هفته‌ی گذشته شنیدیم که باج‌افزار جدیدی به اسم WannaCry تمام کامپیوترهای دنیا را هدف گرفته است؛ باج‌افزاری که تمام اطلاعات یک کامپیوتر را قفل می‌کند و از افراد می‌خواهد تا برای آنلاک شدن کامپیوترها، ۳۰۰۰ دلار پرداخت کنند. شرکت‌های مختلف و حتی سازمان‌های امنیتی دولت‌ها، بیانیه‌هایی منتشر کرده‌اند و سعی کرده‌اند جلوی آلوده شدن کامپیوترها به این ویروس را بگیرند.

یکی از اولین شرکت‌ها، مایکروسافت بود که پس از سال‌ها، ویندوز XP را هم آپدیت کرد تا به ویروس WannaCry برخورد نکند. مایکروسافت درباره‌ی این باج‌افزار، در وبلاگ خود پستی بسیار جدی نوشت و به دولت‌ها درباره‌ی ارایه ندادن اطلاعات لازم امنیتی سایبری، خرده گرفت.

مایکروسافت می‌گوید که آژانس امنیت ملی ایالات متحده از حفره‌های امنیتی موجودی که WannaCry از آن استفاده کرده، خبر داشته است؛ طوری که این حفره‌های امنیتی در وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شده بودند. طبق گفته‌ی مایکروسافت، سازمان‌های دولتی باید این حمله را به عنوان یک زنگ خطر ببینند؛ خطری که شهروندان را به خاطر حفره‌های امنیتی که حل نکرده‌اند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«کنوانسیون دیجیتال ژنو»، قانونی بود که توسط مایکروسافت در بهمن ماه ارایه شد؛ قانونی که از دولت‌ها می‌خواهد تا حرفه‌های امنیتی را به جای اینکه نگه دارند، بفروشند یا خودشان از آن‌ها استفاده کنند، در اختیار شرکت‌های مختلف قرار دهند و سعی در برطرف کردن آن‌ها داشته باشند. مایکروسافت می‌گوید که دولت‌ها باید شروع به استفاده از این قانون کنند.

دولت ترامپ در ایالات متحده جلسه‌ای اورژانسی برای حل مشکل باج‌افزار WannaCry ترتیب داده است.

مایکروسافت با مخاطبان خودش هم صحبت می‌کند و می‌گوید همانطور که افراد انتظار دارند نرم‌افزارها آپدیت شوند، آن‌ها هم باید سیستم‌های خودشان را آپدیت شده نگه دارند. مایکروسافت می‌گوید که اگر سیستم‌ها همیشه آپدیت باشند، شبکه‌های بزرگی مثل سازمان سلامت انگلستان مجبور نیستند با مشکلاتی که در حال حاضر با آن روبرو شده‌اند، دست و پنجه نرم کنند.

دولت ترامپ در ایالات متحده جلسه‌ای اورژانسی برای حل مشکل باج‌افزار WannaCry ترتیب داده است. این ویروس در آخرین آمارها، بیش از ۲۰۰ هزار کامپیوتر را در ۱۵۰ کشور آلوده کرده است. در انگلستان، شبکه‌ی سازمان سلامت ملی این کشور به خاطر باج‌افزار WannaCry از کار افتاده است.

تحلیل‌گران امنیتی می‌گویند که باج‌افزار WannaCry احتمالا موج دومی هم خواهد داشت که هنوز فعال نشده است.

دیجی‌کالامگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *