«کارمن چاپلین» فیلم Charlie Chaplin, a Man of the World را کارگردانی می‌کند

«کارمن چاپلین» کارگردان و تهیه‌کننده سینما، مستند «چارلی چاپلین، مردی از این دنیا» (Charlie Chaplin, a Man of the World)  را کارگردانی خواهد کرد. این مستند به جنبه‌های کمتر شناخته شده زندگی «چارلی چاپلین» می‌پردازد و اصلیت کولی او را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این اولین باری است که خانواده چاپلین در ساخت و خلق اثری هنری درباره چارلی چاپلین شرکت دارد. کارمن، نوه چارلی چاپلین همچنین فیلم‌نامه این مستند را به کمک «آمایا رامیرز» نوشته است. تهیه‌کنندگان این مستند، «استنی کاپت»، «دولورس چاپلین» و «اشیم بالا» این مستند را «تفسیر اساسی جدیدی از آثار ادبی چاپلین از دیدگاه اصلیت کولی او و شکنجه جیپسی‌ها از منظر دوربین او» دانستند.

کمپانی ویو آو هیومنیتی که توسط کاپت و بالا به وجود آمده برای ساخت این مستند از طریق دفتر چاپلین در پاریس با خانواده چاپلین عقد قرارداد کرد. ساخت مستند «چارلی چاپلین، مردی از این دنیا» در زمستان ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. «گورکا گومز اندرو» فیلمبردار و «رائول دو لا فونته» تدوین‌گر این مستند خواهند بود. سازندگان این مستند با انتشار بیانیه‌ای گفتند: «امیدواریم این مستند انتظارات تماشاگران را از مستندی درباره استاد فیلم‌های صامت برآورده کند. این مستند ترکیب پویایی از انیمیشن، قطعه‌های برگزیده فیلم و مصاحبه‌هایی با هنرمندان و فرزندان چاپلین به همراه تصاویر سینمایی از زندگی امروزه کولی‌ها و تفسیر جدیدی از قطعه‌های هنری چاپلین خواهد بود.»

چاپلین این مسئله را که پدرش نیمه کولی و مادرش کولی بود را از کسی مخفی نکرد. او گواهی تولد نداشت. چاپلین نامه‌ای در کشوی کنار تختش نگاه می‌داشت که دخترش «ویکتوریا چاپلین» در سال ۲۰۱۲ پیدا کرد. در این نامه که برای چاپلین فرستاده شده بود نوشته بود که او در کاروان جیپسی‌ها در بلک پتچ پارک در استفوردشایر متولد شده بود. کارمن چاپلین در فستیوال فیلم سن سباستین به ورایتی گفت: «او به اصلیت کولی‌اش توجه بسیاری داشت و به پدرم و بقیه فرزندانش گفته بود که اصلیت کولی دارند. او به این مسئله افتخار می‌کرد اما در عین حال کسی توجهی به این مسئله نداشت.»

اصلیت کولی چاپلین می‌تواند توضیحی برای حس هویت و خلق شخصیت‌های او از جمله گدا باشد. این مسئله همچنین مخالفت او با هیتلر را قابل درک‌تر می‌کند و ممکن است در بقیه فیلم‌هایش نیز تأثیراتی گذاشته باشد. کارمن افزود: «چارلز چاپلین یک موزیسین خود آموخته بود و این خصلتی کولی‌ها است. زمانی که به کولی‌ها می‌گویی چارلی چاپلین نیز کولی بود آن‌ها در پاسخ می‌گویند البته. آن‌ها خصلت‌های کولی را در شوخ طبعی او، نحوه داستان سرایی‌اش، کمدی تراژیک فیلم‌هایش و موسیقی او می‌بینند.»

رامیرز نیز اعلام کرد: «کولی‌ها بزرگ‌ترین اقلیت اروپا هستند. قابل درک‌ترین شخصیت نمایشگر انسانیت، «گدا» توسط کولی‌ها خلق شد و مردم در همه جای دنیا با این شخصیت همدردی می‌کنند.»

مصاحبه‌ها شامل اعضای خانواده چاپلین، ستاره‌هایی که اصلیت کولی دارند و متخصصان فرهنگ کولی از جمله «تونی گاتلیف» و «استکلو روزنبرگ» می‌شود. کارمن چاپلین می‌گوید: «سال‌ها پیش در بخارست کودکان جیپسی و سگ‌های ولگرد را می‌دیدم در حالی که آن‌ها به دنبال غذا می‌گشتند و از پلیس فرار می‌کردند. در آن لحظه احساس کردم که این کودکان از فیلم «پسر بچه» (The Kid) ساخته چاپلین در سال ۱۹۲۱ بیرون آمده‌اند. زمانی که این خاطره را برای کولی‌های نزدیکم تعریف کردم و آن‌های این کودکان را محکوم کردند و آن‌ها را مجرم و سطح پایین خواندند. در آن لحظه من ننگ جیپسی ستیزی را به چشم دیدم و متوجه شدم که انسان‌های مهربان نیز می‌توانند دیگران را بی ارزش بدانند.»

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *