شواهد تازه‌ای از رژیم غذایی نئاندرتال‌ها

این نتایج یافته‌های جدید پژوهشگران است که به تازگی در نشریه‌ی Nature به چاپ رسیده است. این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه استرالیای جنوبی در آدلاید انجام گرفته است. این پژوهشگران در این پژوهش جدید پلاک و دی‌ان‌ای مینای دندان دو نئاندرتال را که در غار باستانی ال سیدرون اسپانیا کشف شده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران دریافته‌اند که بر خلاف باور عمومی، رژیم غذایی نئاندرتال‌ها تنها به گوشت محدود نمی‌شده است. در عوض، پژوهشگران با بررسی‌های خود هیچ شواهدی از گوشت را در نمونه‌های دندان نئاندرتال‌های غار ال سیدرون مشاهده نکردند. البته به نظر نمی‌رسد که این یافته‌های جدید نشان دهد که همه‌ی نئاندرتال‌ها گیاهخوار بوده‌اند. بلکه پژوهش‌های گذشته‌ی همین تیم تحقیقاتی نشان می دهد که نئاندرتال های غار اسپای بلژیک گوشت‌خوار بوده‌اند. دانشمندان در بررسی‌های خود بقایای دی‌ان‌ای کرگدن پشمالو، گوسفند وحشی و همچنین شواهدی از قارچ‌های وحشی را در پلاک دندان این نئاندرتال‌ها به دست آورده بودند.

کشف باکتری‌ها نشان می‌دهد که انسان‌ها، نئاندرتال‌ها را بوسیده‌اند

دانشمندان در این پژوهش پلاک‌های دندانی روی دندان‌های نئاندرتال­‌ها را بررسی کرده‌اند. پلاک دندان ماده‌ای چسبنده و لایه‌ای از پروتئین و پلی‌ساکارید است که به وسیله‌ی باکتری‌های دهان ساخته می‌شود. پلاک همچنین می‌تواند به ماده‌ای سخت‌تر به نام تارتار یا کلکولوس تبدیل شود. تارتار همان پلاک سخت شده است که به مینای دندان و همچنین زیرخط لثه می‌چسبد. در پلاک‌های دندان میکروارگانیسم‌های درون دهان، عوامل بیماری‌زای موجود در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش وجود دارند. علاوه بر این، پلاک‌های دندان می‌توانند حاوی دی‌ان‌ای‌های هزاران ساله ای باشند که کلید دانشمندان برای این کشفیات شگفت‌انگیز بوده‌اند.

 کیت دوینی، دیرینه بوم‌شناسی از دانشگاه لیورپول در انگلستان به گاردین گفت:

تعجب‌آور نیست که نئاندرتال‌ها، غذاهای مختلفی می‌خورند و کارهای مختلفی را در مکان‌های مختلفی انجام می‌دادند.

این تنوع غذایی در بین نئاندرتال‌ها تنها یکی از کشف‌هایی است که او و همکارانش با بررسی دندان‌های نئاندرتال‌ها انجام داده‌اند. دانشمندان همچنین با بررسی دندان‌های نئاندرتال‌هایی که بین۴۲ تا ۵۰ هزار سال پیش زندگی می‌کردند، شواهدی از باکتری‌های که در دهان عموزاده‌های دور ما زندگی می‌کردند به دست آورده‌اند.

دوینی در این مورد گفت:

این نمونه‌ها در واقع یک کپسول زمان حاوی اطلاعات زیست‌شناسی بودند که نه تنها شواهد مستقیمی از رژیم غذایی نئاندرتال‌ها را در خود حفظ کرده بودند، بلکه شواهدی از میکروارگانیسم‌هایی که با ما تکامل یافته‌اند را هم در خود جای داده‌ بودند.

در میان این یافته‌های جدید همچنین در یکی از این نمونه‌ها که متعلق به نئاندرتالی نوجوان است، آثاری از عفونت و چندین زخم وجود داشته است که نشان می‌دهد، این نئاندرتال به نوعی بیماری مبتلا بوده است. دانشمندان بر این باورند که یکی از این زخم احتمالا درمان شده است. آن‌ها با بررسی‌های خود بقایایی از صمغ صنوبر را کشف کرده‌اند. درخت صنوبر گیاهی است که حاوی اسید سالیسیلیک است. اسید سالیسیلیک هم یکی از اسیدهای آلی و از ترکیب‌های ضروری آسپیرین است.

نئاندرتال‌های غار ال سیدرون اسپانیا گیاهخوار بوده‌اند. دانشمندان با بررسی‌های خود شواهدی از آجیل کاج، قارچ، پوست درخت و خزه را در پلاک دندان آن‌ها یافته‌اند

دوینی به واشنگتن پست گفت:

آیا نئاندرتال‌ها می‌توانسته‌اند خود درمانی کرده باشند؟ ما هنوز نمی‌توانیم، این موضوع را تایید کنیم. اما اگر بتوانیم شواهد بیشتری را در نمونه‌های دیگری به دست بیاوریم، می‌توانیم به نوعی وجود یک نوع دانش پزشکی پیشرفته را در نئاندرتال‌ها به اثبات برسانیم.

یافته شگفت‌انگیز دیگر دانشمندان، کشف یک ژنوم نزدیک به کامل متانوبریوباکتر اورالیس، گونه‌ای از باکتری‌های کوکو باسیل است که بین لثه‌ها و دندان‌های انسان‌های مدرن (هوموساپین‌ها) زندگی می‌کند.

لورا وریچ، دانشمندی از دانشگاه استرالیای جنوبی گفت که این میکروارگانیسم‌ قدیمی‌ترین نمونه‌ای از این نوع باکتری است که تاکنون توالی‌یابی ژنی شده‌اند. همچنین وجود متانوبریوباکتر اورالیس در نئاندرتال‌ها به این معناست که این میکروارگانیسم‌ها به نوعی به انسان‌ها هم سرایت کرده‌اند. متانوبریوباکتر اورالیس احتمالا از راه بوسیدن به انسان‌های مدرن منتقل شده است که به نوعی می‌تواند نشان دهد که هوموساپین‌ها و نئاندرتال‌ها با هم آمیزش داشته‌اند.

تانی کال

برگرفته از REDORBIT

زومیت

  • شکم

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده خیلی از افرادی که با گاستریت یا ورم معده دست و پنجه ن…
  • افزایش وزن

    برنامه غذایی برای افزایش وزن آقایان

    برنامه غذایی برای افزایش وزن آقایان اکثریت قریب به اتفاق مقالات مرتبط با رژیم غذایی، روی ک…
  • شکم

    رژیم غذایی شکم شش تکه

    رژیم غذایی شکم شش تکه حتما شما نیز به طور منظم به باشگاه می‌روید، تمرینات دراز و نشست فراو…
  • stress

    رژیم غذایی برای درمان افسردگی

    رژیم غذایی برای درمان افسردگی غذا از جمله تاثیر گذار ترن عوامل در سلامتی انسان است. غذای م…
  • فسفر

    آشنایی با فسفر در رژیم غذایی

    آشنایی با فسفر در رژیم غذایی فسفر یک ماده معدنی است که بیش از ۱ درصد از وزن کل بدن را تشکی…
  • رژیم غذایی

    رژیم غذایی حجمی

    رژیم غذایی حجمی آیا می شود بتوانید زیاد غذا بخورید و وزن کم کنید؟ بله با رژیم غذایی حجمی ک…
  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • heartburn

    علت سوزش سر دل

    علت سوزش سر دل گاهی اوقات سوزش و ناراحتی قفسه سینه و گلو هیچ گونه ارتباطی به قلب شما نداره…
  • سیب زمینی

    چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم

    چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم سیب زمینی یکی از غذاهای محبوب و مورد استفاده مردم…
  • موز

    خواص درمانی موز

    خواص درمانی موز موز یکی از میوه های بسیار خوشمزه است که سرشار از فیبر می باشد. این میوه دا…
  • شکم

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده خیلی از افرادی که با گاستریت یا ورم معده دست و پنجه ن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *