کمپانی سونی در سال های اخیر بی وقفه اقدام به عرضه گوشی های پرچمدار قدرتمندی کرده که در نوع خود بی نظیر هستند. در سال گذشته این کمپانی گوشی سازی را، می توان جزو قدرتمندترین تولیدکنندگان رده بالا جای داد و امسال نیز در نمایشگاه MWC بار دیگر شاهد بروزرسانی سری پرچمداران سال گذشته این برند بودیم. دو گوشی Xperia XZ Premium و Xperia XZs پرچمدران جدید سونی هستند که به اندازه کافی و لازم، مورد بازبینی و بروزرسانی قرار گرفته اند.
به طور کلی گوشی های هوشمند سونی یکی از پیچیده ترین دستگاه هایی است که تاکنون تولید شده است. جمع آوری امکانات منحصر به فرد با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته، سبب وفاداری بسیاری از کاربران به این برند شده است.
در ادامه این مطلب، با نگاهی دقیق تر به بررسی Xperia XZ Premium  می پردازیم و آن را با نسخه های پیشین این کمپانی مقایسه خواهیم کرد. با تِک ویترینو همراه شوید.

طراحی

درحالی که گوشی های نسل جدید، -مانند سامسونگ S8- اقدام به طراحی صفحه نمایشی با لبه های خمیده و گوشه های منحنی کرده اند. اما کمپانی سونی همچنان بر طراحی پیشین خود پافشاری داشته و اسمارتفون هایی با گوشه های نه چندان منحنی و ظاهری مینیمال ارائه کرده است.
XZ Premium با ساختاری بزرگتر و صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی، یکی از زیبا ترین گوشی های هوشمندی است که شرکت سونی تاکنون تولید کرده است. بدنه ای صیقلی و قاب آیینه ای پشت بدنه، ما را به یاد Z5 Premium می اندازد.

نقد و بررسی گوشی Sony-Xperia-XZ-Premium

این گوشی از بدنه ی شیشه ای و فلز تشکیل شده است که علاوه بر وزن و سایز مناسب، ضد آب نیز می باشد. همانطور که می دانید سونی اولین کمپانی گوشی سازی بود که گوشی ضد آب خود را  طراحی و تولید کرد؛ بنابراین انتظار ارائه گوشی ضد آب از سوی این شرکت، برای کاربران امری طبیعی است.
این اسمارتفون به یک محافظ صفحه گوریلا گلس ۵ مجهز شده است و لبه های آن از جنس پلاستیک مرغوبی می باشد که سبب استحکام بیشتر آن شده و از ضربه های احتمالی جلوگیری می کند.
با وجود اینکه کمپانی سونی ادعا کرده است که این دستگاه به راحتی در دست جای می گیرد، اما به عقیده  بسیار از کاربران، با وجود صفحه نمایش بزرگ، این دستگاه چندان خوش دست نبوده و نگهداری و کار کردن تنها با یک دست، کمی دشوار است.
حسگر اثر انگشت همانند گوشی XZ در داخل دکمه پاور، در سمت راست دستگاه و کنار دکمه های تنظیم صدا ، تعبیه شده است. سینی سیم کارت و کارت حافظه در حاشیه کناریِ سمت چپ این گوشی هوشمند جایگیری شده است. همچنین در لبه پایینی پورت USB نوع C و جک ۳٫۵ میلی متری در بالا قرار دارد. بلندگوهای این اسماتفون در بالای صفحه نمایش قرار دارد و دارای صدایی شفاف و نسبتا بلند می باشد.

نقد و بررسی گوشی Sony-Xperia-XZ-Premium

نقد و بررسی گوشی Sony-Xperia-XZ-Premium

نقد و بررسی گوشی Sony-Xperia-XZ-Premium

نقد و بررسی گوشی Sony-Xperia-XZ-Premium

وجود حاشیه ای که در بالا و پایین صفحه نمایش قرار دارد، در مقایسه با سامسونگ S8 بسیار زیاد است. همین امر از خوش دست بودن این دستگاه کاسته و از نگاه کاربران کار کردن با آن کمی خسته کننده کرده است.
گفتنی است که گوشی XZ Premium  در دو رنگ مشکی و کروم  روانه بازار شده است که رنگ کروم آن، کمی درخشان تر، صیقلی و براق تر از رنگ دیگر آن می باشد.

صفحه نمایش

همانطور که پیش از این اشاره کردیم نمایشگر به کار رفته در XZ 5.5 اینچ با کیفیت ۴k  می باشد که همانند گوشی ال جی G6 از قابلیت HDR پشتیبانی می کند. وجود صفحه نمایشی با رزولوشن ۲۱۶۰×۳۸۴۰ سبب اجرای بی دردسر فیلم، ویدئو، بازی و وبگردی می باشد.
پخش ویدئو هایی با قابلیت های HDR و SDR بسیار مناسب بوده و تفاوت این دو قابلیت تنها زمانی قابل تشخیص است که این دو را در کنار یکدیگر قرار دهیم.
همانطور که تصور می کردیم روشنایی تصویر و غلظت رنگ در XZ Premium نسبت به گوشی Z5 کمی بیشتر بوده و رنگ ها شفاف تر در این پنل، قابل نمایش است.
شایان ذکر است که این صفحه نمایش از کنتراست تصویر نسبتا مناسبی برخوردار است و در محیط بیرون و معرض نور خورشید کنتراست، روشنایی و عملکرد خوبی دارد.

نقد و بررسی گوشی Sony-Xperia-XZ-Premium

سخت افزار، نرم افزار و اجرا

این دستگاه از تراشه اسنپدراگن ۸۳۵ کوالکوم بهره می برد که تا پیش از این، تنها در گوشی S8 سامسونگ به کار رفته شده است.همچنین این دستگاه به یک کارت گرافیکی ۵۴۰ آدرنو . رم ۴ گیگ مجهز است. حافظه داخلی این دستگاه ۶۴ گیگا بایت است که با استفاده از کارت حافظه خارجی-Micro SD- می توان آن را تا ۲ ترا بایت افزایش داد.
بر روی گوشی هوشمند XZ Premium  اندروید ۷٫۱٫۱ به صورت پیش فرض نصب شده است.
در مورد تم های استاندارد از پیش نصب شده بر روی این دستگاه نیز، باید گفت که کاملا مشابه تم های Xperia XZ بوده و دارای برخی اشکال بیضی شکلی می باشد که در زیر تاچ های کاربر حرکت می کند.
متاسفانه مشابهت ها تنها به اینجا ختم نشده و سونی تصمیم به ادامه این روند با استفاده از کیبورد SwiftKey خود کرده است. لی اوت بکار رفته شده نیز تا حدودی گیج کننده بوده و جای سوال دارد.
همینطور در خصوص استفاده از پیش بینی کلمات به هنگام تایپ، متاسفانه این گزینه را نمی توان غیر فعال کرد و همیشه نواری در بالای کیبورد به آن اختصاص دارد.
اما با همه ی اینها، و تغییرات جزئی بر روی رابط کاربری، کارکردن با آن همچنان خوشایند بوده و برای بسیاری از کاربران، لذت بخش است.

نقد و بررسی گوشی Sony-Xperia-XZ-Premium

نقد و بررسی گوشی Sony-Xperia-XZ-Premium

دوربین

جای بسی امید است که این کمپانی کره ای، هر بار با تولید گوشی هوشمند جدید، حرفی برای گفتن دارد و با ارائه دوربین با کیفیت تر فعالیت مثبت خود را برای کاربران ثابت کرده است.
هر سال ما انتظار طراحی و رونماییِ دوربینی با کیفیت بهتر را، از سوی این شرکت کره ای داریم که خوشبختانه سونی، تاکنون طرفداران خود را نا امید نکرده است.
عمده ترین آپگریدی که این گوشی نسبت به مدل پیشین یعنی XZ به خود دیده شامل دوربین می شود. این بار سونی با صرف نظر از مگا پیکسل که در گوشی پیشین خود تا ۲۳ ارتقا داده شده بود، اقدام به طراحی دوربین بزرگتری درقاب پشتی این دستگاه نمود.
سونی با وجود تلاش های فراوان همچنان از دوربین گوشی های سامسونگ و اپل کمی کندتر پیش رفته است؛ این بار پرچمدار سونی، با دوربین ۱۹ مگا پیکسلی اما مقیاسی بزرگتر، روانه بازار شد تا بتواند بهتر از قبل با رقیبان خود برابری کند.
بهره گیری از سنسوری با دریچه دیافراگم بزرگتر، شاید حرکتی رو به جلو برای این شرکت محسوب شود. چرا که با گذر نور بیشتر، می تواند تصاویر با کیفیت بهتری را به ثبت برساند.
دوربین این دستگاه با قابلیت Predict، امکان ثبت ۴ تصویر را پیش از عکسبرداری به کاربر می دهد. همین امر کمک می کند که هیچ فرصتی را برای ثبت تصاویر از دست ندهید.
دوربین XZ Premium شامل قابلیت هایی نظیر: ثبت فیلم، فیلمبرداری صحنه آهسته، پیشبینی پیش از عکسبرداری، Time lapseو Super slow motion می باشد.
این گوشی با بهره گیری از تکنولوژی motion eye  توانسته است فیلمبرداری به صورت آهسته را با ۹۶۰ فریم در ثانیه و کیفیت Full HD به ثبت برساند. با این قابلیت این امکان به کاربر داده می شود که در هنگام فیلمبرداری قسمتی از فیلم را به صورت اسلوموشن ضبط نماید.
البته این گوشی در نور کم، کیفیت خوبی را از خود نشان نمیدهد و مانند تمامی گوشی هایی که تا کنون به بازار عرضه شدند در محیط های کم نور چندان قوی ظاهر نشده است.

نقد و بررسی گوشی Sony-Xperia-XZ-Premium

باتری

کمپانی سونی با در نظر گرفتن صفحه نمایشی با رزولوشن ۴K و دوربینی با بهترین قابلیت ها می بایست باتری ای با ظرفیت بالا ارائه کند.
ظرفیت باتری در نظر گرفته شده در این دستگاه ۳۲۳۰ میلی آمپر ساعت می باشد که متاسفانه با وجود صفحه نمایش بزرگتر و کیفیت ۴k کافی نبوده است. این گوشی تنها ۲۰۰ میلی آمپر ساعت بیشتر از Z5 Premium می باشد. در حالی که گوشی ال جی G6 دارای ظرفیت باتری ۳۶۰۰ میلی آمپر ساعتی و S8 ساسونگ حجم ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی را داراست.
با مصرف روزانه و معقول می توان تا ۸ ساعت ۱۵ دقیقه از باتری ای این دستگاه بهره برد و پس از آن می بایست آن را با ۱۰ یا ۱۵ درصد باتری شارژ کرد.
از دیگر مزیت  های این دستگاه امکان شارژ سریع و یا همان Quick Charge 3.0 می باشد که می توان در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ این دستگاه را تا ۴۲ درصد تامین کرد.
بدیهی است اجرای بازی های سنگین و وظایف چندگانه در این دستگاه، سبب افت باتری این دستگاه می شود. با مصارف روزانه در پایان روز تنها ۱۰ درصد از این باتری باقی خواهد ماند.
گفتنی اس که این باتری غیر قابل تعویض است و تنها ۷٫۹ میلی متر ضخامت دارد.
علاوه بر این ها XZ Premium دارای مود Stamina می باشد که با فعال شدن این گزینه می توان با کاهش اطلاعات پس زمینه و روشنایی صفحه نمایش باتری را ذخیره نمود.

حرف آخر

XZ Premium شامل ویژگی ها و قابلیت های کارآمدی می باشد و با صفحه نمایش ۴k و باتری نسبتا مناسب و همچنین دوربین عالی یکی از بهترین ویژگی های هر گوشی هوشمندی است که کمپانی سونی در پرچمدار خود به کار برده است.
قیمت این گوشی با گوشی های سامسونگ S8 و ال جی G6 و همچنین HTC11 برابری کرده است. البته با وجود ویژگی های مثبتی که دارد اما از نگاه بسیاری از کاربران کافی نبوده است.
نکته ای باید توجه کرد حضور دوربین هایی با دو زاویه استاندارد و واید از امکاناتی است که کلیه گوشی های نسل جدید را شامل می شود، که در این پرچمدار شاهد نیستیم.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *