واکنش اولیه منتقدان به فیلم Star Wars: The Last Jedi

چندی پیش و در تاریخ ۹ دسامبر سال جاری (۱۸ آذر) جدیدترین اثر ریان جانسون و تازه‌ترین و هشتمین قسمتدنیای Star Wars (جنگ ستارگان) یعنی فیلم Star Wars: The Last Jedi (جنگ ستارگان: آخرین جدای) به مدت محدود در سینماهای شهر لس آنجس ایالت کالیفرنیا به اکران درآمد. حال در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون و در طی گزارشی جدید، اولین بازخوردها و واکنش‌های منتقدان نسبت به فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای منتشر شده است. جدیدترین قسمت دنیای جنگ ستارگان که یکی از مورد انتظارترین آثار امسال محسوب می‌شود، با داستانی که در فیلمنامه خود دارد قرار است همان ماجراجویی را ادامه دهد که جی جی آبرامز در قسمت قبل و قسمت هفتم این مجموعه یعنی فیلم Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد) آغاز کرده بود که همین شروعی برای ساخت سه گانه‌ای از این دنیای علمی تخیلی محبوب بود. جاه‌طلبی آبرامز باعث شد که کارگردانی قسمت سوم را هم خودش برعهده گرفته و قرار است فیلم Star Wars: Episode IX (جنگ ستارگان: قسمت نهم) را به عنوان حسن ختام و قسمت آخر این سه گانه کمپانی لوکاس فیلم، خودش کارگردانی کند.

اگرچه تا به این لحظه هنوز هیچ اطلاعات دقیق و زیادی از مورد انتظارترین قسمت این مجموعه یعنی فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای و فیلمنامه آن منتشر نشده، اما براساس جزئیاتی که تا همین لحظه از گزارشات مختلف صحبت‌های منتقدان حاصل شده، به نظر می‌رسد که این قسمت، به طرز انکار ناشدنی و کاملا واضحی با قسمت پیشین خود متفاوت است، مخصوصا با توجه به اینکه کمپانی لوکاس فیلم علاقه زیادی به پیچیده کردن داستان و پیچ و خم دادن به آن دارد. البته جزئیاتی که تا به این لحظه منتشر نشدند، قرار نیست تا جمعه هفته آینده که اکران رسمی این اثر است هم منتشر شود و قرار است تا آن زمان زیر غل و زنجیر محکمی قرار داشته باشد. با این حال، چیزی که مشخص شده این است که این قسمت قرار نیست پرش بزرگی در زمان و داستان بردارد و قرار است اتفاقات آن درست مربوط به بعد از زمان فیلم جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد باشد. همچنین مورد دیگری که مشخص شده این است که لوک اسکای واکر (با بازی مارک همیل) در این قسمت قرار است برای اولین بار بعد از قسمت ششم سری فیلم جنگ ستارگان یعنیفیلم Star Wars: Return of the Jedi (جنگ ستارگان: بازگشت جدای) که در سال ۱۹۸۳ اکران شده بود، روی پرده نقره‌ای سینماها حضور داشته و به هنرنمایی بپردازد.

همانطور که در ابتدای متن هم اعلام شد، کمپانی لوکاس فیلم جدیدترین قسمت دنیای جنگ ستارگان یعنی فیلم Star Wars: The Last Jedi را در تاریخ ۹ دسامبر در شهر لس آنجس اکران کرد و اولین موج واکنش منتقدان نسبت به این اثر در فضای اینترنت و صفحه‌های رسمی آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. تا به این لحظه و براساس حرف‌هایی که منتقدان در نقدهای کوتاه خود اعلام کردند، به نظر می‌رسد که ریان جانسون دنباله احساسی، فوق‌العاده زیبا و نفس‌گیری را ساخته و به روی پرده سینماها برده است که حتی شنیدن اینگونه حرف‌ها هم خیلی‌ها را به هیجان می‌اندازد و انتظار برای دیدن آن را بسیار سخت می‌کند.
The Last Jedi

ما برخی از این واکنش‌های اولیه را برای شما گلچین کرده و در این پست قرار می‌دهیم تا شما هم از این هیجان‌زدگی بی‌بهره نمانید. حال بیایید از مقدمه و صحبت‌های ابتدایی گذشته و به سراغ نقدهای کوتاه منتقدان که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده برویم:

مطالب این پست ممکن است بخشی از داستان فیلم Star Wars: The Last Jedi را آشکار کند

جنا بوش از کامینگ سون:

واقعا نمیدانم چه کلمه‌ای وصف حال خودم پیدا کنم و چه حرفی می‌تواند میزان علاقه و عشق من به اثری مانند فیلم Star Wars: The Last Jedi را بیان کند! با دیدن آن هوش از سر بیننده می‌پرد. زمان تماشا این اثر به شدت حس می‌کردم در بهشت به سر می‌برم.

پیتر سریتا از اسلش فیلم:

فیلم Star Wars: The Last Jedi واقعا با قسمت‌های قبل خود بسیار تفاوت دارد، خیلی هیجان‌انگیز و بسیار شگفت‌آور است. لحظه‌های احساسی و صحنه‌های فوق‌العاده زیبای بسیار زیادی در آن وجود دارد. اصلا سعی نکنید داستان آن را برای کسی فاش کنید.

ژرمن لوسیر از گیزمودو:

فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای همه چیز و هر نوع احساسی را در خود دارد. خشونت، بامزگی و سرگرم کنندگی، صحنه‌های احساسی زیبا و هیجان؛ همه را این فیلم در خود جا داده است. این فیلم همانند یک جعبه بزرگ پر است که توانسته تمامی احساسات مختلف را در خود جای دهد و پر از لحظه‌های نفس‌گیر است که هوش را از سر می‌پراند. من واقعا این فیلم را دوست داشتم. هنوز که هنوز است دارم می‌لرزم.

اریک آیزنبرگ از سینما بلند:

واقعا با تماشای فیلم Star Wars: The Last Jedi تحت تاثیر خیلی زیادی قرار گرفتم. در این اثر صحنه‌ها و لحظه‌های بزرگ، چشمگیر و هیجان‌انگیزی وجود داشت که اصلا من حتی انتظار دیدن آنها را هم نداشتم. نه تنها کل فیلمنامه این فیلم فوق‌العاده زیبا و کاملا بی‌نقص بود، بلکه بازیگر این قسمت هم همانند قسمت‌های دیگر این مجموعه بسیار خوش درخشیدند و به طرز عجیبی کار خود را بار دیگر عالی انجام دادند. همچنین دیدن دوباره لوک اسکای واکر روی پرده سینما بسیار حس لذت‌بخشی به بیننده منتقل می‌کند.

تری شوارتز از آی جی ان:

منتقدان علاوه بر اینکه از بازیگران، نحوه بازی آنها و داستان فیلمنامه بسیار تعریف کرده‌اند، بلکه در این میان استعداد و حرفه‌ای بودن جانسون را هم فراموش نکردند و در میان حرف‌های خود او را بسیار تحسین کردند

یک صحنه به‌خصوصی در فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای وجود دارد که من در ذهن خود مدام آن را از اول تکرار کرده و زیبایی آن را برای خود مرور می‌کنم. واقعا صحنه حیرت‌انگیز، خیره‌کننده و غیرمنتظره‌ای بود که من اصلا دوست ندارم حسی که دفعه اول با تماشای آن به من دست داد را به هیچ عنوان فراموش کنم. این قسمت برخلاف تمامی قسمت‌های سری فیلم‌های Star Wars بود و تفاوت خیلی زیادی داشت و تمامی تصورات من را به هم ریخت.

نه تنها بازی کری فیشر و مارک همیل در قالب نقش دو شخصیت پرنسس لیا و لوک اسکای واکر در بهترین سطح خود و یکی از بهترین هنرنمایی‌های این فیلم بود، بلکه می‌توان گفت که آدام درایور و دیزی ریدلی هم در نقش‌های خود یعنی کایلو رن و ری، کاملا عالی بوده و باورنکردنی عمل کردند. من اصلا توقع چنین اتفاقاتی را نداشتم و فکرش را هم نمی‌کردم که این شخصیت‌ها به چنین جاهایی درون داستان برسند و همین قسمت‌های غیرمنتظره، از بهترین‌ها و موردعلاقه‌های من بودند.

چیزهای خیلی زیادی در این دنیا وجود دارد که قابل گشودن و گسترش دادن است. ریان جانسون کار خود را درباره فیلم Star Wars: The Last Jedi فوق‌العاده خوب و ویژه انجام داده است. اصلا اجازه ندهید که فردی داستان را برای شما فاش کند. بهترین شرایط و بیشترین تاثیری که فیلم روی شما می‌گذارد زمانی است که هیچ اطلاعاتی از آن نداشته باشید.

اریک دیویس از فندنگو:

فیلم Star Wars: The Last Jedi واقعا به معنی کلمه فوق‌العاده و عالی است. شما را محکم به خود می‌چسباند، در خود غرق می‌کند و بسیار صحنه‌های تاثیرگذار و چشم‌گیری دارد. لحظه‌های قوی و بسیار زیبایی دارد و مبارزات جالب و خفنی در داستان آن وجود دارد. همینطور که دقایق فیلم از پس هم می‌گذرند شما مدام به این فکر می‌کنید که چه فیلم فوق‌العاده‌ای است. یکی از بهترین قسمت‌های جنگ ستارگان بعد از فیلم The Empire Strikes Back (امپراتوری ضربه می‌زند).

Star Wars: The Last Jedi

آرون کوچ از هالیوود ریپورتر:

فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای فوق‌العاده رضایت بخش و سرگرم کننده بود و می‌توان گفت که بازی مارک همیل در قالب نقش شخصیت لوک اسکای واکر یکی از بهترین هنرنمایی‌های این اثر محسوب می‌شود.

اسکات منتز از اکسس هالیوود:

فیلم Star Wars: The Last Jedi کمی طولانی است اما در کل می‌توان گفت اثر سرگرم کننده‌ای محسوب می‌شود. درست همانند فیلم The Force Awakens زیبا و خوب بود؛ به نظرم فیلم Rogue One (یک سرکش) بهتر بود. از آن چیزی که تصور می‌کردم طنز بیشتری در داستان وجود دارد. صحنه‌های جنگ ستارگانی زیبایی در آن قرار داده شده است. مارک همیل هم که فوق‌العاده بود و شکی در آن نیست. قسمت هشتم ارزشمندی است.

گرگوری الوود از پلی لیست:

پسر، من واقعا فیلم یک سرکش را دوست داشتم. واقعا عاشق آن بودم.

فیلم آخرین جدای ناامید کننده و ضعیف بود. باورم نمی‌شود که من فیلم نیرو برمی‌خیزد را بیشتر از آن دوست داشتم.

جاشوا یل از آی جی ان:

با تحسین بسیار زیاد ریان جانسون توسط منتقدان، به این نتیجه می‌رسیم که سپردن کارگردانی و هدایت تمام سه قسمت سه گانه جنگ ستارگان، انتخاب بسیار درستی از سمت لوکاس فیلم بوده است

من واقعا به طرز عجیبی محو فیلم Star Wars: The Last Jedi شده‌ام. من با این اثر هیجان‌زده شدم، جیغ زدم، خندیدم و حتی گریه کردم؛ ریان جانسون کار خود را فوق‌العاده خوب انجام داده و این اثر را تبدیل به چیزی کرد که شاید بتواند بهترین قسمت در بین تمام فیلم‌های دنیای جنگ ستارگان شود.

جیمز منگولد کارگردان فیلم Logan (لوگان):

از همینجا به دوست خیلی خوب و کار بلدم ریان جانسون، به خاطر جدیدترین پروژه و اثر چشمگیر و فوق‌العاده زیبایی که امشب با ما به اشتراک گذاشت، صمیمانه تبریک بزرگی می‌گویم. درست است، یک قسمت واقعا زیبا از یک مجموعه بلاک باستری فوق‌العاده محبوب. یک فیلم تماشایی و غیرقابل پیشبینی.

جاش هوروویتز از ام تی وی نیوز:

فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای بیشتر از هر قسمت دیگری که در سری فیلم جنگ ستارگان وجود دارد و من به یاد می‌آورم، صحنه‌های جالب‌تر و به اصطلاح مور مور کننده‌تری دارد. من تقریبا تمام مدت ۲ ساعت و نیم را لبخند عمیقی بر روی لب داشتم. یک فیلم جنگ ستارگانی باارزش و بسیار زیبا. سه گانه جدید در دستان فرد درستی قرار گرفته است.

طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، قرار بر این شد که نسخه نهایی و مخصوص اکران فیلم Star Wars: The Last Jedi، مدت زمان ۲ ساعت ۳۱ دقیقه‌ای داشته باشد که همین موضوع او را به طولانی‌ترین قسمت ساخته و تولید شده دنیای جنگ ستارگان تبدیل می‌کند. در واقع لازم به ذکر است که نسخه‌های اولیه این اثر مدت زمانی بیشتر از ۳ ساعت را داشتند اما در مرحله تدوین و مونتاژ و بعد از گذر از بخش حذفیات بخش‌های غیر ضروری (که یک عملیات معمول برای آثار بلاک باستری است)، در نهایت این اثر همان مدت زمان ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه را به خود اختصاص داد. از طرف دیگر ریان جانسون کارگردان این اثر هم قصد داشت تا جایی که می‌تواند بهترین نسخه‌ای که در توانش است را ساخته و روی پرده نقره‌ای سینماها ببرد. متاسفانه، فوت زود هنگام کری فیشر که در سال ۲۰۱۶ رخ داد، باعث شد که فیلم The Last Jedi تبدیل به آخرین اثر او در دنیای جنگ ستارگان شود. همین موضوع باعث شد که جانسون مجبور باشد با روش‌های خلاقانه‌ای که در اختیار داشت، روند داستانی پرنسس لیا (که حالا تبدیل به ژنرال لیا شده است) را به طرز خیلی خوبی به پایان برساند.

اعتماد کمپانی لوکاس فیلم به فیلم آخرین جدای و البته روش کارگردانی جانسون، در بالاترین حد خود قرار دارد به طوری که از بقیه قسمت‌های اکران شده معمولی هم فراتر رفته است. زیرا حالا عوامل کمپانی به درجه‌ای از اعتماد رسیدند که به طور قطعی قصد دارند کارگردانی و هدایت هر سه قسمت سه گانه جدید این دنیای سینمایی را به ریان جانسون بسپارند که هر روشی که دوست دارد بتواند روی آن پیاده‌سازی کند. جانسون و لوکاس فیلم قرار است این سه گانه را تبدیل به اولین مجموعه‌ای از دنیای جنگ ستارگان کنند که هیچ ارتباط مستقیم و خاصی با داستان و حماسه اسکای واکر که تا به امروز روی پرده سینما رفته، ندارد. پس با این اوصاف می‌توان گفت که بعد از خود جورج لوکاس، تا به امروز هیچکسی به اندازه ریان جانسون تا به این اندازه آزادی فکری و عمل درباره اینکه چه کارهایی می‌تواند با این مجموعه بکند، نداشته و به اندازه او در ساخت چنین مجموعه‌ای دستش باز نبوده است. بنابراین جانسون باید امیدوار باشد و دعا کند که هم منتقدان و هم بینندگان این اثر، از آن بسیار راضی باشند تا او بتواند با قوت قلب بیشتر و استرس خیلی کمتر راه خود را در پیش گرفته و از هر زمان که صلاح بداند کار ساخت این سه گانه جدید را آغاز کند.

در این میان، یادآوری می‌کنیم که:

  • فیلم Star Wars 8/Star Wars: The Last Jedi برای اکران در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۴ آذر ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده است
  • فیلم Solo: A Star Wars Story برای اکران در تاریخ ۲۵ می ۲۰۱۸ (۴ خرداد ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده است
  • فیلم Star Wars 9 / Star Wars: Episode IX برای اکران در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۹ آذر ۱۳۹۸) برنامه‌ریزی شده است

تانی کال

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *