اخیرا موسسه مرکزی آئروهیدرودینامیک روسیه (TsAGI) با نام بنیان‌گذار این رشته، نیکلای ژوکوفسکی (N.E. Zhukovsky)، طرحی مفهومی از یک هواپیمای باری را معرفی کرده که می‌تواند در ارتفاعی بسیار پایین پرواز کند. هواپیمای باری موسسه TsAGI با طرح اتصال یکچارچه بال و بدنه که اصطلاحا” “Blended Wing Body” نامیده می‌شود، قادر به حمل 492 تن بار در ارتفاع 3 تا 12 متر (10 تا 40 فوت) از سطح زمین و دریا است.

هواپیمای باری موسسه TsAGI درواقع نوعی از شناورهای اثر سطحی است

در واقع هواپیمای باری موسسه TsAGI نوعی از شناورهای اثر سطحی (GEV) محسوب می‌شود که با استفاده از بال‌هایی کوتاه و کشیده، لایه‌ای از هوا را میان سطح زیرینهواپیما و زمین به دام انداخته و با ایجاد جریانی گردابی و کشش کمتر، نیروی لازم برای حمل وسایل بیشتر در ارتفاع پایین با مصرف سوخت کمتر را فراهم می‌کند. به‌علاوه، در نتیجه‌ی اثر ایجادشده توسط بال‌های این هواپیما، امکان تعبیه فضای بیشتر برای حمل بار نیز وجود خواهد داشت.

هواپیمای باری موسسه TsAGI

اگر هواپیمای باری موسسه TsAGI وارد فاز عملیاتی شود، از آن می‌توان برای انتقال محموله‌های بین قاره‌ای استفاده کرد. براساس طرح مربوطه، بارها و کانتینرهای استاندارد همراه با باز شدن درب‌های فلپ در لبه هواپیما و بال‌ها قرار می‌گیرند. بخش میانی نیز محل قرارگیری کابین خلبان و مخزن برودتی گاز طبیعی مایع خواهد بود. باید اشاره کنیم که چنین سوخت غیر مرسومی علاوه بر وزن پایین‌تر و آلودگی کمتر، امنیت و بهره‌وری بالاتری نیز دارد.

هم‌اکنون محققان در حال آزمایش و شبیه‌سازی توانایی‌های پرواز، فرود و سیستم کروز این هواپیما در تونل‌های بادی مافوق صوت هستند. همچنین یک صفحه فلزی در قسمت زیرین این مدل برای شبیه‌سازی سطح زمین قرار گرفته است.

با اینکه در مراحل اولیه آزمایش هیچ مشکلی وجود نداشته، اما هنوز زمان تولید و نهایی شدن هواپیمای باری موسسه TsAGI مشخص نشده است.

گجت نیوز

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *