مارتین اسکورسیزی: در سینما «محصولات» یکبار مصرف جایگزین «هنر» شده‌اند؛ امروز Shutter Island نمی‌توانست ساخته شود

«مارتین اسکورسزی» کارگردان فیلم «ایرلندی» (Irishman) این بار نمی‌گوید فیلم‌های مارول هستی صنعت سینما را تهدید می‌کند، در عوض در مصاحبه‌ی جدیدی با «گاردین» به ارتباط سالن‌داران و مخاطبین پرداخته و خطری که بعضی فیلم‌ها را تهدید می‌کند. اگرچه اسکورسیزی دوباره از فیلم‌های ابرقهرمانی نام می‌برد اما به نظر می‌رسد که مسئله‌ی او ژانر خاصی از سینما نیست.

اسکورسیزی در ابتدا می‌گوید از نحوه‌ی عملکرد نظام استودیویی امروز آگاهی دارد و تنها به این علت با نت‌فلیکس که فیلم‌هایش را به صورت گسترده اکران نمی‌کند، همکاری کرده که احساس می‌کند به پایان دوران فیلمسازی خود رسیده است. به اعتقاد او بهتر است فیلمی ساخت و امیدوار بود که در سالن‌های سینما اکران شود، تا اینکه با استودیوها نبردی از پیش باخته را آغاز کرد.

اسکورسیزی می‌گوید: «پیش‌تر بارها بحث کرده‌ایم که سالن‌های سینما به اشغال فیلم‌های ابرقهرمانی درآمده – می‌دانید، فیلم‌هایی که شخصیت‌هایش به پرواز در می‌آیند و زد و خورد می‌کنند، البته دیدن این فیلم‌ها اگر مایل باشید اشکالی ندارد. مسئله این است که برای هیچ‌ نوع فیلم دیگری فرصت فراهم نیست. نمی‌دانم چند فیلم دیگر خواهم ساخت – شاید دیگر موفق نشوم. شاید [ایرلندی] فیلم آخر من باشد. بنابراین در نظر داشتم که دست کم فیلم ساخته شود تا شاید مثلاً یک روز در نیویورک اکران شود، یا یک روز در پاریس. شوخی نمی‌کنم.»

او در ادامه تصریح می‌کند که فیلم‌های ابرقهرمانی بیشتر تهدیدی برای فیلم‌های کوچک‌تر و شخصی‌تری مانند «لیدی برد» و «یادگار» (The Souvenir) هستند و این اسکوسیزی را آزار می‌دهد. او توضیح می‌دهد: «وقتی یک فیلم تجاری است دلیلی ندارد که نتواند هنر باشد. چیزی که سالن‌های سینما را به تصرف درآورده یک نوع محصول است. محصولی برای مصرف و سپس دور انداختن. به فیلمی تجاری مثل «آواز زیر باران» (Singin’ in the Rain) نگاه کنید. می‌توان بارها و بارها به تماشایش نشست. بنابراین سؤال این است: چگونه می‌خواهیم از فرم هنری محافظت کنیم؟»

اسکورسیزی می‌گوید تنها فیلم‌های مستقل نیستند که آسیب می‌بینند. فیلمساز ادعا می‌کند در عصر امروز سینما بعضی از فیلم‌های پرستاره‌ی او نمی‌توانستند ساخته شوند. او می‌گوید: «مهم نیست این فیلم‌ها را دوست دارید یا نه، اما امروز «هوانورد» (The Aviator) ممکن نبود ساخته شود. امروز «جزیره‌ی شاتر» نمی‌توانست ساخته شود، حتی با من و لئو [دی‌کاپریو]. ما وقتی «رفتگان» (The Departed) را تولید می‌کردیم متوجه شدیم که درها در حال بسته‌شدن‌اند. بنابراین چه اتفاقی افتاده؟ نگاهی به سالن‌های سینما تا انتهای خیابان انداختم و دیدم که ۱۰ سالن یک فیلم را به نمایش گذاشته‌اند.»

اسکورسیزی وقتی ادعا کرد فیلم‌های مارول «سینما نیست» جنجال زیادی به پا کرد، اما اکنون هر چه بیشتر در این باره حرف می‌زند بیشتر روشن می‌شود که مسئله‌ی او نه محتوا بلکه نحوه‌ی توزیع فیلم است. حتی طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی ممکن است موافق باشند که وجود انتخاب‌های بیشتر در سالن‌های نمایش اتفاق بدی نیست.

«ایرلندی» اسکورسیزی با بازی «جو پشی»، «ال پاچینو» و «رابرت دنیرو» ۲۷ نوامبر گذشته از طریق نت‌فلیکس منتشر شد و به گفته‌ی «تد ساراندوس» مدیر محتوای شبکه در هفت روز اول توسط ۲۶.۴ میلیون مشترک مشاهده شده است. این بینندگان دست کم ۷۰ درصد فیلم را به تماشا نشسته‌اند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *