«آلفونسو کوارون» با فیلم «رم» برنده شیر طلایی ونیز شد

«آلفونسو کوارون» بار دیگر با تصاحب شیر طلایی جشنواره ونیز با فیلم تحسین‌شده «رم» (Roma) خوش درخشید. کوارون این جایزه را از دستان رئیس هیأت ژوری و دوست قدیمی‌اش «گی‌یرمو دل تورو» دریافت کرد. کارگردان مکزیکی در سال ۲۰۱۳ نیز با فیلم «جاذبه» در جشنواره ونیز درخشیده بود و در ادامه همان سال هفت نامزدی اسکار را به دست آورد.

سال گذشته نیز «گی‌یرمو دل تورو» با فیلم «شکل آب» شیر طلایی جشنواره را به خانه برد و در نهایت برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد. «آلخاندرو ایناریتو» دیگر کارگردان مکزیکی هم در سال ۲۰۱۴ نمایش فیلم «بردمن» را در جشنواره ونیز افتتاح کرد و با جایزه اسکار بهترین فیلم افتخاراتش را تکمیل کرد. بدین ترتیب از میان این سه کارگردان مکزیکی تنها ایناریتو که دو بار در جشنواره ونیز شرکت کرده، برنده شیر طلایی نشده است.

«رم»‌ یک اثر سیاه‌وسفید اتوبیوگرافیکال است که داستانی در دهه ۱۹۷۰ مکزیک از نگاه پیشخدمتی به نام «کلئو» روایت می‌کند. نت‌فلیکس هنوز تاریخ رسمی اکران فیلم «رم» را اعلام نکرده، اما بهرحال این جایزه بی‌تردید احتمال اهدای اسکار به این فیلم را افزایش داد.

امشب فیلم «محبوب» (The Favourite) به کارگردانی «یوگوس لانتیموس» محصول فاکس سرچ‌لایت نیز جایزه بزرگ هیأت ژوری را برنده شد تا این استودیو هم برای اسکار صاحب یک رقیب جدی شود. «اولیویا کلمن» بازیگر این فیلم هم جایزه بهترین بازیگر زن را به خاطر بازی در نقش «ملکه آن» کسب کرد.

«ویلم دافو» دیگر بازیگری بود که در شب اختتامیه جشنواره، ونیز را با جایزه ترک کرد. دافو به خاطر بازی در نقش «ونسان ونگوگ» در فیلم «پشت دروازه ابدیت» به کارگردانی «جولین اشنابل» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. بسیاری از منتقدین این نقش‌آفرینی دافو را بهترین نقش دوران بازیگری او دانسته‌اند تا همه منتظر اسکار این بازیگر باسابقه باشند.

جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم «تصنیف باستر اسکراگز» به کارگردانی برادران کوئن اهدا شد. «تیم بلیک نلسون» به نیابت از برادران فیلمساز آمریکایی این جایزه را دریافت کرد.

فیلم «نایتینگیل» به کارگردانی «جنیفر کنت»، تنها فیلمی که در بخش مسابقه توسط یک کارگردان زن ساخته شده بود، جایزه ویژه هیأت داوران را به خانه برد. کنت به هنگام دریافت جایزه از فیلمسازان زن دعوت کرد که به فیلمسازی ادامه دهند و ابراز امیدواری کرد که سال آینده زنان بیشتر و بیشتری را در ونیز ببیند.

 

برندگان هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز:

 

شیر طلایی: رم، آلفونسو کوارون

شیر نقره‌ای هیأت ژوری: محبوب، یورگوس لانتیموس

شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی: برادران سیسترز، ژاک اودیار

بهترین بازیگر زن: اولیویا کلمن در «محبوب» به کارگردانی یورگوس لانتیموس

بهترین بازیگر مرد: ویلم دافور در «پشت دروازه ابدیت» به کارگردانی جولین اشنابل

بهترین فیلمنامه: جوئل و ایتان کوئن برای فیلم «تصنیف باستر اسکراگز»

جایزه ویژه هیأت ژوری: نایتینگیل به کارگردانی جنیفر کنت

جایزه مارچلو ماسترویانی: بایکالی گانامبار برای فیلم «نایتینگل» به کارگردانی جنیفر کنت

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *