هنگام ارائه سخنرانی باید تمام حواستان به شنونده ها و بیننده ها باشد به محض این که متوجه شدید حرف های تان برای آن ها کسل کننده است باید کاری کنید دوباره توجهشان به سمت شما جلب شود. در این شرایط حرکات دست قوی ترین روش برای جلب توجه شنونده ها و به هیجان آوردن آن هاست. با حرکات دست نظرات تان را راحت تر می توانید به آن ها منتقل کنید.

ارتباط برقرار کردن ۹۳ درصد غیر کلامی و ۷ درصد کلامی است و بیشتر از طریق زبان بدن ابراز می شود. اگر درست از حرکات و زبان بدن استفاده کنید مردم با دقت بیشتری به گفته های شما گوش می دهند. استفاده از زبان بدن در فرهنگ های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ایتالیایی ها بیشتراز حرکات دست استفاده می کنند. بنابراین هنگام تمرین سخنرانی باید حرکات دست را هم تمرین کنید. هنگام صحبت دست ها را پشت خود مخفی نکنید چون کمی خشک به نظر می رسید و شنونده ها کسل می شوند.

نکاتی در چگونگی استفاده از حرکات دست

کف دست ها بالا

حرکات دست در سخنرانی

اگر دست ها را باز و به سمت بالا بگیرید نشان می دهید که انسان صادق و روراستی هستید و باعث می شود شنونده ها احساس آرامش کنند. اما اگر کف دست را پایین نگه دارید لحن تان تهدید آمیز می شود و شنونده ها احساس می کنند باید مطیع شما باشند. تحقیقات نشان داده سخنرانانی که هنگام سخنرانی کف دست ها را بالا می گیرند ۸۴ درصد بازخورد مثبت می گیرند اما کسانی که کف دست ها را هنگام سخنرانی پایین می گیرند ۵۲ درصد بازخورد مثبت می گیرند.

به جای قفل کردن دست ها انگشت ها را روی هم قرار دهید

حرکات دست در سخنرانی

یکی از عادت های استیو جابز هنگام سخنرانی به منظور انتقال اطمینان گذاشتن انگشت ها روی هم بود. او هیچوقت دست ها را به هم قفل نمی کرد چون این حرکت نوعی رفتار عصبی است. از حرکت دست انگشت ها روی هم می توانید زمانی که می خواهید موضوعی را تغییر دهید یا هنگام فکر کردن به کار ببرید.

به جای اشاره کردن از حرکت دست “OK” استفاده کنید

حرکات دست در سخنرانی

این حرکت با انگشت انگشت اشاره روی انگشت شست انجام می شود. این حرکت نشاندهنده اقتدار است و بر عکس حرکت اشاره با انگشت اشاره خشونتی در آن وجود ندارد. طبق آماری که در این رابطه گرفته شد شنونده ها گزارش دادند سخنرانانی که از حرکت دست “OK” استفاده می کنند متفکر، هدفمند، و متمرکز تر هستند. اما بالعکس کسانی که از حرکت دست اشاره استفاده می کنند خشن و غیرمحترم هستند و شنونده ها کمتر به سخنانشان توجه می کنند.

دست ها را روی کمر قرار ندهید

زمانی که دست ها را روی کمر قرار می دهید بیشتر شبیه مادری می شوید که می خواهد کودکش را تنبیه کند. برای بیننده ها هم درست همین است. این ژست کاملا شما را غیر حرفه ای نشان می دهد و شنونده ها تصور می کنند می خواهید نکاتی را به آن ها دیکته کنید و نیت تان راهنمایی آن ها نیست. وقتی دست ها را روی کمر قرار می دهید بسیار جدی و خشک به نظر می رسید. دست ها ابزار شما هستند از آن ها استفاده کنید تا شنونده ها توجه بیشتری به گفته های شما نشان دهند.

برای متقاعد کردن شنونده کف دست را در حالت جانبی بگیرید

حرکات دست در سخنرانی

دست ها را در حالت دست دادن قرار دهید تا بیشتر به شنونده ها نزدیک شوید و راحت تر آن ها را متقاعد کنید.

این حرکات زبان بدن را تمرین کنید تا شنونده ها را بیشتر درگیر سخنانتان کنید و کاملا مودبانه آن ها را مجبور به گوش دادن کنید. فقط یک سخنرانی خوب کافی نیست بلکه با این حرکات هدف و منظورتان را بدون این که برای شنونده ها کسل کننده باشد می رسانید.

بدونیم

insta-tanikal
  • Microphone Device Electroacoustics Wallpaper

    تمرین‌های تقویت مهارت سخنرانی

    تمرین‌های تقویت مهارت سخنرانی موسیقی‌دانان با استعداد یک‌شبه و تنها با فراگیری نواختن یک س…
  • کنترل لرزش صدا

    نکاتی برای کنترل لرزش صدا

    نکاتی برای کنترل لرزش صدا لرزش صدا هنگام صحبت کردن، توانایی تأثیرگذاری روی دیگران و قدرت ل…
  • سخنرانی

    اهمیت لحن صدا در سخنرانی

    اهمیت لحن صدا در سخنرانی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سخنرانی نحوه‌ی ادای کلمات است. متاسفانه …
  • steve-jobs

    حرکات دست هنگام سخنرانی

    حرکات دست هنگام سخنرانی ممکن است ماهیت کار شما به گونه ای باشد که می بایست سخنرانی های زیا…
  • سخنرانی

    اعتماد به نفس در سخنرانی

    اعتماد به نفس در سخنرانی اگر تصور سخنرانی درجمع باعث می‌شود عرق سردی بدن‌تان را بپوشاند یا…
  • هوش مصنوعی

    افزایش قدرت سخنرانی شما توسط هوش مصنوعی

    افزایش قدرت سخنرانی شما توسط هوش مصنوعی “وکالیتیکس” نام برنامه‌ای است که زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *