واکنش منتقدان به فیلم The Two Popes – دو پاپ

فیلم The Two Popes یا در زبان فارسی «دو پاپ» یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی، درام و کمدی سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست کارگردان بسیار خوبی به نام فرناندو میرلس، نویسنده و کارگردان سریال Pico da Neblina (قله مه)، مینی سریال Felizes para Sempre? (تا ابد خوشبخت؟)، فیلم City of God (شهر خدا)، فیلم Maids (ندیمه‌ها) و غیره ساخته شده است. در فیلم دو پاپ، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند جاناتان پرایس در نقش پاپ خورخه ماریو برگولیو (پاپ فرانسیس)، خوان مینوخین در نقش جوانی‌های خورخه ماریو برگولیو، آنتونی هاپکینز در نقش یوزف آلویس راتسینگر (پاپ بندیکت شانزدهم)، سیدنی کول در نقش کاردینال پیتر ترکسون، لیساندرو فیکس در نقش پدر فرانز جالیکس، توماس دی. ویلیامز در نقش روزنامه‌نگار آمریکایی و ماریا یوسدو در نقش استر بالسترینو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم دو پاپ در تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۱۹ (۹ شهریور ۱۳۹۸) در سالن نمایش مخصوص جشنواره فیلم تلیوراید، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۷۵ را از بین ۳۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران محدود در سینماهای ایالات متحده، در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹ (۶ آذر ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. مدتی پیش هم یعنی در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۹ آذر) در سرویس استریم نت فلیکس به نمایش درآمد. به‌طور کلی می‌توان گفت که این فیلم، نقدها و امتیازات مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها در قسمت بسیار بالا و تعدادی متوسط  قرار دارند. این اثر تا حد زیادی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و حتی منتقد سایت ورایتی هم آن را یک اثر موفق غیرمنتظره خواند. این فیلم بیشتر به خاطر لحظه‌های طنز و همچنین ایفای نقش فوق‌العاده‌ی دو بازیگر اصلی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. لازم به ذکر است که این فیلم در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب نامزد، در چهار بخش بهترین فیلم درام، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد فیلم درام (برای جاناتان پرایس) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برای آنتونی هاپکینز) نامزد دریافت جایزه شده است. از طرف دیگر هم ۸۸ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم The Two Popes به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Two Popes از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در پشت دیوارهای واتیکان، پاپ بندیکت سنتی (با بازی آنتونی هاپکینز) و همچنین اصلاح‌طلب آینده‌سازی به‌نام پاپ فرانسیس (با بازی جاناتان پرایس) باید زمینه‌های مشترکی را پیدا کنند؛ تا بلکه به این طریق بتوانند مسیر جدیدی را برای کلیسای کاتولیک به‌وجود بیاورند.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Two Popes بیندازیم:

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰

اینطور می‌توان گفت که هرکسی که فیلم دو پاپ را تماشا کند، قطعا از دیدن برخورد و درگیری‌ای که بین این دو فرد که تمایل‌ها و همچنین دیدگاه‌های مختلفی به زندگی و دنیا دارند، لذت می‌برد.

پیتر دبروژ | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

با اینکه موضوع فیلم The Two Popes مذهبی است، اما این اثر اصلا قصد ندارد که دیدگاه مخاطب را تغییر دهد. در عوض، نویسنده با قلم فوق‌العاده‌ی خود، این موضوع را به اثبات می‌رساند، اینکه به مردم چیزی را اعطا کنی که به آن باور داشته باشند، چقدر اهمیت زیادی دارد؛ حقیقتی که با ایفای نقش فوق‌العاده‌ی بازیگران هم زیبایی‌اش چند برابر می‌شود.

الیسون ویلمور | ولچر

۸۰ از ۱۰۰

فیلم دو پاپ ممکن است که یک فانتزی درباره نهاد بسته‌ای باشد که درهایش را باز می‌کند اما عملکرد بازیگران به‌گونه‌ای است که کاملا این موضوع را قانع‌کننده، می‌کند. ترکیباتی که در این فیلم به کار رفته، به طرز شگفت‌انگیزی قدرتمند است.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۸۰ از ۱۰۰

فیلم دو پاپ یک اثر دراماتیک محسوب می‌شود که زیبایی زیادی از لحاظ بصری دارد. این فیلم مخالفان خود را به‌عنوان دو انسان پرشور به تصویر می‌کشد که ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و با کارهایشان ما را می‌خندانند؛ آن هم درحالی‌که با یکدیگر درگیر هستند و تلاش می‌کنند تا درکنار یکدیگر زمینه‌های دینی و الهی و مشترکی را پیدا کنند.

استفانی زکارک | تایم

۷۰ از ۱۰۰

بااین‌حال اگر از هر چیز دیگری صرف‌نظر کنیم، چیزی که تماشای آن بیشترین لذت را دارد، نمایش رابطه دوستانه چالش‌برانگیز دو مرد است که از لحاظ تمایلات و دیدگاه‌ها، تفاوت فوق‌العاده زیادی با یکدیگر دارند.

اینکو کانگ | اسلیت

۷۰ از ۱۰۰

فیلم دو پاپ را برای ایفای نقش فوق‌العاده بازیگران آن ببینید اما حواستان باشد که توسط ساده‌لوح بودن آن وسوسه نشوید.

سارا استوارت | نیویورک پست

۶۳ از ۱۰۰

اگر همه چیز را کنار بگذاریم، صحنه‌ی بسیار نادری که در آن دو پاپ مشغول نوشیدن هستند و بازی فوتبال را با یکدیگر نگاه می‌کنند، به جرئت یکی از واقعی‌ترین و سورئال‌ترین صحنه‌هایی محسوب می‌شود که شما امسال در فیلم‌ها تماشا خواهید کرد.

پت براون | مجله اسلنت

۳۸ از ۱۰۰

با اینکه در این فیلم فلش‌بک‌هایی به گذشته‌ی برگولیو زده می‌شود و تعاملات اخلاقی مبهم او را با دیکتاتوری نظامی آرژانتین در دهه ۷۰ به تصویر می‌کشد؛ اما می‌توان گفت که اصلا این صحنه‌های احساسی که از برگولیو نشان داده می‌شود، به‌گونه‌ای نیست که شخصیت عمومی پاپ فرانسیس را پیچیده کند و به چالش بکشاند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Two Popes نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و بسیار جذاب بدانیم.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *