واکنش دختر بروس لی به صحبت‌های تارانتینو درباره پدرش

شانون لی، دختر بروس لی بازیگر و رزمی کار مشهور چینی – آمریکایی در مصاحبه اخیر خود با نشریه هالیوود ریپورتر به صحبت‌های اخیر کوئینتین تارانتینو کارگردان بزرگ هالیوود درباره پدرش واکنش نشان داده است. تارانتینو که به مناسبت چاپ رمان «روزی روزگاری در هالیوود» با جو روگان به صحبت نشسته بود، مجدداً روی اظهارات جنجالی خود درباره به تصویر کشیدن شخصیت بروس لی در فیلم Once Upon a Time in Hollywood تأکید داشته و از رفتار او با بدلکاران آمریکایی انتقادات زیادی کرده است. او در بخشی از اظهارات خود گفته که بروس لی واقعی، «هیچ احترامی برای بدلکاران آمریکایی قائل نبود» و دختر او حق دارد از کتک خوردن لی در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» ناراحت باشد. شانون لی که از زمان اکران این  فیلم در سال ۲۰۱۹ صراحتاً به انتقاد از نحوه به تصویر کشیدن پدرش توسط تارانتینو پرداخته بود، این فیلم را «غیرمسئولانه» و کلیشه‌ای توصیف کرده که چهره منفی ماندگاری از بروس را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است.

تارانتینو در بخشی از اظهارات خود در پادکست Joe Rogan می‌گوید:

«درک می‌کنم که دخترش با این مسئله مشکل داشته باشد. ناسلامتی دختر او است! و من این موضوع را می‌فهمم.»

شانون لی در بیانیه‌ای که در واکنش به این اظهارات منتشر کرده می‌نویسد:

«اول از همه سپاسگزارم که آقای تارانتینو چنان سخاوتمندانه به جو روگان اذعان داشته که ممکن نسبت به نحوه به تصویر کشیدن پدرم توسط او احساس بدی داشته باشم. بعد از آن اجازه می‌خوام تا از این فرصت برای بیان این موضوع استفاده کنم: من واقعاً از دست مردان سفید پوستی که تلاش می‌کنند به من بگویند بروس لی چه کسی بود، خسته شدم.»

مبارزه بروس لی با کلیف بوث در روزی روزگاری در هالیوود

شانون لی: از دست مردان سفید پوستی که تلاش می‌کنند به من بگویند بروس لی چه کسی بود، خسته شدم

«چرا تارانتینو طوری رفتار می‌کند که انگار بروس لی را می‌شناخته و از او متنفر است؟ وقتی متوجه می‌شویم او هرگز با بروس لی ملاقات نکرده این رفتار عجیب به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ ناگفته نماند که آقای تارانتینو پیش از این هم از ماسک‌های سبک کاتوی شخصیت Crazy 88 و لباس زرد رنگ پدر من در Kill Bill که بسیاری آن را یک نامه عاشقانه به بروس می‌دانستند، استفاده کرده و این درحالی است که معمولاً نامه‌های عاشقانه، مخاطب را با نام او خطاب قرار می‌دهند اما آقای تارنتینو در آن زمان سعی کرد تا حتی الامکان از آوردن نام بروس لی خودداری کند.»

اکثر صحبت‌های شانون در در ستون نشریه هالیوود ریپورتر درباره «مردان سفید پوستی» است که تلاش می‌کنند تا پدر او را «مغرور و احمق» جلوه دهند درحالی که هیچ درکی از کار کردن در دهه ۶۰ و ۷۰ هالیوود به‌عنوان یک مرد چینی ندارند. شانون در ادامه اضافه می‌کند که «من از دست سفید پوست‌های هالیوودی خسته شدم که دائماً اعتماد به نفس و اشتیاق و مهارت‌های او را با غرور و خودخواهی اشتباه می‌گیرند و سپس مشارکت‌های او را به حاشیه می‌برند.»

تارانتینو در ابتدا با اشاره به اینکه مبارزات تن به تن، اتفاقاً تخصص کیف بوث، شخصیت خیالی فیلم Hollywood است، از صحنه‌ی مبارزه بروس لی با کلیف دفاع کرده و می‌گوید «اگر قرار بود روزی بروس لی با کلیف در تورنمنت هنرهای رزمی Madison Square Garden مبارزه کنند، قطعاً هیچ شانسی دربرابر او نداشت؛ اما کلیف به‌عنوان کسی که حتی قبلاً سابقه کشتن افراد را در جنگل داشته، حتماً بروس لی را می‌کشت! اما بروس لی مثل کلیف یک شخصیت قاتل نیست.»

بروس لی در اژدها وارد می‌شود

شانون در ادامه‌ی بیانیه خود می‌نویسد:

«من متوجه ام که آقای تارانتینو می‌خواست چه چیزی را نشان دهد. کلیف بوث چنان شخصیت خفن و قاتلی است که می‌تواند حتی بروس لی را کتک بزند. همان کارهایی که برای توسعه شخصیت کاراکترهای خیالی انجام می‌دهند؛ من متوجه این قضیه هستم. من فقط معتقدم که این کار می‌توانست خیلی بهتر انجام شود. ولی صحنه‌ای که او خلق کرده، فقط یک شکست نه چندان جالب بروس لی دربرابر شخصیت داستان است که شاید اصلاً نیازی به آن هم نبود. این همان رفتاری بود که هالیوود سفید پوست با او کرد؛ یک کلیشه‌ی قابل چشم پوشی.»

شانون در ادامه مسئله‌ی «بدرفتاری با آمریکایی – آسیایی‌ها» را وسط کشیده و اضافه می‌کند که انتقادات مستمر تارانتینو در وضعیتی که با چنین مسائلی مواجه هستیم، اصلاً مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. وی در اینباره می‌گوید: «در دورانی قرار داریم که با آمریکایی – آسیایی‌ها به‌عنوان شهروندان آمریکایی رفتار نمی‌شود و با الفاظ توهین آمیزی مانند «به خانه‌ی خود برگردید» با آن‌ها برخورد می‌شود.»

شانون صحبت‌های خود را اینگونه جمع بندی می‌کند:

«آقای تارانتینو، لازم نیست که بروس لی را دوست داشته باشید. درواقع اصلاً برای من اهمیتی ندارد که شما او را دوست داشته باشید یا نه. شما ابتدا فیلم خود را ساختید و حالا به وضوح دارید تبلیغ یک کتاب را می‌کنید. اما به منظور احترام به فرهنگ‌ها و تجاربی که ممکن است درکی از آن نداشته باشید، من به شما توصیه می‌کنم که از اظهارنظر بیشتر درباره بروس لی خودداری کنید و درباره تأثیر کلمات خود در دنیایی که به درگیری‌های بیشتر نیازی ندارد، تجدید نظر کنید.»

تانی کال

برگرفته از indiewire

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *