واکنش منتقدان به فصل اول سریال Altered Carbon – کربن تغییریافته

سریال Altered Carbon یا در زبان فارسی «کربن تغییر یافته»، یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی است که توسط شبکه نتفلیکس تهیه، تولید و پخش شده و توسط لایتا کیلوگریدیس هم ساخته شده است. در فصل اول سریال کربن تغییر یافته که سبکی درام، علمی و تخیلی دارد، بازیگران بااستعداد و خوبی از جمله یوئل کینامان در نقش تاکشی کوواچ، جیمز پیورفوی در نقش لورنس بنکرافت، مارتا هیگاریدا در نقش کریستین اورتگا، کریس کانر در نقش پو، دیچن لکمن در نقش رایلین کاواهارا، آتو اساندو در نقش ورنون الیوت، کریستین لمن در نقش میریم بنکرافت، ترو ترن در نقش آقای لئونگ و رنی الیس گولدزبری در نقش کوئلکریست فالکونر از جمله هنرمندان ثابت بوده‌اند و از بازیگران مقطعی و مهمان می‌توان به ویل یان لی در نقش استرانگهولد کوواچ و همچنین تاکشی کوواچ، مارلین فورته در نقش الزنا اورتگا، بایرون من در نقش او. جی. کوواچ، آدام بوش در نقش میکی و تامارا تیلور در نقش اوومو پرسکات اشاره کرد.

اولین فصل از این مجموعه تلویزیونی ۱۰ قسمتی که هر قسمت آن تقریبا و به طور میانگین ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد، در تاریخ ۲ فوریه (۱۳ بهمن) سال جاری در شبکه نتفلیکس به طور رسمی پخش شد و تا به امروز امتیاز ۶۵ را از بین ۲۴ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. علاوه بر خود لایتا کیلوگریدیس که وظیفه نویسندگی قسمت اول و دهم را بر عهده داشته، استیو بلکمن (قسمت دوم و ششم)، برایان نلسون (قسمت سوم و هشتم)، راسل فرند و گرت لرنر (قسمت چهارم و نهم)، نوین دنشام (پنجم، هفتم و دهم) و کیسی فیشر (قسمت هفتم) نویسندگان این فصل سریال کربن تغییر یافته هستند. از طرف دیگر، افراد مختلفی هم هر کدام از قسمت‌های فصل اول سریال کربن تغییر یافته را کارگردانی کردند که به‌عنوان معرفی می‌توان به میگل سپاچنیک (کارگردان قسمت اول)، نیک هارن (قسمت دوم و سوم)، الکس گریوز (قسمت چهارم و ششم)، یوتا بریزویتز (قسمت پنجم و هشتم)، اندی گدارد (قسمت هفتم) و پیتر هوار (قسمت نهم و دهم) اشاره کرد. برایان نلسون، جیمز میدلتون، دیوید الیسون، دانا گولدبرگ، مارسی راس و چند تن دیگر، از جمله تهیه‌کنندگان اجرایی این اثر هستند.

از آنجا که چند روزی است که از پخش فصل اول سریال Altered Carbon در شبکه نتفلیکس می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این سریال منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فصل اول سریال کربن تغییر یافته از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این سریال را که توسط شبکه نتفلیکس منتشر شده هم بخوانید:

اتفاقات سریال کربن تغییر یافته مربوط به سیصد سال آینده است. در آن برهه از زمان فهم و آگاهی می‌تواند به صورت دیجیتالی ذخیره شود. حال در این میان یک سرباز به نام تاکشی کوواچ (با بازی یوئل کینامان و ویل یان لی) در بدن جدیدی بیدار می‌شود و به همین واسطه می‌تواند از زندان لورنس بنکرافت (با بازی جیمز پیورفوی) آزاد شود. تاکشی کوواچ قصد دارد به دنبال فردی بگردد که مسئول کشته شدن بدن سابق او است. این سریال علمی تخیلی و درام بر اساس رمانی که در سال ۲۰۰۲ توسط ریچارد کی. مورگان نوشته شده و با نام Carbon (کربن) منتشر شده،‌ ساخته شده است.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم بیندازیم:

دیوید ویگند | سان‌فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰ 

به نظر من سریال Altered Carbon، به نوعی یک نسخه سایبرپانکی از سریال Game of Thrones(بازی تاج و تخت) است؛ با این تفاوت که زمستان از قبل اینجا آمده و داستان آن مربوط به سیصد سال آینده است.

تری ترونس | کولورادو اسپرینگز گزتس

۹۱ از ۱۰۰ 

در این سریال یک تیم جذاب بازیگری وجود دارد… با توجه به داستان اصلی کتاب، می‌توان اینگونه گفت که نویسنده کتاب یعنی ریچارد کی. مورگان تحت تاثیر آثاری مانند فیلم The Matrix (ماتریکس) و همچنین فیلم Blade Runner (بلید رانر) بوده است، اما از طرف دیگر هم می‌توان گفت که سریال آنچنان به رمان وفادار نبوده و راه خودش را طی می‌کند. بی سیتی یک دنیای بسیار فریبنده است که با اعمال و همچنین جذابیت‌های مختلف پر شده و این سریال شبکه نتفلیکس را تبدیل به مجموعه‌ای کرده که به هیچ عنوان نباید آن را از دست بدهید.

تیم گودمن | هالیوود ریپورتر

۸۰ از ۱۰۰ 

 سریال Altered Carbon یک انفجار پیچیده، جذاب، فوق‌العاده پر از خشونت، قوی و سرگرم‌کننده است. این سریال دارای لذت بصری خاصی است که برخی اوقات به خاطر فیلمنامه خود سقوط کرده و ضعیف می‌شود، اما آنقدری نیست که تجربه دیدن بیننده را خراب کند و ذهن او را به انحراف بکشد. درست است که این سریال دارای عیب و نقص‌هایی است، اما در عین حال شگفت‌انگیز هم هست.

مارین ریان | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰ 

زمانی که سریال Altered Carbon اصلا از عیب‌های کوچک خود نمی‌ترسد و از پذیرفتن نقص‌های مرکزی خود نمی‌هراسد، باعث می‌شود که تبدیل به یک مجموعه تلویزیونی بسیار سرگرم‌کننده و با بافتی اعتیاد‌آورتر بشود.

ورنه گای | نیوزدی

۷۵ از ۱۰۰ 

برخی از صحنه‌های مختلف سریال Altered Carbon به طرز وحشتناکی خشونت‌بار هستند، اما، بله، اغلب اوقات هم زیبا و لذت‌بخش هستند. یک سریال زیبا با داستانی که مغز بیننده سوت می‌کشد، اما با کمی دقت متوجه می‌شوی که ارزش آن را دارد که مغزت سوت بکشد.

Altered Carbon

کیمبرلی روتس | تی وی لاین

۶۷ از ۱۰۰ 

می‌توان گفت زمانی که داستان سریال Altered Carbon از موضوع محوری خود یعنی تحقیقات بنکرافت فاصله می‌گیرد، کمی زیادی ضعیف می‌شود و تقریبا با تلو تلو خوردن قصد دارد خود را به پایانش برساند.

رابرت لیوید | لس آنجلس تایمز

۵۰ از ۱۰۰ 

این سریال نسبتا پیچیده، ترسناک و کمی طولانی است… با این حال، زمانی می‌رسد که شما به انتهای آن می‌رسید. می‌توان گفت که در انتهای آن بالاخره تعادل ریاضیاتی خاصی وجود دارد و برخلاف (یا ممکن است به خاطر) برخی صحنه‌های مبهم و احساسی خود، حسی را به شما القا می‌کند که اصلا انتظار آن را ندارید یا حتی ممکن است عمیق‌تر از چیزی که انتظار دارید باشد.

کلی لاولر | یو اس ای تودی

۵۰ از ۱۰۰ 

زمانی که سریال کربن تغییر یافته تمرکز خود را روی قتل بنکرافت می‌گذارد، تا حد بسیار زیادی موفق عمل می‌کند و مدام دور یک راز و رمز پیچیده نمی‌چرخد و در عین حال بی‌عیب و نقص است. اما اغلب اوقات غرق زیرداستان‌های فرعی نه‌چندان مهم و همچنین شخصیت‌های زیاد خود می‌شود. از نظر بصری هم می‌توان گفت که فضا بسیار تاریک است و به خوبی نمی‌توان اعمال شخصیت‌ها را دید.

جن چانی | مجله نیویورک (ولچر)

۴۰ از ۱۰۰ 

در سریال Altered Carbon صحنه‌ها و لحظات قانع‌کننده زیادی وجود داشت، اما با این حال باز هم هیچکدام از آنها طوری من را قانع نکرد که برای اتفاقاتی که برای شخصیت اصلی داستان رخ می‌دهد اهمیتی قائل شوم.

لازم به ذکر است که فصل اول سریال Altered Carbon تا به این لحظه توانسته رتبه سیزدهم در لیست بهترین فصل مجموعه‌های تلویزیونی سال ۲۰۱۸ و رتبه اول در لیست مورد بحث‌ترین فصل سریال‌های سال ۲۰۱۸ را از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فصل اول سریال Altered Carbon نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و نسبتا بی‌نقص بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فصل نسبتا خوب و زیبایی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار تلویزیونی و بینندگان اینگونه کارها، از آن راضی خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

تانی کال

برگرفته از متاکریتیک

زومجی

insta-tanikal
  • نقد سریال Katla

    نقد سریال Katla

    نقد سریال Katla میلان کوندرا در کتاب «سبکی تحمل ناپذیر» می‌گوید: تمامی‌ محکومیت انسان در ا…
  • Lupin

    نقد سریال Lupin

    نقد سریال Lupin کم پیش می‌آید سریالی توانسته باشد در فصل دوم یا بخش دوم خود به اندازه سری‌…
  • Loki

    نقد سریال Loki – قسمت ششم

    نقد سریال Loki – قسمت ششم سریال Loki از همان ابتدا خودش را به‌عنوان یک سریال متفاوت …
  • Sweet Tooth

    نقد سریال Sweet Tooth

    نقد سریال Sweet Tooth در روزهایی که ساخت اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی ابرقهرمانی داغ است…
  • City On Hill

    نقد سریال City On Hill

    نقد سریال City On Hill چند سالی است که سریال‌های پلیسی/جنایی که هدف شان عیان ساختن پشت پرد…
  • The Good Doctor

    نقد سریال The Good Doctor

    نقد سریال The Good Doctor سریال‌های پزشکی همیشه علاقه‌مندان پیگیر خودشان را دارند. ایده‌ی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *