آغاز دوران تازه در هالیوود؛ قرارداد 71 میلیارد دلاری دیزنی و فاکس نهایی شد

یکی از مهمترین قراردادهای تاریخ هالیوود نهایی شد. کمپانی «والت دیزنی» حدود دو-سوم سهام فاکس قرن بیستم را خریداری کرد تا صنعت سرگرمی دستخوش تغییرات اساسی شود.

دیزنی با قراردادی ۷۱.۳ میلیارد دلاری بخشی از دارایی‌هایی سینمایی و تلویزیونی فاکس را در اختیار گرفت که شامل استودیوی تلویزیونی و سینمایی فاکس، شبکه‌ی کابلی FX، شبکه‌ی نشنال جئوگرافیک، شبکه‌های برون مرزی نظیر «استار ایندیا» و ۳۰ درصد از سهام سرویس «هولو» می‌شود. این قرارداد به گفته‌ی «باب ایگر» مدیر عامل دیزنی، نقشی کلیدی در شبکه‌های اینترنتی و سرویس‌های استریمینگ ایفا می‌کند. اکنون فیلم‌های «آواتار» (Avatar)، «اکس-من» (X-Men)، «ددپول» و دیگر چندگانه‌های فاکس در کنار شخصیت‌های مارول، جنگ ستارگان، و انیمیشن‌های پیکسار به دیزنی تعلق دارد.

این قرارداد ادغام در حالی بسته می‌شود که دیزنی با تأسیس سرویس استریمینگ اختصاصی خود موسوم به «دیزنی+» خود را آماده‌ی رقابت با «آمازون پرایم» و «نت‌فلیکس» و چندین شبکه‌ی اینترنتی موجود دیگر می‌کند. دیزنی از هم اکنون وعده کرده که در حال تولید ۱۸ فیلم و ۱۶ سریال تلویزونی اختصاصی برای این سرویس است. انتظار می‌رود کمپانی «والت دیزنی» آپریل آینده به صورت رسمی این شبکه را معرفی کند. «باب ایگر» اوایل ماه جاری میلادی در جلسه‌ی سهام‌داران دیزنی این قرارداد را گامی در جهت رسیدن به اهداف دراز مدت توصیف کرده بود.

شبکه‌های «فاکس نیوز»، «فاکس اسپورتس» و دیگر شبکه‌های کوچک از این دست شامل این قرارداد نمی‌شوند و از این پس یکی از زیرشاخه‌های نهادی به نام (Fox Corporation) به فعالیت ادامه می‌دهند. سهام این شرکت صبح روز سه شنبه تا ۳.۲ درصد با افت مواجه شد.

با ادغام این دو استودیوی بزرگ، بیش از ۴۰۰۰ نفر از کارکنان شغل خود را از دست خواهند داد. دیزنی همچنین به موجب این قرارداد سرمایه‌ی نقدی ۱۹.۸ میلیارد دلاری فاکس قرن بیستم و بدهی ۱۹.۲ میلیارد دلاری این استودیو را هم به مالکیت خود درآورد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *