واکنش منتقدان به فیلم Stowaway – مسافر قاچاق

فیلم Stowaway یا در زبان فارسی «مسافر قاچاق» یکی از جدیدترین آثار علمی تخیلی، درام و دلهره‌آور سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست کارگردان و موسیقی‌دان بااستعداد و نسبتا تازه‌کاری به نام جو پیانا ساخته شده است. لازم به ذکر است که فیلم مسافر قاچاق دومین اثر سینمایی و بلند این هنرمند محسوب می‌شود و او پیش از این کارگردانی فیلم کوتاه Turning Point (نقطه عطف) و فیلم Arctic (شمالگان) را برعهده داشت. در فیلم مسافر قاچاق، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند آنا کندریک در نقش زوئی کونسون، دنیل دای کیم در نقش دیوید کیم، شامیر اندرسون در نقش مایکل آدامز و تونی کولت در نقش مارینا بارنت حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مسافر قاچاق در تاریخ ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) در سرویس استریم نتفلیکس، به نمایش درآمد. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۶۲ را از بین ۲۱ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود جو پیانا و رایان موریسون بوده است. از طرف دیگر هم اولریک شوارز، نیک اسپایسر و آرام ترتزاکیان نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند. از طرف دیگر هم ۶۱ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۵ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

به عقیده منتقدان، این فیلم با سرعت نامناسبی که داشت، اجازه نمی‌داد مخاطب به‌صورت کاملا با آن درگیر شود. اما به واسطه رویکرد متفکرانه و بازیگران حرفه‌ای که داشت، توانست داستان خود را منحصر‌به‌فرد و براساس یک معضل اخلاقی طاقت‌فرسا به نمایش در بیاورد. از آن‌جا که اخیرا فیلم Stowaway در شبکه نتفلیکس نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Stowaway از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در ماموریتی به سمت مریخ، یک مسافر قاچاقی، به‌صورت تصادفی آسیب‌های شدیدی را به سیستم‌های پشتیبان فضاپیما وارد کرد. حال خدمه که با کاهش منابع و نتیجه مرگبار احتمالی روبه‌رو هستند، مجبورند یک تصمیم غیرممکن بگیرند.

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Stowaway بیندازیم:

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۸۸ از ۱۰۰

پیانا و نویسنده دیگر پروژه یعنی رایان موریسون خیلی خوب توانستند مطالب چالش‌برانگیز وجودی را در داستان مدیریت کنند. از طرف دیگر کندریک، کولت، کیم و اندرسون هم به یک اندازه بازی‌های فوق‌العاده تأثیرگذار و پرتحرکی را به نمایش گذاشتند.

رابرت دنیلز | آی جی ان

۸۰ از ۱۰۰

فیلم Stowaway در تصمیم‌گیری‌های خود زیرک عمل کرده است. علاوه‌بر آن، در اجرای تصمیمات هم عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای دارد.

نوآه برلاتسکی | آبزرور

۷۵ از ۱۰۰

همدلی و شفقت در این روایت داستانی، آسیب‌پذیری محسوب نمی‌شوند. آن‌ها منابعی هستند که شما می‌توانید با آن‌ها از کیهان سرد دوری کنید؛ البته این منابع هم بدون هزینه نیستند.

مایک دی انجلو | آی وی کلاب

۷۵ از ۱۰۰

این فیلم وقتی که خیلی ساده مفهوم وحشتناک تریاژ در بین افراد سالم را بررسی می‌کند؛ در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد؛ آن هم زمانی‌که تمام افراد درگیر، کاملا آگاه هستند که کدام فرد، اولویت کمتری نسبت به سایر دارد.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

جو پیانا به خوبی می‌داند که چطور فیلم را در مسیر خود پیش ببرد، بدون اینکه حس هول دادن و زور در آن احساس شود. صدای او به‌عنوان فیلمساز در سرتاسر فیلم شنیده می‌شود؛ آن هم در ژانری مانند اینکه جنبه‌های تجاری خیلی زیادی در آن وجود دارد.

فرانک چک | هالیوود ریپورتر

۷۰ از ۱۰۰

قدرت گروه بازیگری کمک می‌کند تا حس دراماتیک فیلم تشدید پیدا کند. بازیگران با نمایشی که ارائه می‌کنند، احساسات عمیقی را به نمایش می‌گذارند. همین موضوع باعث می‌شود که ما تا انتها بازیگران را در مخمصه‌ای که در آن گیر کردند، دنبال کنیم.

لورن جی. کوتس | کانسیکوئنس

۶۷ از ۱۰۰

با اینکه اینطور به‌نظر می‌رسد که ما امن‌ترین و قابل پیشبینی‌ترین نسخه ممکن از این فیلم را دریافت کردیم، اما باز هم Stowaway یک اثر فضایی دلهره‌آور، شدید و ترسناک محسوب می‌شود؛ اثری که به کمک قدرتی که در ایده اصلی و همچنین باورپذیری بازیگران وجود دارد، به سمت پیروزی پیش می‌رود.

بری هرتز | گلوب اند میل

۶۳ از ۱۰۰

هروقت که تنش اصلی داستان به سمت جالب و پیچیده شدن پیش می‌رود، سازندگان آن را به واضح‌ترین روش‌ها خنثی می‌کنند.

برایان لوری | سی ان ان

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم فضایی و ترسناک، بیشتر از اینکه دلهره‌آور باشد، ماهیت و طبیعت انسان را بررسی می‌کند. این فیلم با موضوعات سنگینی درگیر است اما نشاط و جذابیت خیلی زیادی ندارد؛ همین موضوعات باعث می‌شود که نتفلیکس، بهترین و منطقی‌ترین گزینه برای نمایش این فیلم باشد.

لینا ویلسون | نیویورک تایمز

۴۰ از ۱۰۰

با وجود همدلی و دلسوزی خیلی زیادی که از تماشاگرانش انتظار دارد (تمام بازیگران حداقل یک بار در فیلم گریه می‌کنند)، باز هم فیلم واقعیت انسانی را از داستان حذف می‌کند.

کریس بارسانتی | مجله اسلنت

۳۸ از ۱۰۰

سازندگان این اثر با کوچک کردن خیلی زیاد داستان خود، فقط بیشتر از حالت طبیعی نشان دادند که چه محتوای کمی در داستان وجود دارد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Stowaway نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خوب و جذاب بدانیم.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *