تعجب نکنید، به دلیل اینکه در حال حاضر ما حداکثر دو مقاله آموزشی در طول هفته داریم،‌ برای همین برای اینکه بخواهیم در مورد بسیاری از جنبه‌های بازی‌سازی صحبت کنیم، مدت زمان زیادی مورد نیاز است و شاید برای رسیدن به سطحی که بتوانیم یک بازی جمع و جور بسازیم حداقل چند ماه زمان نیاز داشته باشیم. مثلا در ۳ ماه با همین روال ما حداکثر ۲۴ الی ۲۵ مقاله در خدمت شما خواهیم بود که مقدار زیادی برای آموزش مبحث پیچیده‌ای همچون بازی‌سازی نیست. برای همین پس از اتمام بررسی روند کلی بازی و بیان کلیدواژه‌های موجود در آن به دنبال این هستیم که با معرفی ابزارهای توسعه‌‌ای موجود در زمینه‌ی مادسازی چیزی را به شما معرفی کنیم که بتوانید در طول آموزش‌های ما خودتان را مشغول آن‌ها بکنید و به کسب تجربه‌های اولیه در زمینه‌ی بازی‌سازی بپردازید. ابزاراهای مادسازی بسیار ساده‌تر از موتورهای بازی‌سازی هستند و بسیاری از موارد در آن از قبل آماده است. شما به هر زمینه‌ای که علاقمند باشید، در دنیای مادسازی به راحتی می‌توانید تنها روی آن متمرکز شوید و در دیگر موضوعات از موارد از قبل آماده شده استفاده کنید. این مزیت بزرگ مادسازی در مقابل روش‌های دیگر برای یادگیری موضوع بازی‌سازی است. حتی در ادامه می‌توانید با دوستانتان گروه‌های مادسازی حرفه‌ای‌تری را تشکیل دهید و قبل از وارد شدن به روند ساخت یک بازی، چندین ماد حرفه‌ای تولید کنید و مهارت خودتان در بازی‌سازی را ابتدا در یک محیط جمع‌ و جورتر محک بزنید.

اما در این قسمت از مقالات آموزش بازی سازی، میخواهیم در مورد تعدادی از معروف‌ترین ابزارهای مادسازی موجود در دنیای بازی صحبت کنیم. البته در کنار معرفی مختصر قابلیت‌های آنان منابعی را هم برای یادگیری آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم. در پایان هم با بیان چندین نکته‌ی تکمیلی، شما را در بهره‌بردن هر چه بیشتر از مادهایی که خواهید ساخت، راهنمایی می‌کنیم. پس با ما همراه شوید.

creation kit

Creation Kit

هر جا صحبت از ماد و مادسازی باشد، نام بتسدا از اولین اسم‌هایی است که در موردش خواهید شنید. همان‌طوری که از اسم خفن این ابزار مادسازی مشخص است، با یک ابزار کامل در جهت مادسازی مواجه هستیم. در همین ابتدای کار بدانید که با استفاده از ابزار نامبرده می‌توانید برای بازی‌هایFallout 4 و The Elder Scroll V: Skyrim ماد بسازید. تقریبا هر آنچه که بخواهید در مورد این ابزارها بدانید می‌توانید در سایتی به همین نام به آدرس creationkit.com پیدا کنید. وجود بیش از ۲۹۰۰ مقاله در این ویکی عمومی به راحتی می‌تواند جامعیت آن را به اثبات برساند.

البته در کنار این ویکی می‌توانید با یک جست و جوی ساده در یوتیوب هم به صدها ویدئو آموزشی در این زمینه دسترسی پیدا کنید. اگر اغراق نکرده باشم می‌توانم بگویم که شما می‌توانید با استفاده از امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد یک بازی را از صفر بسازید و به نوعی حس کار کردن با یک موتور قدرتمند بازی‌سازی را تجربه کنید.

red kit

RedKit

خب اگر نوبتی هم باشد نوبت یکی از بهترین بازی‌های چند سال اخیر است. شاید شما بازی ویچر را به داستان و گیم‌پلی خوب آن بشناسید اما شاید هنوز نمی‌دانید که سری ویچر از ابزار مادسازی واقعا قوی هم بهره می‌برد. از نسخه‌ی دو به این طرف (قبل‌تر را اطلاع ندارم) ابزار مادسازی بازی ویچر تحت نام RedKit برای بازی‌های این سری منتشر شده است. ابزار مادسازی نسخه‌ دوم بازی بسیار کامل بود و شما توانایی ایجاد جهان دلخواه خودتان را داشتید اما هنوز از این ویژگی در ابزار مادسازی نسخه‌ی سوم بازی خبر چندانی در دسترس نیست. با این اوصاف باز هم شما قادر هستید تقریبا هر چیزی را که درون بازی استفاده شده است ویرایش کرده و تغییر دهید. ماموریت درست کرده و داستان خودتان را از زبان شخصیت‌های درون بازی تعریف کنید. تماشای دو ویدئوی زیر از ابزار مادسازی بازی ویچر خالی از لطف نیست.

اگر به دنیای ویچر و گرالت افسانه‌ای علاقه دارید شاید بد نیست ماجراجویی‌های جدید گرالت را خودتان رقم بزنید. البته به دلایلی که آن را نمی‌دانم، بخش مربوط به RedKit در سایت سازنده بازی دردسترس نیست و برای همین مجبورید اطلاعات تکمیلی را از کانال‌های یوتیوب به دست آورید.

openiv

OpenIV

از دعواها و سر و کله زدن‌های راکستار و مادسازان بازی GTA بگذریم شاید تا به حال این پرسش برای شما پیش آمده بود که چطور این همه ماد برای این بازی ساخته می‌شود. جواب این مسئله را باید در نرم‌افزاری به نام OpenIV جست و جو کرد. این نرم‌افزار که با دیگر ابزارهای مادسازی کاملا متفاوت است توانسته است با استفاده از مشهور بودن بازی اصلی در دنیای مادسازی نامی برای خود دست و پا کند. روش کاری این نرم‌افزار اینگونه است که شما می‌توانید با استفاده از آن فایل‌های غیرقابل دسترسی بازی را به نوعی رمزگشایی کرده و به مواد خام استفاده شده درون بازی دسترسی پیدا کنید. اصلاحات خودتان را انجام دهید و دوباره با استفاده از آن، محتوای ویرایش شده را در قالب یک ماد دوباره بسته‌بندی کنید. به همین سادگی شما می‌توانید از بافت‌ها گرفته تا کدهای بخش‌های مختلف بازی همه‌ را ویرایش کنید. در ویدئوی زیر به عنوان مثال نحوه‌ی ویرایش تعدادی از صداهای درون بازی آموزش داده شده است.

البته در مورد محدودیت‌های این نرم‌افزار تحقیق مناسبی صورت نگرفته است و این مهم بر عهده‌ی خود شما می‌ماند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت openiv.com مراجعه کنید. برای آموزش‌های مربوطه هم مثل همیشه می‌توانید جست و جویی در یوتیوب داشته باشید.

source sdk

Source SDK

وقتی بازی معروفی چون کانتر محصول فعالیت یک مادساز با ابزار مادسازی بازی Half Life کمپانی ولو باشد، می‌توانیم به یک ابزار مادسازی قدرتمند و آن هم در زمینه‌ی بازی‌های تیراندازی امیدوار باشیم. ابزار مادسازی کمپانی Valve که با نام Source SDK شناخته می‌شود، بر پایه نسخه‌ی یک موتور بازی‌سازی Source این کمپانی استوار است. البته بهتر است بگویم فرآیند مادسازی درون این موتور انجام می‌گیرد. طبق سیاست این کمپانی ابزار مادسازی بازی‌های مختلف آن‌ها درون خود بازی قرار داده شده است و شما می‌توانید با خرید بازی از سیستم استیم به ابزار مادسازی هم دسترسی پیدا کنید. البته اگر اهداف شما آموزشی است راه‌های دیگری هم وجود دارد! تقریبا تمامی بازی‌های این کمپانی از قبیل Left 4 Dead ۱-۲، Alien Swarm، Portal 2 و بازی CS:Global Offensive از مادسازی پیشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید با استفاده از همین SDK تعبیه شده درون آن‌ها به مادسازی بپردازید. هوش مصنوعی، سیستم شوتینگ آماده و تعدادی موارد دیگر چیزهایی است که در اختیار شما قرار دارد. برای شروع می‌توانید از سایت developer.valvesoftware.com ماجراجویی خودتان را شروع کنید.

content creation

Content Creation

اسم واقعا جالبی نیست ولی خب سازندگان بازی Arma 3 اسم ابزار مادسازی خودشان را Content Creation گذاشته‌اند. واقعا که سلیقه در نام گذاری هم هنر هر کسی نیست! به هر حال در این ابزار شما می‌توانید به ساخت نقشه‌های بسیار بزرگ بپردازید و آن را با جزئیات ریز و درشتی که بازی در اختیار شما قرار می‌دهد کامل کنید. از گل و گیاهان و علف‌ها گرفته تا خانه‌هایی که می‌توانید در گوشه‌ای از نقشه با آن‌ها فضا را برای یک درگیری شهری آماده کنید. کنترل شبانه روز و تغییرات آب و هوایی تنها جزئی از مواردی است که شما می‌توانید آن‌ها را مطابق میل خود تغییر دهید. متاسفانه سایت بازی آنقدری در مورد ابزار مادسازی خودش کم گفته که برای دانستن بعضی ویژگی‌ها باید ویدئوهای آموزشی ان را از کانال‌های یوتیوب مشاهده کنید. بد نیست همانند بعضی از کمپانی‌ها بخش‌های راهنمایی درون سایت خودشان داشته باشند!

نکات پایانی

ابزارهای مادسازی فراوان دیگری را هم می‌توان نام برد. از ویرایش جهان قدرتمند بازی Warcraft IIIگرفته تا ابزار مادسازی بازی کوچکی همچون This War of Mine هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و به نوعی هر کدام نماینده‌ی سبکی در دنیای بازی هستند. برای همین شما خودتان باید متناسب با هدفتان ابزار مناسب خودتان را جست و جو کنید.

شما می‌توانید در هر کدام ابزارهای گفته شده به کسب تجربه بپردازید و مهارت‌های خودتان را در طراحی مراحل، مدل‌سازی، داستان گویی و حتی طراحی صدا ارتقا دهید. اما یادتان نرود که این تنها ظرفیت موجود در پس این فعالیت‌ها نیست. شما می‌توانید  نمونه کاری خود را آماده کرده و ویدئوهای نمایشی جالبی از کارهایی که انجام داده‌اید آماده کنید. سپس زمانی که بخواهید برای مثلا طراحی بازی در استودیویی درخواست دهید می‌توانید ویدئو‌ها و عکس‌های خود را به عنوان نمونه کار برای آن‌ها ارسال کنید و مطمئن باشید که این مسئله می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مطمئن باشید که کسی در ایران مدرک بازی‌سازی ندارد و تنها چیزی که امروزه مهم است نمونه‌ کارهایی است که باید داشته باشید. برای همین هر نمونه‌ی جالبی که ساختید تا می‌توانید از آن عکس و فیلم تهیه کنید و در آرشیو خودتان نگهدارید. شاید روزی به همین وسیله وارد یک تیم بازی‌سازی شدید.

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *