پیش بینی زمان مرگ توسط هوش مصنوعی!

هوش مصنوعی این بار در عرصه پزشکی خبرساز شد؛ با این عنوان که حال می توانیم با الگوریتمی زمان مرگ یک انسان را پیش بینی کنیم.

هوش مصنوعی در سال های اخیر با پیشرفت های چشم‌گیر خود، بسیاری را شگفت زده کرده است. اکنون محققان می‌گویند که موفق به طراحی الگوریتم هوش مصنوعی شده‌اند که قادر به پیش بینی زمان مرگ فرد با دقتی بالای ۹۰ درصد است.

پزشکان گاهی اوقات تشخیص می‌دهند که بیمارانشان به زودی می‌میرند. در این موارد، پزشک سعی می‌کند با توجه به پارامترهای مختلف ارزیابی کند، فرد چقدر زمان برای زندگی کردن دارد. البته با این وجود هم گاهی اوقات این پیش‌بینی‌ها دقیق نیستند و بیماران ممکن است که زودتر از انتظار پزشک بمیرند یا اینکه علی‌رغم پیش‌بینی پزشک معالج خود، عمری طولانی و شاد را سپری کنند.

هوش مصنوعی و پیش بینی زمان مرگ

اساسا این مسئله که بتوان زمان مرگ شخص را به طور دقیق پیش‌بینی کرد، تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد؛ اما محققان دانشگاه استنفورد توانسته‌اند که الگوریتم هوش مصنوعی را طراحی کنند که می‌تواند با دقتی بالا زمان فوت فرد را پیش‌بینی کند.

البته لازم نیست بترسید! کاربرد این الگوریتم هوش مصنوعی، مراقبت از افرادی است که از بیماری‌های لاعلاج رنج می‌برند و نه اینکه واقعا ابزاری برای پیش‌بینی زمان مرگ فرد باشد.

محققان دانشگاه استانفورد، در مطالعه‌ی خود نوشتند:

بهبود کیفیت خدمات در پایان زندگی برای بیماران بستری شده در مراکز درمانی، یکی از اولویت‌های سازمان‌های بهداشتی است. مطالعات نشان داده‌اند که تخمین‌های پزشکان در این موارد، بیش از میزان واقعی است. اساسا، این پیش‌بینی‌های نادرست در نتیجه‌ی ترکیب درمان‌های دارویی و غیر دارویی مختلف و عدم سازگاری بین خواست قلبی بیمار و مراقبت‌های درمانی است.

محققان با بهره بردن از بیش از ۲ میلیون پرونده بیمار، این الگوریتم هوش مصنوعی را برای پیش‌بینی مرگ افراد آموزش دادند. این الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند الگوهایی را مشاهده کند که معمولا پزشکان آن‌ها را به سادگی نادیده می‌گیرند. به گفته محققان، این الگوریتم هنوز ۱۰۰ درصد دقیق نیست، اما آنها توانسته‌اند با استفاده از این تکنولوژی، در ۹۰ درصد موارد پیش‌بینی‌های درستی را انجام دهند که در نوع خود شگفت‌انگیز است.

اگر می‌خواهید با قدرت هوش مصنوعی و کاربردهای آن در زندگی واقعی بیشتر آشنا شوید، روی لینک کلیک کنید.

تانی کال

تکراتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *