آیا Joker با پیامی مخفی به «هیث لجر» ادای دین می‌کند؟

«جوکر» (Joker) تنها یک فیلم مخاطره‌آمیز برای دی‌سی و برادران وارنر نبود، بلکه پس از اکران به یک پدیده‌ی فرهنگی بدل شد. اکنون که «جوکر» به سودآور‌ترین فیلم اقتباس‌شده از کتب مصور شناخته شده و یکی از مدعیان کسب جایزه در ماه‌های پایانی سال بوده، بسیاری از مخاطبین برای دیدن دوباره‌ی آن تمایل نشان می‌دهند و به دنبال آن ایستر اگ‌ها ارجاعات جالبی را کشف می‌کنند.

یکی از مضامین ویژه‌ی «جوکر» که هواداران دی‌سی را به کند و کاو اثر واداشته، ارجاعات فیلم به بازیگران دیگر شخصیت «جوکر» است. بازی «هیث لجر» برنده‌ی اسکار در این نقش با فیلم «شوالیه‌ی تاریکی» هنوز به اعتقاد بعضی به‌یادماندنی‌ترین نمایش نامیده می‌شود و فیلم «تاد فیلیپس» هم چند بار به آن ادای دین می‌کند. هواداران پیش‌تر به شباهت خودروی پلیس «واکین فینیکس» به «هیث لجر» پی برده بودند، اما تازه‌ترین کشف آن‌ها ممکن است توجه کمتر کسی را جلب کرده باشد. «تاد فلیپس» با انتخاب یک آمبولانس نه تنها به گریم لجر در «شوالیه‌ی تاریکی»، بلکه به صحنه‌ی لباس پرستار پوشیدن او در بیمارستان عمومی گاتهام ارجاع می‌دهد.

هفته‌ی گذشته فیلمنامه‌ی کامل «جوکر» به نویسندگی «تاد فیلیپس» و «اسکات سیلور» به صورت رایگان عرضه و مشخص شد که فیلم هیچ پیوند‌ی با دنیای سینمایی دی‌سی برقرار نمی‌کند. فیلیپس سپتامبر گذشته فاش کرده بود که داستان فیلم را در گذشته روایت کرده تا ارتباطی با دنیای سینمایی دی‌سی و برادران وارنر از جمله «آکوامن»، «زن شگفت‌انگیز» و «لیگ عدالت» پیدا نکند. فیلیپس تا حدی بر این مسئله تأکید داشته که در ابتدای فیلمنامه می‌نویسد: «این داستان در دنیای خودش روی می‌دهد و هیچ ارتباطی با هیچ‌یک از فیلم‌های دی‌سی که پیش‌تر عرضه شده‌اند ندارد. ما مثل یک اثر کلاسیک برای برادران وارنر به آن نگاه می‌کنیم. شخصیت‌های صمیمی و جسور فیلم که به شکلی عجیب سرگرم‌کننده‌اند، در دنیایی واقعی زندگی می‌کنند. اگرچه در فیلم اشاره نمی‌شود اما داستان در گذشته اتفاق می‌افتد. اجازه دهید بگوییم ۱۹۸۱.»

سیلور و فیلیپس در ادامه توضیح می‌دهند: «زمانه‌ی سختی است. نرخ ارتکاب جرم و جنایت در گاتهام به بالاترین حد خود رسیده […] و اختلاف میان «دارا» و «ندار» آشکار شده. رؤیاها دست‌نیافتنی‌اند و به توهم می‌مانند.»

این یادداشت پیش از متن ۱۰۲ صفحه‌ای فیلمنامه درج شده است. کسانی که به دنبال پاسخ‌ به پرسش‌ و ابهامات اساسی فیلم در فیلمنامه‌ی منتشر شده می‌گردندد ممکن است ناامید شوند. فیلیپس اخیراً تأیید کرد که شخصیت «سوفی» هنوز زنده است و توسط «آرتور» به قتل نرسیده، اما در متن فیلمنامه به این مسئله طرح نمی‌شود. فیلمنامه‌ی «جوکر» امسال در از مدعیان اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس شده است و رقبایی مانند «ایرلندی»، «جوجو خرگوش» و «زنان کوچک» را در مقابل دارد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *