آخرین مقاله هاوکینگ برای کمک به اثبات “چندجهانی”

آخرین مقاله علمی استیون هاوکینگ ریاضیات لازم برای کمک به جستجوی اعماق فضا را ارائه می دهد تا شواهدی برای اثبات نظریۀ چند جهانی بدست آورد. این ایده از وجود جهان‌های دیگر بجز جهان ما صحبت می کند.

به گزارش بیگ بنگ، دو هفته قبل از مرگ، استیون هاوکینگ بازبینی نهایی آخرین مقالۀ علمی‌اش را ارائه داد. این نظریه توضیح می دهد که بشر چگونه می تواند جهان‌های موازی را کشف کند.

آخرین مقاله علمی هاوکینگ:

این مقاله تحت عنوان “یک خروج یکنواخت از تورم ابدی” می تواند مهمترین میراث فیزیکدانان نظری باشد زیرا ریاضیات پیشگامانه‌ای را مطرح می کند که به کشف اثراتی از چند بیگ بنگ کمک می کند. هدف این مقاله حل مسئله‌ای است که هاوکینگ در سال ۱۹۸۳ در نظریۀ “بدون مرز” مطرح کرد. جهان با یک بیگ بنگ آغاز شد. این نظریه حتی تعداد نامحدودی بیگ بنگ را پیش‌بینی می کند که هر کدام جهان خود را با قوانین فیزیکی خاص مخصوص به خود ساخته‌اند.

اثبات نظریه چند جهانی:

نظریه چندجهانی بیان می کند که جهان‌های دیگری بجز جهان ما وجود دارند. اما این ایده یک پارادوکس ریاضیاتی را مطرح می کند زیرا به نظر اندازه‌گیری آن غیرممکن است. مقالات جدید ریاضیات لازم برای کاوش اعماق فضا را پیشنهاد می دهند تا شواهدی برای جستجوی وجود جهان‌های بیشتر بدست آید. شواهد چند جهانی در تابش پس زمینه کیهانی قابل اندازه‌گیری است که به آغاز جهان بازمی گردد و یک فضاپیما با حسگرهای درست می تواند آن را اندازه بگیرد.

توماس هرتوگ از دانشگاه لوون انگلیس در بلژیک که با هاوکینگ بر روی این نظریه کار می کرد و در نگارش آن کمک کرد (این مقاله در حال حاضر در یک مجلۀ علمی پیشرو در حال بازبینی است) گفت که هدف این مقاله تبدیل ایدۀ چند جهانی به یک چارچوب قابل آزمایش است.

بسیاری از دانشمندان برای توضیح بعضی از پدیده‌های مشاهده شده در کیهان از نظریه چندجهانی استفاده می کنند. در سال ۲۰۱۵، یک کیهان‌شناس در کلتک بیان کرد که یک درخشش عجیب در لبۀ کهکشان راه شیری می تواند اثباتی بر یک جهان موازی باشد. محققان یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نیز بیان کردند که “نقطۀ سرد کیهانی” در فضا می تواند ناشی از برخورد بین جهان ما و جهانی دیگر باشد.

وجود چند جهانی هنوز اثبات نشده اما آخرین مقالۀ هاوکینگ می تواند راه را برای کشف شواهدی از چندجهانی باز کند. هاوکینگ ایده خارق‌العادۀ عبور از درون سیاهچاله بعنوان درگاهی همچون کرمچاله را رد نکرد. در این ایده، سیاهچاله‌ها به عنوان درگاهی به جهان‌های دیگر در نظر گرفته می شوند. هاوکینگ در سخنرانی گفت: «اشیا می توانند از سیاهچاله خارج شوند و به خارج از آن یا جهانی دیگر بروند. بنابراین اگر حس کردید درون یک سیاهچاله هستید، تسلیم نشوید. یک راه خروج آنجا است.» هاوکینگ روز چهارشنبه، ۱۴ مارس ۲۰۱۸ در کمبریج انگلستان در ۷۶ سالگی درگذشت.

تانی کال

برگرفته از techtimes

بیگ بنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *