ساخت مستند جنگ جهانی اول توسط پیتر جکسون

پیتر جکسون، کارگردان آثار مطرحی همچون سه‌گانه‌های فانتزی حماسی ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings) وهابیت (The Hobbit) این بار قصد به تصویر کشیدن جنگی بزرگ و واقعی را در قالب فیلمی مستند دارد. جکسون به مناسبت صد سالگی پایان یافتن جنگ جهانی اول، با استفاده از تصاویر آرشیو شده در BBC و همچنین اسناد و مدارک نظامی، فیلم، عکس، کتابخانه، ادوات نظامی و همچنین مجموعه آثار هنری پیرامون جنگ‌ها که در موزه سلطنتی جنگ بریتانیا نگهداری می‌شود، به بازگویی این مجموعه حوادث ویرانگر از زاویه‌ای جدید خواهد پرداخت. از فیلم مستند وی که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، ابتدا در جشنواره فیلم لندن (London Film Festival) در پاییز ۲۰۱۸ رونمایی خواهد شد و در ادامه، شبکه BBC کار پخش آن را بر عهده خواهد گرفت.

جکسون برای ساخت این مستند به بازسازی و رنگ‌آمیزی بخشی از تصاویر تاریخی پرداخته که هرگز در معرض دید عموم قرار داده نشده بودند

جکسون برای ساخت این مستند در قالب‌های دو بعدی و سه بعدی، به بازسازی و رنگ‌آمیزی بخشی از تصاویر تاریخی پرداخته که پیش از آن هرگز در معرض دید عموم قرار داده نشده بودند. بنا به اظهارات جکسون، این مستند داستان مردمی است که در خلال جنگ‌های بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ که با عبارت «جنگی برای پایان همه‌ی جنگ‌ها» نیز لقب گرفته است، در ترس و وحشت زندگی می‌کردند. شرکت بخت‌آزمایی ملی بریتانیا، شورای هنر و بخش فرهنگی دولت بریتانیا به همراه کمپانی شخصی جکسون تحت عنوان وینگنات فیلمز (WingNut Films) تأمین هزینه‌های این فیلم را بر عهده خواهند داشت.

چند سال قبل بود که برای نخستین بار موزه سلطنتی جنگ بریتانیا از پیتر جکسون خواست تا با بررسی فیلم‌های آرشیو شده، اعلام کند که چگونه می‌تواند این آثار را به گونه‌ای ارائه دهد که پیش از آن کسی انجامش نداده باشد. جکسون در این باره می‌گوید:

ما قرار است یک فیلم بسازیم؛ البته نه یک فیلم معمولی درباره‌ی حوادث جنگ جهانی اول که شما انتظارش را دارید. ما به دنبال نمایش تصاویری باورنکردنی هستیم که تاثیرات بصری و روانی شدیدی را روی مخاطب خود خواهد گذاشت و بدین وسیله، جانی دوباره به مردمانی که در آن دوره می‌زیستند خواهیم بخشید.

آرشیو فیلم‌های استفاده‌شده در مستند، شامل صدها ساعت مصاحبه با بازماندگان جنگ جهانی اول است تا بدین وسیله به تجارب شخصی افراد درگیر در جنگ نزدیک و نزدیک‌تر شویم. جکسون در این باره نیز می‌گوید:

ما به دنبال ساخت فیلمی هستیم که مخاطبان با تماشای آن، بدون استراتژی و تن دادن به نبرد، در تجربه جنگیدن در خلال جنگ جهانی اول سهیم شوند.

پس از اتمام ساخت این مستند، به هر کدام از دبیرستان‌های بریتانیا یک نسخه از این فیلم داده خواهد شد که هدف از این کار، کمک به نسل جوان برای درک وقایع یک قرن گذشته است. شارلوت مور، رئیس بخش محتوای BBC در اظهارنظری بیان کرده است:

این مستند به دنبال زنده کردن صداهایی است که در یک‌صد سال اخیر شنیده نشده‌اند و بدین وسیله، تجربه‌ای نو را برای نسل جدید به ارمغان خواهد آورد.

جنگ جهانی اول از آگوست سال ۱۹۱۴ آغاز شد و تا نوامبر سال ۱۹۱۸ ادامه یافت. این مجموعه جنگ‌ها تلفاتی از خود به جای گذاشت که تا آن زمان، در تاریخ بشریت بی‌سابقه بودند. استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای این نخستین بار در این دوره رخ داد و در همین جنگ بود که برای اولین بار کشتار غیر نظامیان در ابعادی گسترده به وقوع پیوست. در خلال جنگ جهانی اول، کشتارهای دسته جمعی نیز رخ داد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نسل کشی ارمنی‌ها توسط دولت عثمانی اشاره کرد.

پیتر جکسون ۵۶ ساله، کار فیلمسازی را در سال ۱۹۷۶ از زادگاه خود یعنی نیوزیلند، با کارگردانی فیلم کوتاه دره (The Valley) آغاز کرد و در سال ۱۹۸۷، کمدی ترسناک بدمزه (Bad Taste) را ساخت. کمدی موزیکال ملاقات با فیبل‌ها (Meet the Feebles) و کمدی ترسناک مخ‌تعطیل (Braindead) فیلم‌های بعدی کارنامه‌ی وی بودند. موفقیت فیلم بعدی جکسون تحت عنوان مخلوقات آسمانی (Heavenly Creatures) که یک درام جنایی نامتعارف بر اساس داستانی واقعی بود، علاوه بر اینکه نامزدی جایزه‌ی اسکار در بخش بهترین فیلمنامه را برای وی به ارمغان آورد، پای او را به سینماهای هالیوود نیز گشود. ترس‌آفرینان (The Frighteners) نخستین فیلم آمریکایی نیوزیلندی جکسون بود که البته بیشتر صحنه‌های آن در نیوزیلند فیلمبرداری شد. این اثر علیرغم عدم دستیابی به فروشی مناسب، با واکنش عموما مثبت منتقدان روبه‌رو شد. پیتر جکسون در ادامه با فاصله گرفتن از المان‌های سینمای خود، با خلق سه‌گانه حماسی ارباب حلقه‌ها، باعث شگفت‌زدگی تماشاگران و منتقدان شد و با ساخت فیلم کینگ کونگ (King Kong) این مسیر را به بهترین شکل ادامه داد. او با ساخت فیلم استخوان های دوست داشتنی (The Lovely Bones) دوباره به حال و هوای فیلم Heavenly Creatures بازگشت و با ماجراهای تن تن (The Adventures of Tintin)، کار در زمینه‌ی انیمیشن را نیز تجربه کرد.

جکسون که در سال‌های گذشته تهیه‌کنندگی آثاری نظیر منطقه ۹ (District 9) به کارگردانی نیل بلومکمپ و مستند جنایی غرب ممفیس (West of Memphis) به کارگردانی ایمی برگ را بر عهده داشته، در حال حاضر درگیر تولید پروژه‌یموتورهای مرگبار (Mortal Engines) بر اساس رمان چهارگانه فیلیپ ریو و به کارگردانی کریستین ریورز است که این اثر در تاریخ چهاردهم دسامبر ۲۰۱۸ (۲۳ آذر ۱۳۹۷) به نمایش عمومی درخواهد آمد.

تانی کال

برگرفته از Variety

زومجی

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *