آزمایش بسته های جدید اینترنت برای جلوگیری از کم فروشی

یکی از مسائلی که کاربران اینترنت مدام با آن روبه رو هستند مسئله کم فروشی اینترنت است. برای جلوگیری از این مشکل و حل آن، آزمایش بسته اینترنت به کاربران پیشنهاد می‌شود.

مسئله کم فروشی اینترنت تا جایی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز نسبت به آن واکنش نشان داده است. برای به دست آوردن اطلاعات لازم، آزمایش بسته اینترنت به مشترکین پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این راهکارهایی نیز برای کاهش مصرف مشترکین وجود دارد.

به نقل از ایسنا، تبلیغات بسیار زیادی برای طرح غیرحجمی کردن اینترنت انجام شد اما به نظر می‌رسد که این طرح جدید ارائه شده هنوز نتوانسته است آن طور که باید رضایت کاربران را جلب کند.

علت این عدم رضایت نیز، وجود سقفی برای مصرف کاربران است. در چنین شرایطی لازم است تا مشترکان علاوه بر توجه به حجم مصرفی خود، نسبت به سنجش سرعت بسته خریداری شده خود نیز اقدام نمایند.

از دغدغه‌های اصلی کاربران بسته‌های اینترنتی، کم فروشی و احتمال کمتر بودن حجم دریافتی نسبت به حجم خریداری شده است. که در این مورد آزمایش بسته اینترنت به کاربران پیشنهاد می‌شود.

محمد جواد آذری به اعلام اسامی و اعتراضات مربوط به کم‌ فروشی اینترنت اشاره نمود و اظهار کرد که گزارش سازمان تنظیم مقررات در این مورد تهیه و ارائه شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مورد ادامه داد که شکایاتی که نسبت به کم فروشی وجود داشت را بررسی کرده‌اند. به گفته وی عمده علل، عدم آگاهی مردم در استفاده از خدماتی بوده است که در اختیار دارند.

تصور کاربران از کم فروشی اینترنت و دلایل آن

محمد جواد آذری جهرمی به برخی از دلایل تصور افراد از کم ‌فروشی اینترنت اشاره نمود و اعلام کرد که در برخی موارد امنیت مودم وای‌فای افراد مناسب نبوده و این امر باعث شده تا پسورد مودم آنها توسط سایر افراد شناسایی شود و حجم اینترنت آنها مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین ادامه داد که به‌روزرسانی نرم‌افزارها به صورت اتوماتیک انجام گرفته و بسیاری از افراد چون توانایی مدیریت نداشته‌اند، نسبت به کم فروشی شکایت داشته‌اند. وی به وجود دلایل دیگر نیز اشاره کرد و مهم‌ترین را همین موارد دانست.

آذری جهرمی در مورد کم فروشی ادامه داد که نارضایتی در بین مردم هنوز وجود دارد و از بین نرفته است. آذری جهرمی تاکید نمود که وظیفه آگاهی‌رسانی بر عهده شرکت‌هاست، آنها باید اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم نیز میزان استفاده خود از اینترنت را ببینند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید نمود که همین اطلاع‌رسانی‌ها باعث شده بسیاری از شکایات وارده کم شود.

شرکت‌هایی که در زمینه اینترنت فعالیت دارند لازم است تا طبق قانون قیمت‌های خود را مبتنی بر سرعت به مشتریان خود ارائه دهند و همچنین لازم است تا سرعت وعده داده شده را نیز تضمین کنند.

سامانه‌ای برای آزمایش بسته اینترنت

به منظور آزمایش بسته اینترنت ، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سایت خود سامانه‌ای را قرار داده است که امکان سنجش سرعت بسته‌های مختلف اینترنتی از شرکت‌های مختلف را فراهم می‌کند.

باید گفت اکنون که طرح فروش اینترنت غیرحجمی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نهایی شده است، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت باید قیمت‌های خود را مبتنی بر سرعت به مشتریان بفروشند. پس با این وجود اطلاع از سرعت اینترنت توسط کاربران، بسیار بیشتر از گذشته مورد نیاز است.

از طریق این سامانه‌ی ارائه شده، امکان بررسی سرعت سرویس‌های اشتراکی اینترنت پرسرعت مطابق مصوبه ۱۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات برای مشترکین وجود دارد و بررسی کیفیت و سرعت دسترسی مشترکین در شبکه‌های مختلف ارائه اینترنت، امکان پذیر است.

ضرورت آزمایش بسته اینترنت

آزمایش بسته اینترنت بسیار مهم است و برای این است که کاربران از میزان مصرف خود آگاهی داشته باند. بنابراین موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، بسیار مهم است و این امر باعث شده تا سامانه‌هایی توسط اپراتورها در این بخش متمرکز و ساماندهی شوند.

بدین منظور مشترکین می‌توانند سرعت و کیفیت اپراتور سرویس دهنده خود را در این بخش انتخاب و در ادامه نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام نمایند.

نکات لازم قبل از آزمایش بسته اینترنت

به منظور آزمایش بسته اینترنت و محاسبه دقیق‌تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود در زمان تست سرعت، باید در ابتدا نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلودهای در حال اجرا و یا مرورگرهای در حال استفاده از اینترنت اقدام نمود.

در ادامه باید ارتباط کلیه وسایل استفاده کننده از سرویس اینترنت را مانند موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کرد. لازم به ذکر است که سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است و تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائه دهنده سرویس دریافتی خود، می‌توان برای سنجش سرعت اقدام نمود.

در این حالت سرعت اتصال در شبکه اپراتور و همچنین سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی انداره گیری می‌شود.

روش آزمایش بسته اینترنت

مشترکین می‌توانند از طریق لینک‌های معرفی شده نسبت به سنجش شاخص‌های کیفیت سرویس دریافتی خود از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انتقال داده اقدام نمایند. مشترکین می‌توانند شاخص‌هایی چون  latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود را بررسی کنند و در صورت عدم تطبیق موارد فوق الذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس، شکایت خود را درج کنند.

درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص یافته توسط سامانه اپراتور امکان پذیر است. برخی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازه گیری سرعت و کیفیت، استفاده از سرویس‌های لازم را منوط به ورود به سیستم مشترکین آن شرکت نموده‌اند. در این حالت لازم است تا مشترکین با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور که از اپراتور دریافت کرده‌اند، وارد سامانه مذکور شده و سپس نسبت به آزمایش بسته اینترنت اقدام نمایند.

تانی کال

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *