صحنه‎های دل‌خراش مستند Our Planet کاربران نت‌فلیکس را آشفته ساخت

صحنه‎ای در مستند «سیاره ما» (Our Planet) با گویندگی «دیوید اتنبرو» وجود دارد که سقوط تعدادی شیر دریایی از صخره‎ای را نشان می‎دهد و کابران بسیاری را ناراحت نموده است.

این صحنه بخشی از قسمت دوم این مستند بوده که «جهان‎های یخ‎زده» (Frozen Worlds) نام دارد و بر روی گروهی از شیرهای دریایی در شمال شرقی روسیه تمرکز دارد. بر اساس توضیحاتی که آقای اتنبرو می‎دهد بیش از صد هزار شیر دریایی از روی ناامیدی در ساحلی جمع شده‎اند زیرا زیستگاه طبیعی آنان که یخ‎های درون دریا باشد، به سمت شمال حرکت کرده است. آقای اتنبرو می‎گوید: «در شرایطی خاص، شیرهای دریایی برای خودشان خطر محسوب می‎شوند.» و سپس شاهد پیمودن صخره‎ای ۸۰ متری توسط این شیرهای دریایی هستیم تا به فضایی برای استراحت برسند.»

شیرهای دریایی خارج از دریا قدرت بینایی ضعیفی دارند اما می‎توانند حضور دیگر حیوانات را برای مثال پایین همان صخره مذکور حس کنند. این شیرها، به دنبال راهی برای بازگشت به دریا و یافتن غذایی مناسب هستند. بعد از آن، شاهد یکی از آنان خواهیم بود که از صخره به پایین بریده و به شکل دردناکی به زمین سخت و سنگی برخورد می‎کند. تعدادی دیگر از شیرها نیز به دنبال وی رفته و همین سرنوشت دردناک را تجربه می‎کنند. در همین هنگام صدای آقای اتنبرو را می‎شنویم که می‎گوید: «صدها شیر دریایی برای بازگشت به دریا و گریز از این شرایط، خود را از صخره‎ای که هیچ وقت نباید می‎پیمودند به پایین می‎اندازند.» این صحنه با نمایی نزدیک از اجساد شیرهای دریایی بر روی سنگ‎ها به پایان می‎رسد.

تهیه کنندگان این مستند چنین صحنه‎ای را به خاطر نمایش عمق تاثیراتی که تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی ایجاد می‎کند در این اثر قرار داده‎اند و هدف‎شان به تصویر کشیدن این موضوع بوده است. کارگردان این قسمت گفته است: «این حقیقتی دردناک و غم‎انگیز است که بر اثر تغییر شرایط آب و هوایی ایجاد شده است. این شیرها اگر می‎توانستند، هم اکنون زندگی‎شان را بر روی یخ‎ها سپری می‎کردند.»

برخی معتقدند که این رفتار شیرهای دریایی دلایل دیگری دارد و تا به حال چندین مورد مشابه البته در مقیاس‎های مختلف، مشاهده شده است. با این حال، دیگر به حقیقتی غیرقابل انکار تبدیل شده است که تغییر شرایط آب و هوایی، تاثیراتی بر روی زندگی شیرهای دریایی گذاشته است. یکی از محققان آب و محیط زیست به مجله‌ی آتلانتیک گفته است که به باور بسیاری، کمبود یخ‎های دریایی باعث شده است که شیرها به سمت خشکی هجوم آورند. بینندگان این مستند نیز به طرایق مختلف غم و ناراحتی‎شان از مشاهده این حقایق را ابراز کردند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *