پنج دلیل برای آنکه “ای‌لوی” نماد بعدی PlayStation است

“به قلم Anne-Marie Coyle از وب‌سایت PlayStation Universe با اندکی دخل و تصرف”

پس از چندین ماه انتظار، با عرضه عنوان اکشن و نقش‌آفرینی استدیو هلندی “گوریلا گیمز” دوران جدید و هیجان‌انگیزی برای خانواده PlayStation آغاز شد. با ورود یک انحصاری جدید برای PS4 از سوی توسعه‌دهندگان سری “کیلزون”، قهرمانی جدید به نام “اِی‌لوی” (Aloy) معرفی شده است و اولین نشانه‌ها خبر از تولد احتمالی نمادی جدید برای برند پلی‌استیشن می‌دهند.

برخلاف نمادهای Nintendo و XBOX که همواره شخصیت‌های “ماریو” و “مسترچیف” بوده‌اند، ما در طول نسل‌های پیشین شاهد نمادهای مختلفی نیز برای PlayStation بوده‌ایم. از شخصیت “کرش” بر روی PS1 تا شخصیت‌هایی نظیر “کریتوس” و “رچت” در PS2 و در نهایت شخصیت‌های “نیتن دریک” و “سک‌بوی” بر روی PS3؛ اما اکنون فرصت خوبی است که سونی از نماد جدید خود برای PS4 رونمایی کند.

در این مقاله به مرور پنج دلیلی می‌پردازیم که اثبات می‌کند، “ای‌لوی” پتانسیل کاملی را برای تبدیل شدن به نماد جدید PlayStation دارد. با ما همراه باشید.

1. سونی به تازگی یکی از مهم‌ترین نمادهای خود را بازنشست کرده است

پلی‌استیشن طی سال‌های گذشته شخصیت‌های رنگارنگ زیادی به خود دیده که هر کدام به نوعی نمایانگر برند این پلتفرم بودند؛ از نسل‌های ابتدایی مانند کرش بندیکوت گرفته تا شخصیت‌هایی نظیر “کریتوس” و “رچت” که به دوران PlayStation 2 شخصیت بخشیدند. در سال‌های گذشته این وظیفه را شخصیت‌هایی واقع گرایانه‌تر عهده‌دار شدند که مهم‌ترین آنها شکارچی اقبال و مردِ جذاب سونی، “نیتن دریک” بود. با پایان ماجراجویی هیجان‌انگیزِ دریک در “آنچارتد 4″، ظهور نمادی جدید لازم است تا جای او را پر کرده و توجه عموم را به خود جلب کند. اکنون با مرور فرانچایز‌های جدید سونی بزرگ‌ترین نام The Last Of Us است، اما این بازی متشکل از دو شخصیت کاریزماتیک می‌باشد که ارزش آن‌ها بشدت به هم وابسته است و جدا کردن یکی از آن‌ها از هم برای تبدیل کردن به نماد PlayStation کار ساده‌ای نیست. نام‌های دیگر که احتمالا به سری‌بازی نیز تبدیل می‌شوند، Days Gone و Horizon هستند که با توجه به جذابیت و پتانسیل بالاتر قهرمان هورایزن، از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که “ای‌لوی” گزینه اصلی برای تبدیل شدن به نماد جدید PlayStation است.

2. بازی‌ها به نمادهای مونث بیشتری نیاز دارند

حقیقت دردناکی است که در بازی‌های ویدیویی شخصیت‌های محوری زن، به اندازه مردان مورد توجه قرار نمی‌گیرند، حقیقتی که مدیر استدیوهای جهانی سونی، “شوهِی یوشیدا” نیز کاملا به آن واقف است. بر اساس گزارش وبسایت Polygon، او بعد از معرفی “هورایزن زیرو داون” در مراسم E3 2015 برای آگاهی از بازخوردهای مردم بسیار برانگیخته بوده و شک داشته که شخصیت اصلی بازی مورد توجه حضار قرار گیرد. با این وجود، جنسیت مانعی نبود که بتواند “بانو لارا کرافت” را برای تبدیل شدن به یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی متوقف سازد و دقیقا مشابه Tomb Raider، اگر شخصیتی پرداخت شده را در دنیایی جذاب معرفی کنید که بتواند تجربه‌ای هیجان انگیز و تازه‌ای از گیم پلی ارائه دهد، جنسیت قطعا نادیده گرفته خواهد شد. “اِی‌لوی” پتانسیل این را دارد که ثابت کند یک بازی می‌تواند حتی با قهرمان مونث نیز موفق ظاهر شود.

3. اِی‌لوی شخصیتی پرداخت شده است

طراحی “ای‌لوی” باعث شده که توجه گیمرهای بسیاری را به آن جلب کند. او شخصیتی تاثیرگذار، متفاوت و در عین حال، واقع گرایانه و قابل باور است. او خود را بعنوان یک شخصیت جذاب و خاطره‌انگیز ثابت می‌کند، نه فقط به لطف طراحی منحصربه‌فرد خود در نقش یک شکارچی قبیله‌ای، بلکه بدلیل رفتار آرام در دنیایی پسا تاریخی و آلوده به بازمانده‌های تکنولوژیک. بی‌باکی و قدرت او در زمان مواجهه با اختراعات بیگانه تحسین برانگیز است. “اِی‌لوی”، بر خلاف بسیاری از شخصیت‌های مونث دیگر، می‌داند چگونه خود را مدیریت کند و تنها به نجات خود و زیبایی‌های ظاهری محدود نمی‌شود. از سوی دیگر توانایی‌های حیله گرانه‌اش در استفاده از منابع محدود برای سرنگون ساختن دشمنان و استفاده از بازمانده‌های آنها برای ساخت و ساز ابزار نشان می‌دهد که او تنها در صحنه مبارزه قدرتمند نیست، بلکه می‌داند چگونه از هوش خود استفاده کند تا زنده بماند. در نهایت در کنار باهوش بودن و جذاب بودن، یکی از ارکانی که سازندگان به شکل قابل تحسینی از ارائه آن خودداری کرده‌اند، تاکید بر روی زیبایی‌های جنسیتی است و بیش از اینکه “ای‌لوی” را به مانند شخصیتی نظیر “لارا کرافت” ببینیم، او را یک موجود جنگجو و قابل باور می‌یابیم که همین موضوع پتانسیل‌های داستانی و شخصیتی او را در رده بالاتری از جذابیت ظاهری قرار می‌دهد.

4. سونی برنامه بلندمدتی برای این بازی دارد

مدیر تولید بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی بریتانیا یعنی “جان ادواردز” در مصاحبه با وبسایت MCV گفته است که “ای‌لوی” برای کشف چالش‌های دنیای آخرالزمانی‌ که به مکان زندگی ماشین‌ها تبدیل شده، سرزنده، بی‌پروا و آماده است، شما او را بعنوان یک شکارچی قبیله‌ای خواهید پذیرفت و فکر می‌کنیم بازیکنان از بازی در نقش وی بسیار لذت ببرند. او یکی از نمادهای آینده پلی‌استیشن است. اشتیاق سونی برای تبدیل “اِی‌لوی” به یک نماد، ظاهرا نشان از میل و علاقه آنها برای ادامه این بازی فراتر از یک شماره دارد. ایده “هورایزن” جذاب به نظر می‌رسد و بعید نیست که سونی در پی تبدیل آن به یک سری ادامه‌دار باشد و با اینکار آن‌ها نه تنها می‌توانند از لحاظ تجاری بهره‌وری بیشتری از این برند جدید را داشته باشند بلکه ترکیب فرنچایزهای مهم فرست پارتی خود شامل God Of War و The Last Of Us را نیز تقویت خواهند کرد.

5.  Guerrilla Games تخصص و تجربه کافی را دارد

یک نماد بالقوه نیازمند یک ماجراجویی نوآورانه است تا بتواند توجه عموم را به خود جلب کند، و تا این لحظه همه چیز در مورد “هواریزن” امیدوار کننده به نظر می‌رسد. بی شک، بازی به دستان قدرتمندی سپرده شده و گوریلا گیمز استدیو با تجربه‌ای است که با ساخت عناوین مهم و پرهزینه نیز تا حدی آشنایی دارد. متاسفانه، با وجود اینکه کیلزون سری قدرتمتدی به حساب می‌آمد اما همیشه در گرد و خاک شوترهای پرهزینه گم می‌شد و نقاط قوت آن یعنی بخش داستان، شخصیت‌ها، اتمسفر و گان‌پلی در رقابت با عناوینی که بر روی بخش آنلاین تمرکز داشتند، عقب می‌ماند. با “هورایزن” این تیم بال‌های خلاقیت خود را باز کرده و با چیزی بازگشته که متفاوت و هیجان‌انگیز بنظر می‌رسد. در حال حاضر ترکیب ماهرانه اکشن و استراتژی، تصویر جذاب آن از تمدن‌های ماقبل تاریخ و تکنولوژی‌های پیشرفته و دنیای خیره‌کننده، همه و همه کمک خواهند کرد تا “اِی‌لوی” برای تبدیل شدن به نماد پلی‌استیشن در جایگاه شایسته‌ای قرار گیرد.

در پایان نظر شما در این رابطه چیست؟ به نظر شما “اِی‌لوی” پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به نماد بعدی پلی استیشن را دارد؟ دیدگاه خود را برایمان به اشتراک بگذارید …

 مترجم: حمیدرضا الله‌یار

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *