آیا دولت برای واردات خودرو تصمیمات جدیدی دارد؟

تعرفه جدید واردات خودرو مشخص شده است اما منتظر تایید نهایی است. همچنین براساس اخبار موجود قرار بود تا سایت ثبت سفارش واردات خودرو نیز تا چند روز دیگر باز شود.

اما با این وجود به نظر می‌رسد که دولت فعلا تصمیمی در این مورد ندارد زیرا اکنون مدت هفت ماه است که ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شده است و تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد علت ممنوعیت ثبت‌سفارش واردات خودروها، بر موضوعاتی چون مدیریت واردات و جلوگیری از خروج ارز تاکید دارند. اما تاکنون پرونده واردات خودرو بدون تکلیف مانده و تصصمیماتی در مورد آن گرفته نشده است.

تکلیف واردات خودرو چه خواهد شد؟

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تکلیف واردات خودروها اعلام نمود که دستورالعمل واردات خودرو تاکنون چندین بار برای تعیین تکلیف به هیات دولت و کمیسیون زیربنایی ارسال شده است اما هنوز نه خبری از تعیین زمانی مشخص برای رفع توقف ثبت‌سفارش است و نه خبری از میزان افزایش تعرفه‌های واردات خودرو.

همین مسئله باعث شده تا بازار خودروهای وارداتی نامناسب باشد و حتی مدتی است هیچ خرید و فروشی در این بازار صورت نگرفته است. مسئله افزایش تعرفه واردات خودروها به کشور باعث شده تا قیمت خودروهای خارجی به شدت افزایش یابد و بنابراین کسی تمایل به خرید و فروش ندارد.

بنابراین عمده خبرهای موجود، در مورد افزایش تعرفه واردات خودروها به کشور است اما سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی واردات خودرو به کشور، این اخبار را که در مورد افزایش تعرفه واردات است را تایید نمی‌کنند.

اخبار متفاوتی در مورد تصمیم دولت برای واردات خودروها و افزایش تعرفه‌ها وجود دارد اما به جای اینکه این مسائل شفاف سازی شوند فعلا سکوت شده و به نظر می‌رسد که دولت در این زمینه فعلا تصمیم نگرفته است.

دیروز اعلام شد که قرار است کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در هفته جاری با حضور مسوولان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه، بانک‌مرکزی و نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی ذی‌ربط به پرونده واردات خودروها به کشور رسیدگی کند. یعنی قرار است کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به پرونده‌ای رسیدگی کند که هنوز مقرراتی برای آن تدوین نشده است!

تانی کال

ایران جیب

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *