«رایان جانسون» فاش کرد که چرا فیلم ترسناک نمی‌سازد

«رایان جانسون» در تمامی ژانرها اثری به تولید رسانده، از کالت کلاسیک و نئو نوآر «آجر» (Brick) گرفته تا فیلم معمایی «چاقوکشی» و علمی-تخیلی «لوپر» (Looper) و اکشن «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (Star Wars: The Last Jedi). اما این فیلمساز که خودرش را یک خوره‌ی فیلم می‌نامد هرگز به ژانر وحشت نزدیک نشده.  جانسون این هفته در مصاحبه با «کارین کوساما» از فیلم‌های ترسناک محبوبش و اینکه چرا فیلم ترسناک نمی‌سازد گفته است.

جانسون که در اورنج کانتی متولد شده و دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی کالیفرنیای جنوبی است می‌گوید: «راستش را بخواهید، این ژانری است که در کودکی خانواده‌ی مذهبی من اجازه‌ی دیدن بسیاری از عناوین افراطی‌ آن را به من نمی‌دادند. ژانری نیست که من از نظر احساسی در آن ریشه داشته باشم.»

او می‌گوید: «بسیاری از دوستانم مانند کارین فیلمسازان فوق‌العاده‌ای‌اند که به این ژانر علاقه‌مندند و فیلم‌هایی می‌سازند که مرا شگفت‌زده می‌کند. این ژانری نیست که صرف نظر از هر علتی مرا مجذوب کند.» جانسون در حال حاضر آماده‌ی تولید دنباله‌ی «چاقوکشی» می‌شود.

جانسون با این حال از چند فیلم ترسناک نام می‌برد که او را تحت تأثیر قرار داده‌اند. این فیلم‌ها شامل «بیگانه» (Alien) به کارگردانی «ریدلی اسکات» و تریلر آوان-گارد «زیر پوست» (Under the Skin) به کارگردانی «جاناتال گلیزر» می‌شود. هرچند «زیر پوست» دقیقاً یک فیلم ترسناک نیست اما «اسکارلت جوهانسون» را در آن به عنوان یک موجود فرازمینی معرفی می‌کند که روی زمین از انسان‌ها تغذیه می‌کند و به آرامی متوجه می‌شود که شاید دارای روح باشد.

جانسون در مورد این فیلم می‌گوید: ««زیر پوست» را به عنوان یک فیلم ترسناک به حساب می‌آورم و یکی از پنج فیلم محبوب من است. شاید به این بستگی داشته باشد که ژانر وحشت را چگونه تعریف می‌کنید.»

«کارین کوساما» برخلاف جانسون فیلم‌ ترسناک «دعوت» (The Invitation) را در سال ۲۰۱۵ ساخته و یکی از اپیزودهای سریال «بیگانه» (The Outsider) شبکه‌ی HBO که از رمان‌ «استیون کینگ» اقتباس شده را کارگردانی کرده. حتی فیلم «ویران‌گر» (Destroyer) او در سال ۲۰۱۸ با بازی «نیکل کیدمن» نیز ممکن است به نوعی یک اثر ترسناک دانسته شود. کوساما می‌گوید: «تمام فیلم‌های من مؤلفه‌ای از فیلم‌های ژانر وحشت را دارد، هرچند آشکار نباشد.»

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *