زیان مالی 20 میلیارد دلاری هالیوود با شیوع ویروس کرونا

از اوایل هفته‌ی گذشته تاکنون به دنبال شیوع ویروس کرونا در آمریکا فیلمبرداری چندین فیلم بزرگ و کوچک هالیوودی از جمله «مأموریت غیرممکن ۷» و «بتمن» (The Batman) متوقف شده و اکران فیلم‌های بلاک‌باستری مانند «وقتی برای مردن نیست»، «مولان» و «سریع و خشن ۹» به تعویق افتاده و هر روز بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

«هالیوود ریپورتر» شب گذشته گزارش داد که صنعت فیلمسازی در هالیوود می‌تواند تا ۲۰ میلیارد دلار متحمل زیان مالی تأثیرپذیرفته از کروناویروس شود. پیش‌تر اعلام شده بود که فیلمی مانند «وقتی برای مردن نیست» از چندگانه‌ی «جیمز باند» با بازی «دنیل کرگ» با تغییر تاریخ اکران از آوریل به نوامبر بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار زیان مالی خواهد دید. بنابراین ۲۰ میلیارد دلاری برای تمام فیلم‌ها چندان غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد هرچند رقمی بسیار بالا باشد.

تأخیر در اکران «مولان»، «یک جای آرام ۲»، «سریع و خشن ۹» و «جهش‌یافتگان جدید» (New Mutants) نیز انتظار می‌رود همین میزان و یا بیشتر تحت تأثیر قرار بگیرند، چرا که این فیلم‌ها در آستانه‌ی نمایش بودند و بخش زیادی از بازاریابی آن‌ها انجام شده بود. فیلم «مولان» حتی افتتاحیه‌ی جهانی خود در لس‌آنجلس را هم برگزار کرده است. به تعویق افتادن تولید فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند «شانگ-چی و افسانه‌ی ده حلقه»، «دنیای ژوراسیک: حکومت» (Jurassic World: Dominion) و فصل چهارم «چیزهای عجیب» (Stranger Things) نت‌فلیکس نیز بدون تردید خسارات مالی به بار خواهد آورد. منابع نزدیک به «هالیوود ریپورتر» تخمین می‌زنند که این تأخیرها برای پروژه‌ای در سطح «شانگ-چی» با هر روز ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دلار برای دیزنی هزینه دارد. با گسترش بیش از پیش کرونا، انتظار می‌رود سینما وارد دوران عجیبی و غیرمعمولی شود. برآورد زیان‌های مالی سریال‌های تلویزیونی در حال حاضر ساده نیست اما تأثیر تأخیرها در تلویزیون هم کمتر از سینما نخواهد بود.

«هالیوود ریپورتر» می‌نویسد گیشه‌های سراسر دنیا با توجه به کاهش ظرفیت سالن‌ها تاکنون ۷ میلیارد دلار از دست داده‌اند و این رقم می‌تواند با بسته‌شدن بیشتر سالن‌های سینما تا ۱۰ میلیارد دلار هم افزایش پیدا کند. فیلم‌های هالیوود عموماً حساب ویژه‌ای بر روی بازارهای بین‌المللی باز می‌کنند، اما فیلم‌هایی مانند «مولان» و «سریع و خشن ۹» تنها برای مخاطبین خارجی طراحی شده‌اند و یا فروش قسمت‌های قبلی آن‌ها در بازارهای خارجی مانند چین بهتر از داخل بوده است.

شیوع کروناویروس گریبان‌گیر تئاتر هم شده و «متیو دی. لوب» مدیر «اتحادیه‌ بین‌المللی کارکنان تئاتر» در مصاحبه با «هالیوود ریپورتر» ادعا می‌کند که هزاران عضو از اتحادیه در بخش‌های مختلف دچار مشکلات مالی شده‌اند. بهرحال وسعت تأثیر شیوع کرونا بر هالیوود در آینده دقیقاً مشخص خواهد شد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *