فیلم «The Picture of Dorian Gray» با رهبری شخصیت اول زن ساخته می‌شود

رمان «The Picture of Dorian Gray» نوشته اسکار وایلد در سال 1890 یکی از معروف‌ترین کتاب‌های این نویسنده بریتانیایی است و تا به حال فیلم‌های بسیاری از روی این کتاب ساخته شده‌اند. با اینکه هر یک از این فیلم‌ها برداشت‌های متفاوتی از کتاب را به نمایش گذاشته‌اند، برداشت تازه «اَنی کلارک» معروف به «سینت وینسنت» از همه خاص‌تر است. در برداشت جدید «کلارک» شخصیت اصلی فیلم به جای دوریان گری بدنام، یک زن خواهد بود.

«کلارک» که اکثریت فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه موسیقی فعالیت کرده با فیلم ترسناک «XX» که شخصیت اصلی آن نیز یک زن بود، در زمینه کارگردانی دبیوت کرد. ساخت فیلم «The picture of Dorian Gray» به رهبری یک زن اولین پروژه طولانی «کلارک» خواهد بود. این پروژه به وضوح پروژه سنگینی است و انتظارات از او بالاست زیرا او باید با کارگردانان افسانه‌ای از جمله «آلبرت لوین»، «اولیور پارکر» و حتی خود شخص «اسکار وایلد» رقابت کند.

ساخت فیلم‌هایی با رهبری زنان از جمله چالش‌های اخیر سینما به حساب می‌آید. سال گذشته سایت «The Pudding» بررسی جالبی در رابطه با میزان بیان دیالوگ‌های زنان و مردان در فیلم‌ها انجام داد که مشخص شد در بین 2000 فیلم بررسی شده تنها در 173 فیلم زنان 50% دیالوگ را بیان کرده‌اند و در بقیه 1827 فیلم مردان 50% یا بیشتر دیالوگ‌ها را بیان کرده بودند.

واضح است که زنان دچار مشکلاتی هستند اما آیا عوض کردن جنسیت شخصیت‌ها روش درست مبارزه است؟ پاسخ به این سوال بسیار دشوار است. ساخت دوباره فیلم‌ها و عوض کردن جنسیت شخصیت اصلی از مرد به زن ممکن است یک روش باشد اما بسیاری بر این باورند که با این کار تنها صورت مسئله پاک می‌شود و مشکل اصلی همچنان در جای خود باقی می‌ماند. آیا بهتر نیست که به جای اینکار فیلم‌هایی که با رهبری زنان نوشته می‌شوند بسازیم؟ از سوی دیگر، نمایش، نمایش است و مهم این است که زنان زمان بیشتری بر روی صحنه به دست بیاورند، آیا این هدف ابزار را توجیه می‎‌کند؟

در هر صورت، عوض کردن جنسیت دوریان گری می‌تواند به یک مسئله مهم دیگر نیز رسیدگی کند و آن تفسیر زیبایی زنانه است. در کتاب «اسکار وایلد»، دوریان گری موضوع پورتره‌ای کامل است که توسط نقاش هنرمندی به نام باسیل هالند کشیده شده است. باسیل از زیبایی دوریان به وجد آمده است. دوریان که از از دست دادن زیبایی‌اش می‌ترسد تصمیم می‌گیرد روحش را در ازای جوانی بفروشد. در این صورت به جای دوریان، پورتره او با گذر زمان پیر می‌شود. چنین داستانی پتانسیل بالایی برای تفسیر و بررسی زیبایی زنانه دارد، به خصوص در موضوع دید بیرونی، نگاه مردان و نگرانی همیشگی زنان از پیر شدن. با این که این مسئله در جامعه معاصر ما بسیار مهم است، آیا این مسئله ماهیت پیشرو رمان «وایلد» را نفی می‌کند؟ به هر حال، زیبایی زنانه مسئله‌ایست که به وفور مورد بررسی قرار گرفته در حالی که در زمینه زیبایی مردان چنین چیزی صادق نیست. دوریان گری از جمله چند استثنای زیبایی مردان به حساب می‌آید. آیا با تغییر جنسیت شخصیت اصلی ماهیت پیشرو داستان از بین می‌رود؟

فیلم «XX» در حال حاضر در شبکه نتفلیکس موجود است. هنوز زمان مشخصی برای اکران فیلم «The Picture of Dorian Gray» مشخص نشده است.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *