند نقش بسیار مهمی در پیشرفت کسب‌وکار او داشته باشند، از دست می‌دهد.

افرادی که به روایات و مقالات منتشرشده با موضوع اهمیت دریافت بازخورد و انتقادپذیری اعتماد ندارند، می‌توانند به آخرین تحقیقات علمی مراجعه کنند که نشان می‌دهد چه وی‌سی‌ها و چه سرمایه‌گذاران فرشته، به همان اندازه که اشتیاق و اراده‌ی کارآفرینان را در نظر می‌گیرند، استقبال آنان را از بازخورد، مدنظر قرار می‌دهند.

ماه فوریه‌ی سال جاری، ژورنال Business Venturing مقاله‌ای منتشر کرده که در آن توضیح می‌دهد سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته، در انتخاب سوژه‌های خود به سه نکته بیش از سایر فاکتورها توجه می‌کنند: تسلط کارآفرینان به محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنند، اشتیاق کارآفرینان به ایده‌هایشان و تمایل آن‌ها به دریافت بازخورد. در این مقاله می‌خوانیم:

شواهد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران، به تمایل و استقبال کارآفرینان از دریافت بازخورد، بیش از شور و انرژی آن‌ها اهمیت می‌دهند. زیرا این احتمال وجود دارد که اشتیاق شدید کارآفرینان، به تعصب و خودخواهی منجر شود و آنان را از پذیرش نظرات و انتقاداتی که به بهبود محصول منجر می‌شوند، بازدارد.

بنجامین وارنیک، استاد کارآفرینی دانشگاه ایالتی واشنگتن و سایر همکارانش از مؤسسات دیگر، می‌گویند پذیرش بازخورد، نمودی از بلوغ تصمیم‌گیری کارآفرینان است که باعث می‌شود مزایای انگیزشی اشتیاق آنان، به نتایج مثبت‌تری بیانجامد. این کارشناسان در ادامه‌ی مقاله‌ای خود می‌نویسند:

مطالعات ما نشان می‌دهد که این روال، در عمل به کارآفرینان کمک می‌کند در جذب سرمایه‌گذاران موفق‌تر باشند. درحالی‌که اغلب کتاب‌ها و دوره‌های آکادمیک، به لزوم و اهمیت شور و اشتیاق کارآفرینان اشاره می‌کنند، کمتر می‌بینیم که جایی در مورد ضرورت پذیرش بازخورد، صحبتی به میان آید.

طبق نتایج تحقیقات ما، اگر کارآفرینان پرشور و باانگیزه، روی روابط خود نیز متمرکز شوند و تمایلشان را به یادگیری و بهبود نشان دهند، مخاطبان سرمایه‌گذار بیشتری را به ایده‌ی خود جذب می‌کنند.

محققان برای اثبات این موضوع، آزمایشی را طراحی کردند که در آن ۶۲ سرمایه‌گذار (وی‌سی و انجل) را که شخصاً حداقل یک تجربه‌ی تأسیس کسب‌وکار را در کارنامه‌ی خود داشتند، مورد نظرسنجی قرار می‌دادند.

آن‌ها پروفایل یک سری از کارآفرینان را که همگی ایده‌های جذابی را به مرحله‌ی اجرا گذاشته بودند، پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دادند و در مرحله‌ی بعد، ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری این کارآفرینان را نیز به پروفایلشان اضافه کردند. نتایج این نظرسنجی را باهم ببینیم:

۱- سرمایه‌گذاران، «اشتیاق به محصول» یا همان «دانش اجرای فعالیت‌های تولیدی» و همچنین «اشتیاق کارآفرینی» یا همان «شور و شوق شروع به کار» را فاکتورهایی مهم در ارزیابی گزینه‌های سرمایه‌گذاری خود می‌دانند.

۲- هم سرمایه‌گذاران وی‌سی و هم سرمایه‌گذاران فرشته فکر می‌کنند استقبال کارآفرینان از بازخورد، جذابیت ایده‌ها و محصولات را افزایش می‌دهد.

۳- سرمایه‌گذاران باتجربه‌تر، تأکید بیشتری بر ضرورت ترکیب بازخورد‌-پذیری و اشتیاق کارآفرینی دارند.

۴- این مطالعه نشان می‌دهد که کارآفرینان نمی‌توانند به‌طورکلی در مورد همه‌ی جوانب کسب‌وکار پرشور باشند. محققان تأکید می‌کنند که باید به اهدافی که انگیزه‌بخش کارآفرینان هستند، توجه کنیم.

۵- محققان می‌گویند بازخورد پذیری، زوایای مختلف احساس و اشتیاق افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ادراک و ذهنیت اصلی ذی‌نفعان یک پروژه را نسبت به کارایی یک کارآفرین شکل می‌دهد.

البته نکته‌ای که هنوز موردبحث است، این است که اگر اشتیاق شدید کارآفرینی و بازخورد-پذیری بالا، جنبه‌ای افراطی به خود بگیرند، به عدم اعتمادبه‌نفس کارآفرینان و تردید در تصمیمات شخصی آنان منجر می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که محققان در مطالعات آتی خود، باید این معضل را نیز موردبررسی قرار دهند.

تانی کال

زومیت

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *