مصرف قرص‌های ضد بارداری می‌تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد. چنین قرص‌هایی می‌توانند پوست شما را تمیز کنند، عادت ماهیانه را تنظیم نمایند و از بارداری ناخواسته پیشگیری کنند. اگر سال‌هاست که از این قرص‌ها استفاده می‌کنید، ترک آن می‌تواند کمی نگران کننده باشد. البته وجود چنین نگرانی‌هایی قابل درک است. بیشتر افراد به خوبی نمی‌دانند بعد از قطع مصرف چنین قرص‌هایی چه اتفاقی در بدنشان رخ خواهد داد. خبر خوب این است که بیشتر افراد تفاوت زیادی را بعد از قطع مصرف تجربه نمی‌کنند. اما اگر شما جزو افرادی هستید که قرص‌های ضد بارداری را به خاطر دلایل خاصی مصرف می‌کنند( همچون بهبود گرفتگی عضلات یا آکنه) ممکن است بعد از قطع مصرف، متوجه بازگشت نشانه‌های قبلی خود شوید. بیشتر تغییراتی که زنان در خود می‌بینند، به خاطر دلایلی است که قرص ضد بارداری را برای آن مصرف می کردند. عوارض جانبی قطع مصرف داروهای ضد بارداری به نوع بیماری که در حال درمانش هستید و دوز مصرف آن بستگی دارد. دو فردی که قرص کاملا یکسانی را مصرف می‌کنند تجربه متفاوتی بعد از قطع مصرف خواهند داشت. با اینحال هنوز هم تغییرات رایجی بعد از قطع مصرف وجود خواهد داشت که بیشتر افراد آن را تجربه می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

ممکن است بلافاصله باردار شوید:

نه، بدن شما برای پاکسازی خود از قرص ضد بارداری نیازی به زمان ندارد. در بیشتر افراد زمان تخمک گذاری طبیعی یک یا دو ماه بعد از قطع مصرف آغاز می‌شود. یکی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از زنان بعد از قطع مصرف چنین قرص‌هایی قادرند دوباره باردار شوند. اگر نمی‌خواهید باردار شوید اطمینان حاصل کنید که از کاندوم یا سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده می کنید.

وزن شما ممکن است در همان مقدار قبلی باقی بماند:

برای کاهش وزن نمی توانید مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کنید. اگرچه بیشتر افراد بر این باورند که به هنگام مصرف این قرص ها دچار اضافه وزن می‌شوند اما تحقیقات علمی انجام شده هنوز ارتباطی بین مصرف این قرص‌ها و افزایش وزن پیدا نکرده است. در یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۴۴، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که قرص های ضد بارداری تاثیر زیادی بر روی وزن ندارد. باید شواهد بیشتری برای این امر وجود داشته باشد.

پوست شما ممکن است دچار آکنه شود:

قرص های ضد بارداریِ ترکیبی که رایج ترین شکل این قرص است معمولا ترکیبی از استروژن و پروژسترون است. استفاده از این قرص ها باعث می شود در بیشتر خانم ها آکنه موجود در پوست از بین برود زیرا چنین قرص هایی می توانند سطح آندروژن که هورمون تولید کننده چربی در پوست است را کاهش دهند. بعد از قطع مصرف، ممکن است متوجه ظاهر شدن آکنه بر روی پوست شوید. این موضوع بیشتر در دوران عادت ماهیانه رخ می‌دهد. قطع مصرف ممکن است نشانه های آکنه را دوباره به حالت اول برگرداند. اگر قصد دارید مصرف چنین قرص هایی را کنار بگذارید بهتر است به دنبال روش‌های دیگر همچون استفاده از پاک کننده‌های مناسب، کاهش استرس و استفاده از مکمل‌های پروبوتیک‌دار برای درمان آکنه باشید.

ممکن است ریزش موی اندکی داشته باشید:

تعویض قرص‌های ضد بارداری یا قطع مصرف آن می تواند تلوژن افلوویوم را تحریک کند. این بیماری شرایطی موقتی است که در آن مو شروع به ریزش می‌کند. تلوژن افلوویوم معمولا در عرض شش ماه فروکش می‌کند. در عرض شش ماه بدن می‌تواند خود را با نبود قرص ضد بارداری هماهنگ سازد. برخی از زنانی که ریزش موی هورمونی دارند ممکن است بعد از قطع مصرف این قرص ها دوباره ریزش موی خود را تجربه نمایند.تنها چیزی که در این مورد می‌توان بیان کرد این است که ریزش مو یک شرایط پیچیده است و اغلب به فاکتورهای مختلفی همچون استرس وابسته است. به خاطر داشته باشید که بیشتر افراد بعد از قطع مصرف این قرص‌ها، تاثیر زیادی بر روی موهایشان حس نخواهند کرد. در مقابل، ممکن است برخی از افراد شاهد رشد موی بیشتری باشند اما این موضوع الزاما در سر رخ نمی‌دهد. موهای تیره و زبر ممکن است در نقاط ناخواسته ای همچون صورت، پشت و قفسه سینه ایجاد شود. این موضوع زمانی رخ می دهد که بدن آندروژن اضافی تولید می کند.

عادت ماهیانه شما ممکن است سنگین تر و نامنظم تر باشد:

یکی از مزایای بزرگ استفاده از قرص‌های ضد بارداری تنظیم عادت ماهیانه است. این قرص‌ها اغلب عادت ماهیانه را سبک تر می کنند و درد ناشی از آن را می‌کاهند. زمانی که مصرف چنین قرص‌هایی را کنار می‌گذارید،زیاد جای تعجب و شگفتی نیست که عادت ماهیانه نامنظم و سنگین تری داشته باشید. برخی از افرادی که سال‌ها از این قرص‌ استفاده می‌کنند، بر این باورند که چرخه قاعدگی منظمی دارند. اما زمانی که مصرف چنین قرص‌هایی را کنار می‌گذارند تازه متوجه می‌شوند که این چرخه زیاد هم منظم نبوده است. بعد از دو یا سه ماه، عادت ماهیانه باید به حالت طبیعی خود برگردد. زمانی که مصرف این قرص‌ها را متوقف می کنید یک اتفاق جدید دیگر نیز رخ می‌دهد و آن هم بروز سندرم پیش از قاعدگی است. بیشتر افراد برای بهبود نشانه های این سندرم از قرص‌های ضد بارداری استفاده می کنند.اگر شما نیز جزو این افراد هستید، نباید از بازگشت نشانه‌های آن بعد از قطع مصرف قرص، زیاد متعجب شوید.

ممکن است سطح ویتامین D شما افت کند:

مطالعه انجام شده نشان می دهد زنانی که مصرف این قرص‌ها را کنار می‌گذارند سطح ویتامین D کمتری خواهند داشت این موضوع در افرادی که قصد بارداری دارند بسیار دردسرساز خواهد بود زیرا ویتامین DD از اسکلت جنین در دوران بارداری حمایت می‌کند. اگر قصد بارداری دارید حتما به پزشک خود قطع مصرف این قرص را اطلاع دهید. همچنین مصرف روزانه ویتامین D را بررسی کنید تا ببینید از غذاهای غنی از ویتامین D همچون ماهی استفاده می کنید یا خیر.

پستان‌های شما ممکن است کمی متفاوت شوند:

بیشتر زنانی که مصرف این قرص‌ها را قطع می‌کنند در طول دوران قاعدگی خود دردی در پستان‌هایشان خواهند داشت. از آنجایی که قرص‌های ضد بارداری سطح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند، ممکن است این نشانه‌ها را برای برخی از زنان تسکین ببخشد. به همین خاطر قطع مصرف چنین قرص‌هایی می تواند سینه شما را بعد از تخمک گذاری حساس تر نماید. با اینحال حساسیت به لمس پستان ممکن است یکی از عوارض جانبی مصرف این قرص باشد. زمانی که در حال مصرف این قرص ها هستید و سینه شما در برخی از زمان‌های ماه به لمس حساسیت پیدا می‌کند، بهتر است مصرف آن را متوقف کنید. برای این افراد، قطع مصرف این قرص ها می‌تواند بافت طبیعی سینه را برگرداند و دیگر حساسیتی به لمس وجود نداشته باشد. همچنین ممکن است تغییر اندکی در ظاهر سینه خود داشته باشید.

ممکن است بیشتر از قبل دچار سردرد شوید:

نزدیک نیمی از افراد در طول دوران قاعدگی خود دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. این موضوع بیشتر به خاطر افت سطح هورمون استروژن در بدن است. برخی از داروهای ضد بارداری باعث می‌شود یک دوره از قاعدگی ایجاد نشود یا فاصله بین دوره‌ها بیشتر گردد. افرادی که از چنین قرص‌هایی استفاده می‌کنند بعد از قطع مصرف آن دچار سردرد‌های مکرری خواهند شد.

میل جنسی شما نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد:

برخی از افرادی که مصرف این قرص‌ها را قطع می‌کنند ممکن است تغییری در میل جنسی خود تجربه نمایند. این موضوع به خاطر تغییراتی است که در تولید هورمون‌ها رخ می‌دهد. زمانی که مصرف قرص های ضد بارداری متوقف می‌شود افراد افزایش قابل توجهی در میل جنسی خود تجربه خواهند کرد. اما باید به خاطر داشته باشید که همه افراد با هم یکسان نیستند. برای برخی از افراد رابطه جنسی می تواند بدون داشتن یک برنامه پیشگیرانه استرس زا باشد. کاهش خطر بارداری اجازه می دهد فرد لذت بیشتری از رابطه جنسی خود داشته باشد.

Majalesalamat

  • جنین

    5 روش برای باهوش کردن جنین

    5 روش برای باهوش کردن جنین برای افزایش هوش جنین در دوران بارداری می توانید از برخی خوردنی …
  • شیر مادر

    فواید شیر مادر

    فواید شیر مادر شیر مادر دارای فواید بی نظیری است و در سال باعث جلوگیری از مرگ یک میلیون کو…
  • دوران بارداری

    روش های برای کاهش افسردگی دوران بارداری

    روش های برای کاهش افسردگی دوران بارداری زنان در هنگام بارداری به افسردگی دچار می شوند و از…
  • شیر مادر

    تغذیه مادر در دوران شیردهی

    تغذیه مادر در دوران شیردهی تغذیه مادر در دوران شیردهی به دلیل تاثیرگذاری مستقیم بر روی سلا…
  • زایمان لاغر

    چگونه بعد از زایمان لاغر شویم؟

    چگونه بعد از زایمان لاغر شویم؟ اگر بخاطر نوزادتان، هیجان زیادی دارید و برای کاهش وزن دوران…
  • دوران بارداری

    جلوگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری

    جلوگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری سرماخوردگی در دوران بارداری شاید خیلی بیشتر از یه س…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *